“What time is it? It’s gender time!” gender representation in the animated cartoon Adventure Time

Median vaikutusta sukupuolistereotypioiden muodostajana ja vahvistajana on tutkittu paljon. Lapset viettävät suuren osan lapsuudestaan altistuen eri medioille, joiden vaikutusta heidän sosialisaatioonsa ei pidä aliarvioida. Erityisesti lasten lempihahmot ja niiden käyttäytymismallit heijastuvat heid...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Partanen, Sanna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48536
_version_ 1826225800564703232
author Partanen, Sanna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Partanen, Sanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Partanen, Sanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Partanen, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Median vaikutusta sukupuolistereotypioiden muodostajana ja vahvistajana on tutkittu paljon. Lapset viettävät suuren osan lapsuudestaan altistuen eri medioille, joiden vaikutusta heidän sosialisaatioonsa ei pidä aliarvioida. Erityisesti lasten lempihahmot ja niiden käyttäytymismallit heijastuvat heidän kehitykseensä sekä siihen, miten he näkevät itsensä ja muut ympärillään. Fiktiiviset hahmot osaltaan luovat lapsille käsityksen siitä, mikä on hyväksyttävää ja toivottavaa käyttäytymistä. Tämä tutkimus keskittyy selvittämään, millaisia esimerkkejä sukupuolirooleista lapsille suunnattu amerikkalainen piirretty Adventure Time välittää. Tutkimusta varten valittiin viisi jaksoa sarjan viidenneltä tuotantokaudelta. Analyysin ensimmäisessä osassa tarkastellaan hahmojen ulkonäöllään välittämiä multimodaalisia viestejä heidän sukupuoli-identiteetistään, minkä jälkeen syvennytään esimerkkien avulla tarkastelemaan hahmojen ilmaisua ja käyttäytymistä vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Tutkimuksessa todettiin, että Adventure Timen hahmojen esiin tuomat sukupuoliroolit pääsääntöisesti poikkeavat perinteisistä sukupuoliroolistreotypioista erityisesti naishahmojen kohdalla. Yksittäiset esimerkit ja erityisesti mieshahmojen käytös kuitenkin myös vahvistivat perinteisiä sukupuoliin liitettyjä stereotypioita ja käsityksiä.
first_indexed 2024-09-11T08:49:20Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hahn, Judit", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Partanen, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-01-29T19:29:14Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-01-29T19:29:14Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48536", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Median vaikutusta sukupuolistereotypioiden muodostajana ja vahvistajana on tutkittu paljon. Lapset viett\u00e4v\u00e4t suuren osan lapsuudestaan altistuen eri medioille, joiden vaikutusta heid\u00e4n sosialisaatioonsa ei pid\u00e4 aliarvioida. Erityisesti lasten lempihahmot ja niiden k\u00e4ytt\u00e4ytymismallit heijastuvat heid\u00e4n kehitykseens\u00e4 sek\u00e4 siihen, miten he n\u00e4kev\u00e4t itsens\u00e4 ja muut ymp\u00e4rill\u00e4\u00e4n. Fiktiiviset hahmot osaltaan luovat lapsille k\u00e4sityksen siit\u00e4, mik\u00e4 on hyv\u00e4ksytt\u00e4v\u00e4\u00e4 ja toivottavaa k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus keskittyy selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, millaisia esimerkkej\u00e4 sukupuolirooleista lapsille suunnattu amerikkalainen piirretty Adventure Time v\u00e4litt\u00e4\u00e4. Tutkimusta varten valittiin viisi jaksoa sarjan viidennelt\u00e4 tuotantokaudelta. Analyysin ensimm\u00e4isess\u00e4 osassa tarkastellaan hahmojen ulkon\u00e4\u00f6ll\u00e4\u00e4n v\u00e4litt\u00e4mi\u00e4 multimodaalisia viestej\u00e4 heid\u00e4n sukupuoli-identiteetist\u00e4\u00e4n, mink\u00e4 j\u00e4lkeen syvennyt\u00e4\u00e4n esimerkkien avulla tarkastelemaan hahmojen ilmaisua ja k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 vuorovaikutuksessa muiden kanssa.\r\n\r\nTutkimuksessa todettiin, ett\u00e4 Adventure Timen hahmojen esiin tuomat sukupuoliroolit p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti poikkeavat perinteisist\u00e4 sukupuoliroolistreotypioista erityisesti naishahmojen kohdalla. Yksitt\u00e4iset esimerkit ja erityisesti mieshahmojen k\u00e4yt\u00f6s kuitenkin my\u00f6s vahvistivat perinteisi\u00e4 sukupuoliin liitettyj\u00e4 stereotypioita ja k\u00e4sityksi\u00e4.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sanna Partanen (sakapart) on 2016-01-29 19:29:14.455710. Form: Bachelor's thesis publishing form (https://kirjasto.jyu.fi/publish-and-buy/publishing-forms/bachelor-thesis-publishing-form). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-01-29T19:29:14Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201601291350.pdf: 441983 bytes, checksum: 9cebad1275bac5efa7d8cd972824c22a (MD5)\r\nlicense.html: 4323 bytes, checksum: 91cd52ff6680ea35010116bb7d560da7 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-01-29T19:29:14Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201601291350.pdf: 441983 bytes, checksum: 9cebad1275bac5efa7d8cd972824c22a (MD5)\r\nlicense.html: 4323 bytes, checksum: 91cd52ff6680ea35010116bb7d560da7 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "27", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Adventure Time", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "gender representation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "gender socialisation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "discourse analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "children", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cWhat time is it? It\u2019s gender time!\u201d : gender representation in the animated cartoon Adventure Time", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201601291350", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-01-29T19:29:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_48536
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:16Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a3facfd9-18c4-4fa9-996e-0da2f7231b95\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201601291350.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Partanen, Sanna “What time is it? It’s gender time!” : gender representation in the animated cartoon Adventure Time Adventure Time gender representation gender socialisation discourse analysis children English Englannin kieli
title “What time is it? It’s gender time!” : gender representation in the animated cartoon Adventure Time
title_full “What time is it? It’s gender time!” : gender representation in the animated cartoon Adventure Time
title_fullStr “What time is it? It’s gender time!” : gender representation in the animated cartoon Adventure Time “What time is it? It’s gender time!” : gender representation in the animated cartoon Adventure Time
title_full_unstemmed “What time is it? It’s gender time!” : gender representation in the animated cartoon Adventure Time “What time is it? It’s gender time!” : gender representation in the animated cartoon Adventure Time
title_short “What time is it? It’s gender time!”
title_sort what time is it it s gender time gender representation in the animated cartoon adventure time
title_sub gender representation in the animated cartoon Adventure Time
title_txtP “What time is it? It’s gender time!” : gender representation in the animated cartoon Adventure Time
topic Adventure Time gender representation gender socialisation discourse analysis children English Englannin kieli
topic_facet Adventure Time Englannin kieli English children discourse analysis gender representation gender socialisation
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48536 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201601291350
work_keys_str_mv AT partanensanna whattimeisititsgendertimegenderrepresentationintheanimatedcartoonadventuretime