A matter of perspective the cognitive style Field Independence - dependence, and why it matters

Psykologi Herman Witkin aloitti vuonna 1948 kognitiivista ajattelutapaa tutkivan suuntauksen, jossa ihmiset jaettiin kahteen ryhmään: kenttäriippuvaisiin ja kenttäriippumattomiin. Kenttäriippumattomuutta ja -riippuvaisuutta on tutkittu aina 2010 luvulle saakka. Kansainvälisiä tutkimustuloksia löytyy...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laine, Veera
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48424
_version_ 1826225813139226624
author Laine, Veera
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Laine, Veera Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Laine, Veera Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Laine, Veera
datasource_str_mv jyx
description Psykologi Herman Witkin aloitti vuonna 1948 kognitiivista ajattelutapaa tutkivan suuntauksen, jossa ihmiset jaettiin kahteen ryhmään: kenttäriippuvaisiin ja kenttäriippumattomiin. Kenttäriippumattomuutta ja -riippuvaisuutta on tutkittu aina 2010 luvulle saakka. Kansainvälisiä tutkimustuloksia löytyy aiheeseen liittyen runsaastikin, mutta Suomessa aihetta ei ole juurikaan tutkittu soveltavan kielitieteen näkökulmasta. Tutkimukset kenttäriippuvaisuudesta ja -riippumattomuudesta antavat viitteitä siihen, että tällä kognitiivisen ajattelun mallilla saattaa olla suurikin vaikutus oppilaiden oppimismenestykseen. Kenttäriippumattomat oppilaat ovat aiempien tutkimusten mukaan itsenäisempiä, havaitsevat ja löytävät ratkaisuja ongelmiin joustavasti ja oppivat parhaiten itsenäisesti. Kenttäriippuvaiset oppilaat taas oppivat parhaiten ryhmässä keskustellen muiden kanssa, hyötyvät opettajan ohjauksesta enemmän ja suoriutuvat vaivattomammin loogisesta ja rakenteeltaan selkeästä tehtävänannosta. Tutkimuksessani halusin tutkia miten tämä ilmiö näyttäytyy suomalaisen alakoulun viidennen luokan englannin kielen oppimistuloksissa. Tutkimuksessani tein alustavaa selvitystä siitä korreloiko kognitiivinen ajattelutapa (kenttäriippuvuus, -riippumattomuus) oppilaiden englannin kielen koemenestyksen kanssa ja kuinka koko oppilaspopulaatiota voidaan ohjeistaa, jotta mahdolliset oppimisen esteet poistuisivat ja jotta oppilaat pääsisivät hyödyntämään koko oppimispotentiaaliaan. Toteutin tutkimukseni neliosaisena kyselynä, joka koostui kahdenlaisista hahmottamistehtävistä, joiden avulla kohdensin oppilaat joko kenttäriippumattomiksi tai -riippuvaisiksi, sekä kahdesta kyselyosiosta. Kyselyosioissa pyrin selvittämään ilmeneekö oppilaissa kognitiivisille ajattelutavoille tyypillisiä käyttäytymismalleja. Tutkimustulokset antavat viitteitä siihen, että kenttäriippuvuus korreloi englannin kielen oppimismenestyksen kanssa, mutta oppilaiden vastaukset kysymyksiin koskien kognitiivisille ajattelutavoille tyypillisiä käyttäytymismalleja olivat vahvasti tulkinnanvaraisia. Tulokset antoivat kuitenkin viitteitä siihen, että kenttäriippuvaiset oppilaat implementoivat mieluusti opiskelumetodeja, joissa heillä on mahdollisimman vähän häiriötekijöitä ja riittävästi aikaa oppimiseen, kun taas kenttäriippuvaiset oppijat näyttäytyivät joustavampina oppijoina ympäristönsä suhteen. Tutkimustulokset eivät olleet lopullisia, mutta aiheella on mahdollisesti suuri merkitys opetuskäytänteisiin – oppituntien suunnittelusta koetilanteiden suunnitteluun. Näin ollen on suositeltavaa, että voimakkaammin kontrolloitua ja standardoitua jatkotutkimusta aiheesta tehtäisiin myös tulevaisuudessa.
