Learning to learn in the university studies of English language teacher trainees

Oppimaan oppiminen on ajankohtainen aihe ja tärkeä osa oppimisprosessia. Esimerkiksi on tärkeää, että oppilas tietää miten oppii parhaiten ja reflektoi oppimistaan. On tutkittu, että oppimaan oppimisen avulla oppiminen on tehokkaampaa ja sillä on myös vaikutusta opettajan työhön. Siksi erityisesti t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Niemelä, Miia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48505
_version_ 1826225809842503680
author Niemelä, Miia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Niemelä, Miia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Niemelä, Miia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Niemelä, Miia
datasource_str_mv jyx
description Oppimaan oppiminen on ajankohtainen aihe ja tärkeä osa oppimisprosessia. Esimerkiksi on tärkeää, että oppilas tietää miten oppii parhaiten ja reflektoi oppimistaan. On tutkittu, että oppimaan oppimisen avulla oppiminen on tehokkaampaa ja sillä on myös vaikutusta opettajan työhön. Siksi erityisesti tulevien opettajien tulisi perehtyä oppimaan oppimisen käsitteeseen tulevina oppimisen asiantuntijoina. Tässä tutkimuksessa selvitin, mikä on oppimaan oppimisen asema suomalaisen yliopiston englannin kielen opinnoissa aineenopettajaopiskelijoiden keskuudessa. Kysyin, miten oppilaat ymmärsivät oppimaan oppimisen käsitteen, miten opiskelijat tunsivat itsensä oppijoina ja mitä strategioita he käyttivät opinnoissaan. Lisäksi selvitin, miten oppimaan oppiminen oli läsnä yliopisto-opinnoissa, mitä he ajattelisivat erillisestä oppimaan oppimisen kurssista ja oliko oppimaan oppiminen heidän mielestään tärkeää heidän oman oppimisensa tai tulevan opettajantyönsä kannalta. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina lokakuun 2015 aikana. Haastattelin yhteensä kuutta toisen ja kolmannen vuoden opiskelijaa. Tutkimustuloksina sain selville, että kaikki opiskelijat tunnistivat termin. Osa vastaajista koki tuntevansa itsensä oppijana ja löytäneensä itselle sopivat oppimismenetelmät. Lisäksi, oppimaan oppiminen oli läsnä yliopisto-opinnoissa pääasiassa epäsuorasti. Esimerkiksi moni opiskelija kertoi suunnittelevansa opintojaan, mutta aihetta käsiteltiin harvoin luennoilla suoraan. Oppimaan oppiminen ei ollut systemaattisesti integroitu opintoihin eikä se ollut oppimisen suora tavoite. Osan mielestä erillinen kurssi oppimaan oppimisesta olisi hyödyllinen. Kaikki vastaajat kuitenkin totesivat oppimaan oppimisen olevan hyvin tärkeää sekä oman oppimisensa että tulevan opettajan työnsä kannalta. Johtopäätöksenä voisi sanoa, että oppimaan oppiminen tulisi systemaattisesti integroida yliopisto-opintoihin.
