Collaborative learning in EFL activity books

Yhteistoiminnallisella oppimisella tarkoitetaan toimintatapoja, joiden avulla pyritään yhdessä työskentelemällä ja oppimalla saavuttamaan ryhmän yhteiset päämäärät. Termin voidaan katsoa olevan eräänlainen opetusfilosofia, joka kattaa useita eri yhteistoiminnallisuutta tukevia opetus­menetelmiä tai...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Holm, Reeta
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48510
_version_ 1826225801461235713
author Holm, Reeta
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Holm, Reeta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Holm, Reeta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Holm, Reeta
datasource_str_mv jyx
description Yhteistoiminnallisella oppimisella tarkoitetaan toimintatapoja, joiden avulla pyritään yhdessä työskentelemällä ja oppimalla saavuttamaan ryhmän yhteiset päämäärät. Termin voidaan katsoa olevan eräänlainen opetusfilosofia, joka kattaa useita eri yhteistoiminnallisuutta tukevia opetus­menetelmiä tai aktiviteetteja. Olennaista yhteistoiminnalliselle oppimiselle on, että ryhmän jäsenet ovat vastuussa toistensa taitojen kehittymisestä samalla tavalla kuin omasta oppimis­estaankin. Samalla ryhmän jäsenet harjoittavat ihmissuhde- ja ongelmanratkaisutaitojen kas­vokkain tapahtuvassa vuorovaikutuksessa kanssaoppijoiden kanssa laatien lopulta itsearvioinnin ryhmän toiminnasta. Koska yhteistoiminnallista oppimista kirjallisissa oppimateriaaleissa ei tiettävästi ole tutkittu, oli tämän deskriptiivisen tutkielman tavoitteena selvittää, miten suomalaisissa peruskouluissa käytössä olevissa englannin kielen oppikirjoissa hyödynnetään yhteistoiminnallisen oppimisen periaatteita. Tutkimusaineistona toimi kolme peruskoulun 9. luokan englannin harjoituskirjaa, Smart Moves 3, Top 9 ja Spotlight 9, joista ainakin kaksi jälkimmäistä ovat yhä käytössä peruso­petuksessa. Näistä kirjoista valittiin yhteensä yksitoista tehtävää, joiden sisältöä, tehtävätyyppiä ja yhteistoiminnallisuutta analysoitiin viitaten saatavilla olleeseen teoriaan yhteistoiminnallisen oppimisen ominaispiirteistä. Tutkimuksissa tunnistettiin ainakin kuusi erilaista aktiviteettityyppiä, joiden voitiin katsoa tukevan yhteistoiminnallista oppimista. Runsaimmin edustettuna olivat suulliset vuorovaiku­tustehtävät, mutta yhteistoiminnalliseen oppimiseen ohjeistettiin myös muun muassa kääntämis- ja aukkotehtävissä.
first_indexed 2016-01-28T21:05:28Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Holm, Reeta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-01-28T18:55:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-01-28T18:55:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48510", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Yhteistoiminnallisella oppimisella tarkoitetaan toimintatapoja, joiden avulla pyrit\u00e4\u00e4n yhdess\u00e4 ty\u00f6skentelem\u00e4ll\u00e4 ja oppimalla saavuttamaan ryhm\u00e4n yhteiset p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4t. Termin voidaan katsoa olevan er\u00e4\u00e4nlainen opetusfilosofia, joka kattaa useita eri yhteistoiminnallisuutta tukevia opetus\u00admenetelmi\u00e4 tai aktiviteetteja. Olennaista yhteistoiminnalliselle oppimiselle on, ett\u00e4 ryhm\u00e4n j\u00e4senet ovat vastuussa toistensa taitojen kehittymisest\u00e4 samalla tavalla kuin omasta oppimis\u00adestaankin. Samalla ryhm\u00e4n j\u00e4senet harjoittavat ihmissuhde- ja ongelmanratkaisutaitojen kas\u00advokkain tapahtuvassa vuorovaikutuksessa kanssaoppijoiden kanssa laatien lopulta itsearvioinnin ryhm\u00e4n toiminnasta.\n\nKoska yhteistoiminnallista oppimista kirjallisissa oppimateriaaleissa ei tiett\u00e4v\u00e4sti ole tutkittu, oli t\u00e4m\u00e4n deskriptiivisen tutkielman tavoitteena selvitt\u00e4\u00e4, miten suomalaisissa peruskouluissa k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevissa englannin kielen oppikirjoissa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n yhteistoiminnallisen oppimisen periaatteita. Tutkimusaineistona toimi kolme peruskoulun 9. luokan englannin harjoituskirjaa, Smart Moves 3, Top 9 ja Spotlight 9, joista ainakin kaksi j\u00e4lkimm\u00e4ist\u00e4 ovat yh\u00e4 k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 peruso\u00adpetuksessa. N\u00e4ist\u00e4 kirjoista valittiin yhteens\u00e4 yksitoista teht\u00e4v\u00e4\u00e4, joiden sis\u00e4lt\u00f6\u00e4, teht\u00e4v\u00e4tyyppi\u00e4 ja yhteistoiminnallisuutta analysoitiin viitaten saatavilla olleeseen teoriaan yhteistoiminnallisen oppimisen ominaispiirteist\u00e4.\n\nTutkimuksissa tunnistettiin ainakin kuusi erilaista aktiviteettityyppi\u00e4, joiden voitiin katsoa tukevan yhteistoiminnallista oppimista. Runsaimmin edustettuna olivat suulliset vuorovaiku\u00adtusteht\u00e4v\u00e4t, mutta yhteistoiminnalliseen oppimiseen ohjeistettiin my\u00f6s muun muassa k\u00e4\u00e4nt\u00e4mis- ja aukkoteht\u00e4viss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Reeta Holm (reholm) on 2016-01-28 18:55:20.189314. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-01-28T18:55:20Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201601281323.pdf: 920550 bytes, checksum: 768908ae4e4bac59e51a83044788d7f4 (MD5)\nlicense.html: 4781 bytes, checksum: 7dfd352dc844311120a898eb2002ea63 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-01-28T18:55:20Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201601281323.pdf: 920550 bytes, checksum: 768908ae4e4bac59e51a83044788d7f4 (MD5)\nlicense.html: 4781 bytes, checksum: 7dfd352dc844311120a898eb2002ea63 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "30", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "collaborative learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL textbooks", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Collaborative learning in EFL activity books", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201601281323", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-01-28T18:55:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_48510
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:09Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b457b8b9-964e-45c1-b8d9-36ef2cc51f7f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201601281323.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Holm, Reeta Collaborative learning in EFL activity books collaborative learning EFL textbooks English Englannin kieli
title Collaborative learning in EFL activity books
title_full Collaborative learning in EFL activity books
title_fullStr Collaborative learning in EFL activity books Collaborative learning in EFL activity books
title_full_unstemmed Collaborative learning in EFL activity books Collaborative learning in EFL activity books
title_short Collaborative learning in EFL activity books
title_sort collaborative learning in efl activity books
title_txtP Collaborative learning in EFL activity books
topic collaborative learning EFL textbooks English Englannin kieli
topic_facet EFL textbooks Englannin kieli English collaborative learning
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48510 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201601281323
work_keys_str_mv AT holmreeta collaborativelearningineflactivitybooks