first_indexed 2016-01-22T21:00:22Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hahn, Judit", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laine, Veera", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-01-22T08:07:34Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-01-22T08:07:34Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48424", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Psykologi Herman Witkin aloitti vuonna 1948 kognitiivista ajattelutapaa tutkivan suuntauksen, jossa ihmiset jaettiin kahteen ryhm\u00e4\u00e4n: kentt\u00e4riippuvaisiin ja kentt\u00e4riippumattomiin. Kentt\u00e4riippumattomuutta ja -riippuvaisuutta on tutkittu aina 2010 luvulle saakka. Kansainv\u00e4lisi\u00e4 tutkimustuloksia l\u00f6ytyy aiheeseen liittyen runsaastikin, mutta Suomessa aihetta ei ole juurikaan tutkittu soveltavan kielitieteen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimukset kentt\u00e4riippuvaisuudesta ja -riippumattomuudesta antavat viitteit\u00e4 siihen, ett\u00e4 t\u00e4ll\u00e4 kognitiivisen ajattelun mallilla saattaa olla suurikin vaikutus oppilaiden oppimismenestykseen. Kentt\u00e4riippumattomat oppilaat ovat aiempien tutkimusten mukaan itsen\u00e4isempi\u00e4, havaitsevat ja l\u00f6yt\u00e4v\u00e4t ratkaisuja ongelmiin joustavasti ja oppivat parhaiten itsen\u00e4isesti. Kentt\u00e4riippuvaiset oppilaat taas oppivat parhaiten ryhm\u00e4ss\u00e4 keskustellen muiden kanssa, hy\u00f6tyv\u00e4t opettajan ohjauksesta enemm\u00e4n ja suoriutuvat vaivattomammin loogisesta ja rakenteeltaan selke\u00e4st\u00e4 teht\u00e4v\u00e4nannosta.\r\n\r\nTutkimuksessani halusin tutkia miten t\u00e4m\u00e4 ilmi\u00f6 n\u00e4ytt\u00e4ytyy suomalaisen alakoulun viidennen luokan englannin kielen oppimistuloksissa. Tutkimuksessani tein alustavaa selvityst\u00e4 siit\u00e4 korreloiko kognitiivinen ajattelutapa (kentt\u00e4riippuvuus, -riippumattomuus) oppilaiden englannin kielen koemenestyksen kanssa ja kuinka koko oppilaspopulaatiota voidaan ohjeistaa, jotta mahdolliset oppimisen esteet poistuisivat ja jotta oppilaat p\u00e4\u00e4sisiv\u00e4t hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n koko oppimispotentiaaliaan. Toteutin tutkimukseni neliosaisena kyselyn\u00e4, joka koostui kahdenlaisista hahmottamisteht\u00e4vist\u00e4, joiden avulla kohdensin oppilaat joko kentt\u00e4riippumattomiksi tai -riippuvaisiksi, sek\u00e4 kahdesta kyselyosiosta. Kyselyosioissa pyrin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n ilmeneek\u00f6 oppilaissa kognitiivisille ajattelutavoille tyypillisi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4ytymismalleja.\r\n\r\nTutkimustulokset antavat viitteit\u00e4 siihen, ett\u00e4 kentt\u00e4riippuvuus korreloi englannin kielen oppimismenestyksen kanssa, mutta oppilaiden vastaukset kysymyksiin koskien kognitiivisille ajattelutavoille tyypillisi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4ytymismalleja olivat vahvasti tulkinnanvaraisia. Tulokset antoivat kuitenkin viitteit\u00e4 siihen, ett\u00e4 kentt\u00e4riippuvaiset oppilaat implementoivat mieluusti opiskelumetodeja, joissa heill\u00e4 on mahdollisimman v\u00e4h\u00e4n h\u00e4iri\u00f6tekij\u00f6it\u00e4 ja riitt\u00e4v\u00e4sti aikaa oppimiseen, kun taas kentt\u00e4riippuvaiset oppijat n\u00e4ytt\u00e4ytyiv\u00e4t joustavampina oppijoina ymp\u00e4rist\u00f6ns\u00e4 suhteen. Tutkimustulokset eiv\u00e4t olleet lopullisia, mutta aiheella on mahdollisesti suuri merkitys opetusk\u00e4yt\u00e4nteisiin \u2013 oppituntien suunnittelusta koetilanteiden suunnitteluun. N\u00e4in ollen on suositeltavaa, ett\u00e4 voimakkaammin kontrolloitua ja standardoitua jatkotutkimusta aiheesta teht\u00e4isiin my\u00f6s tulevaisuudessa.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Veera Laine (vemalain) on 2016-01-22 08:07:33.868815. Form: Bachelor's thesis publishing form (https://kirjasto.jyu.fi/publish-and-buy/publishing-forms/bachelor-thesis-publishing-form). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-01-22T08:07:34Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201601221247.pdf: 4663947 bytes, checksum: 93b0deddb6008224b247e8a7353d4da0 (MD5)\r\nlicense.html: 4311 bytes, checksum: 5a83e6807a03a8928887b1d220c4852b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-01-22T08:07:34Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201601221247.pdf: 4663947 bytes, checksum: 93b0deddb6008224b247e8a7353d4da0 (MD5)\r\nlicense.html: 4311 bytes, checksum: 5a83e6807a03a8928887b1d220c4852b (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "27", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Field Independence - Dependence", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Field Dependence", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Cognitive Style", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Language Learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Language Aptitude", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Good Language Learner", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kentt\u00e4riippuvuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "A matter of perspective : the cognitive style Field Independence - dependence, and why it matters", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201601221247", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-01-22T08:07:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_48424
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:51Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/acb3a002-4815-482c-907a-8889e31c806e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201601221247.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laine, Veera A matter of perspective : the cognitive style Field Independence - dependence, and why it matters Field Independence - Dependence Field Dependence Cognitive Style Language Learning Language Aptitude Good Language Learner kenttäriippuvuus English Englannin kieli
title A matter of perspective : the cognitive style Field Independence - dependence, and why it matters
title_full A matter of perspective : the cognitive style Field Independence - dependence, and why it matters
title_fullStr A matter of perspective : the cognitive style Field Independence - dependence, and why it matters A matter of perspective : the cognitive style Field Independence - dependence, and why it matters
title_full_unstemmed A matter of perspective : the cognitive style Field Independence - dependence, and why it matters A matter of perspective : the cognitive style Field Independence - dependence, and why it matters
title_short A matter of perspective
title_sort matter of perspective the cognitive style field independence dependence and why it matters
title_sub the cognitive style Field Independence - dependence, and why it matters
title_txtP A matter of perspective : the cognitive style Field Independence - dependence, and why it matters
topic Field Independence - Dependence Field Dependence Cognitive Style Language Learning Language Aptitude Good Language Learner kenttäriippuvuus English Englannin kieli
topic_facet Cognitive Style Englannin kieli English Field Dependence Field Independence - Dependence Good Language Learner Language Aptitude Language Learning kenttäriippuvuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48424 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201601221247
work_keys_str_mv AT laineveera amatterofperspectivethecognitivestylefieldindependencedependenceandwhyitmatters AT laineveera matterofperspectivethecognitivestylefieldindependencedependenceandwhyitmatters