first_indexed 2016-01-28T21:05:28Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00e1hn, Judit", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Niemel\u00e4, Miia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-01-28T13:00:05Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-01-28T13:00:05Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48505", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oppimaan oppiminen on ajankohtainen aihe ja t\u00e4rke\u00e4 osa oppimisprosessia. Esimerkiksi on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 oppilas tiet\u00e4\u00e4 miten oppii parhaiten ja reflektoi oppimistaan. On tutkittu, ett\u00e4 oppimaan oppimisen avulla oppiminen on tehokkaampaa ja sill\u00e4 on my\u00f6s vaikutusta opettajan ty\u00f6h\u00f6n. Siksi erityisesti tulevien opettajien tulisi perehty\u00e4 oppimaan oppimisen k\u00e4sitteeseen tulevina oppimisen asiantuntijoina.\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitin, mik\u00e4 on oppimaan oppimisen asema suomalaisen yliopiston englannin kielen opinnoissa aineenopettajaopiskelijoiden keskuudessa. Kysyin, miten oppilaat ymm\u00e4rsiv\u00e4t oppimaan oppimisen k\u00e4sitteen, miten opiskelijat tunsivat itsens\u00e4 oppijoina ja mit\u00e4 strategioita he k\u00e4yttiv\u00e4t opinnoissaan. Lis\u00e4ksi selvitin, miten oppimaan oppiminen oli l\u00e4sn\u00e4 yliopisto-opinnoissa, mit\u00e4 he ajattelisivat erillisest\u00e4 oppimaan oppimisen kurssista ja oliko oppimaan oppiminen heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n t\u00e4rke\u00e4\u00e4 heid\u00e4n oman oppimisensa tai tulevan opettajanty\u00f6ns\u00e4 kannalta. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina lokakuun 2015 aikana. Haastattelin yhteens\u00e4 kuutta toisen ja kolmannen vuoden opiskelijaa.\r\nTutkimustuloksina sain selville, ett\u00e4 kaikki opiskelijat tunnistivat termin. Osa vastaajista koki tuntevansa itsens\u00e4 oppijana ja l\u00f6yt\u00e4neens\u00e4 itselle sopivat oppimismenetelm\u00e4t. Lis\u00e4ksi, oppimaan oppiminen oli l\u00e4sn\u00e4 yliopisto-opinnoissa p\u00e4\u00e4asiassa ep\u00e4suorasti. Esimerkiksi moni opiskelija kertoi suunnittelevansa opintojaan, mutta aihetta k\u00e4siteltiin harvoin luennoilla suoraan. Oppimaan oppiminen ei ollut systemaattisesti integroitu opintoihin eik\u00e4 se ollut oppimisen suora tavoite. Osan mielest\u00e4 erillinen kurssi oppimaan oppimisesta olisi hy\u00f6dyllinen. Kaikki vastaajat kuitenkin totesivat oppimaan oppimisen olevan hyvin t\u00e4rke\u00e4\u00e4 sek\u00e4 oman oppimisensa ett\u00e4 tulevan opettajan ty\u00f6ns\u00e4 kannalta. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voisi sanoa, ett\u00e4 oppimaan oppiminen tulisi systemaattisesti integroida yliopisto-opintoihin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Niemel\u00e4 (miimarni) on 2016-01-28 13:00:05.054330. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-01-28T13:00:05Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201601281309.pdf: 235492 bytes, checksum: f5e4f8ba07ef20133bf34f438aeea7a5 (MD5)\r\nlicense.html: 4823 bytes, checksum: fb8fb6ea7997cff4174ce7860ae9005a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-01-28T13:00:05Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201601281309.pdf: 235492 bytes, checksum: f5e4f8ba07ef20133bf34f438aeea7a5 (MD5)\r\nlicense.html: 4823 bytes, checksum: fb8fb6ea7997cff4174ce7860ae9005a (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "23", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "learning to learn", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "university studies", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teacher education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Learning to learn in the university studies of English language teacher trainees", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201601281309", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-01-28T13:00:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_48505
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:12Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e1ed497a-3282-4051-8591-7cccf4141562\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201601281309.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Niemelä, Miia Learning to learn in the university studies of English language teacher trainees learning to learn university studies teacher education English Englannin kieli
title Learning to learn in the university studies of English language teacher trainees
title_full Learning to learn in the university studies of English language teacher trainees
title_fullStr Learning to learn in the university studies of English language teacher trainees Learning to learn in the university studies of English language teacher trainees
title_full_unstemmed Learning to learn in the university studies of English language teacher trainees Learning to learn in the university studies of English language teacher trainees
title_short Learning to learn in the university studies of English language teacher trainees
title_sort learning to learn in the university studies of english language teacher trainees
title_txtP Learning to learn in the university studies of English language teacher trainees
topic learning to learn university studies teacher education English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English learning to learn teacher education university studies
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48505 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201601281309
work_keys_str_mv AT niemelämiia learningtolearnintheuniversitystudiesofenglishlanguageteachertrainees