"Lapsella on pelisilmää" sosiaaliset taidot ja niiden arviointi alkuopetuksessa

Tutkimuksen tarkoituksena oli saada kuva lapsen sosiaalisista taidoista ja niiden arvioinnista opettajien määrittelemänä. Pyrkimyksenä oli ymmärtää, miten opettajat kokemustensa pohjalta määrittelevät lasten sosiaaliset taidot ja niiden arvioinnin. Tavoitteena oli lisätä ymmärrystä sosiaalisten t...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ollikainen, Saara, Salminen, Alexa
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48418
_version_ 1826225758272487424
author Ollikainen, Saara Salminen, Alexa
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ollikainen, Saara Salminen, Alexa Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ollikainen, Saara Salminen, Alexa Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ollikainen, Saara
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli saada kuva lapsen sosiaalisista taidoista ja niiden arvioinnista opettajien määrittelemänä. Pyrkimyksenä oli ymmärtää, miten opettajat kokemustensa pohjalta määrittelevät lasten sosiaaliset taidot ja niiden arvioinnin. Tavoitteena oli lisätä ymmärrystä sosiaalisten taitojen tärkeydestä perusopetuksessa. Tutkimus oli laadullinen, fenomenologinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin käyttäen sähköistä kyselylomaketta, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Tutkimukseen osallistui 30 alkuopetuksessa toimivaa luokanopettajaa tai erityisopettajaa. Harkinnanvarainen otoksen kriteerinä oli opettajan omakohtainen kokemus lapsen sosiaalisista taidoista ja niiden arvioinnista. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä. Tutkimustulosten mukaan opettajat kuvasivat lapsen sosiaalisia taitoja empatian ja ryhmässä toimimisen taitojen näkökulmista. Empatia nähtiin kykynä asettua toisen ihmisen asemaan ja ottaa toiset ihmiset huomioon. Ryhmässä toimimisen taidot jakaantuivat vuorovaikutukseen ja yksilöön liittyviin tekijöihin. Opettajat kuvasivat lapsen sosiaalisten taitojen arviointia kontekstisidonnaisen arvioinnin, arviointivälineiden ja arvioinnin yhteistyön ulottuvuuksien näkökulmista. Opettajien kuvaukset lapsen sosiaalisista taidoista sisälsivät sekä konkreettisen toiminnan kuvausta, että ajatteluun ja tunteisiin liittyvien prosessien kuvausta. Näin voitiin ajatella opettajien käsittävän sosiaaliset taidot paljon syvällisempänä ilmiönä, sosiaalisena kompetenssina. The purpose of this study was to gain an understanding of children’s social skills and to investigate how teachers assess those skills. We attempt to shed light on the importance of social skills in education. The data for this qualitative, phenomenological study was collected using an electronic questionnaire which consisted of open-ended questions. The 30 respondents were teachers and special teachers working in early education. There was a discretionary criterion in the selection of the participants – the respondents had had personal experience in assessing children’s social skills. The method used to analyse the data was qualitative content analysis. The study reveals that the teachers based their definition of children’s social skills on both empathy and the ability to work as part of a group. Empathy was seen as the ability to put oneself in someone else’s position and to take others into consideration. Skills needed in group work were considered twofold: communication and the factors related to the individual. The teachers described the assessment of children’s social skills from three points of view – contextbound assessment, tools used for the assessment and the dimensions of the cooperation in the process of the assessment. The teachers’ descriptions portrayed both practical activity as well as processes requiring thinking and managing of emotions. Thus it can be argued that teachers consider social skills as a more profound phenomenon, social competence.
first_indexed 2024-09-11T08:51:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kautto-Knape, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ollikainen, Saara", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salminen, Alexa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-01-21T19:40:05Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-01-21T19:40:05Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1521576", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48418", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli saada kuva lapsen sosiaalisista taidoista ja\r\nniiden arvioinnista opettajien m\u00e4\u00e4rittelem\u00e4n\u00e4. Pyrkimyksen\u00e4 oli ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4,\r\nmiten opettajat kokemustensa pohjalta m\u00e4\u00e4rittelev\u00e4t lasten sosiaaliset taidot ja\r\nniiden arvioinnin. Tavoitteena oli lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 sosiaalisten taitojen\r\nt\u00e4rkeydest\u00e4 perusopetuksessa.\r\n\r\nTutkimus oli laadullinen, fenomenologinen tutkimus. Tutkimusaineisto\r\nker\u00e4ttiin k\u00e4ytt\u00e4en s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4 kyselylomaketta, joka sis\u00e4lsi avoimia kysymyksi\u00e4.\r\nTutkimukseen osallistui 30 alkuopetuksessa toimivaa luokanopettajaa tai\r\nerityisopettajaa. Harkinnanvarainen otoksen kriteerin\u00e4 oli opettajan\r\nomakohtainen kokemus lapsen sosiaalisista taidoista ja niiden arvioinnista.\r\nTutkimusaineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysimenetelm\u00e4ll\u00e4.\r\n\r\nTutkimustulosten mukaan opettajat kuvasivat lapsen sosiaalisia taitoja\r\nempatian ja ryhm\u00e4ss\u00e4 toimimisen taitojen n\u00e4k\u00f6kulmista. Empatia n\u00e4htiin\r\nkykyn\u00e4 asettua toisen ihmisen asemaan ja ottaa toiset ihmiset huomioon.\r\nRyhm\u00e4ss\u00e4 toimimisen taidot jakaantuivat vuorovaikutukseen ja yksil\u00f6\u00f6n\r\nliittyviin tekij\u00f6ihin. Opettajat kuvasivat lapsen sosiaalisten taitojen arviointia\r\nkontekstisidonnaisen arvioinnin, arviointiv\u00e4lineiden ja arvioinnin yhteisty\u00f6n\r\nulottuvuuksien n\u00e4k\u00f6kulmista.\r\n\r\nOpettajien kuvaukset lapsen sosiaalisista taidoista sis\u00e4lsiv\u00e4t sek\u00e4 konkreettisen\r\ntoiminnan kuvausta, ett\u00e4 ajatteluun ja tunteisiin liittyvien prosessien kuvausta.\r\nN\u00e4in voitiin ajatella opettajien k\u00e4sitt\u00e4v\u00e4n sosiaaliset taidot paljon\r\nsyv\u00e4llisemp\u00e4n\u00e4 ilmi\u00f6n\u00e4, sosiaalisena kompetenssina.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this study was to gain an understanding of children\u2019s social\r\nskills and to investigate how teachers assess those skills. We attempt to shed\r\nlight on the importance of social skills in education.\r\n\r\nThe data for this qualitative, phenomenological study was collected using an\r\nelectronic questionnaire which consisted of open-ended questions. The 30\r\nrespondents were teachers and special teachers working in early education.\r\nThere was a discretionary criterion in the selection of the participants \u2013 the\r\nrespondents had had personal experience in assessing children\u2019s social skills.\r\nThe method used to analyse the data was qualitative content analysis.\r\n\r\nThe study reveals that the teachers based their definition of children\u2019s social\r\nskills on both empathy and the ability to work as part of a group. Empathy was\r\nseen as the ability to put oneself in someone else\u2019s position and to take others\r\ninto consideration. Skills needed in group work were considered twofold:\r\ncommunication and the factors related to the individual. The teachers described\r\nthe assessment of children\u2019s social skills from three points of view \u2013 contextbound\r\nassessment, tools used for the assessment and the dimensions of the\r\ncooperation in the process of the assessment.\r\n\r\nThe teachers\u2019 descriptions portrayed both practical activity as well as processes\r\nrequiring thinking and managing of emotions. Thus it can be argued that\r\nteachers consider social skills as a more profound phenomenon, social\r\ncompetence.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Saara Ollikainen (sajorouh) on 2016-01-21 19:40:05.175636. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-01-21T19:40:05Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201601211243.pdf: 558252 bytes, checksum: 1663740b188b477e05ce6a01f8f1403e (MD5)\r\nlicense.html: 5160 bytes, checksum: 07e53012d0c2029abb69830510f34b54 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-01-21T19:40:05Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201601211243.pdf: 558252 bytes, checksum: 1663740b188b477e05ce6a01f8f1403e (MD5)\r\nlicense.html: 5160 bytes, checksum: 07e53012d0c2029abb69830510f34b54 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (57 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaaliset taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalisten taitojen arviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen kompetenssi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetussuunnitelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Lapsella on pelisilm\u00e4\u00e4\" : sosiaaliset taidot ja niiden arviointi alkuopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Sosiaaliset taidot ja niiden arviointi alkuopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201601211243", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-01-21T19:40:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_48418
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:40Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/87dbc8ba-0018-4f21-8694-f38f4da682f6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201601211243.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ollikainen, Saara Salminen, Alexa "Lapsella on pelisilmää" : sosiaaliset taidot ja niiden arviointi alkuopetuksessa sosiaaliset taidot sosiaalisten taitojen arviointi sosiaalinen kompetenssi koulu opetussuunnitelma Erityispedagogiikka Special Education 101 arviointi opetussuunnitelmat
title "Lapsella on pelisilmää" : sosiaaliset taidot ja niiden arviointi alkuopetuksessa
title_alt Sosiaaliset taidot ja niiden arviointi alkuopetuksessa
title_full "Lapsella on pelisilmää" : sosiaaliset taidot ja niiden arviointi alkuopetuksessa
title_fullStr "Lapsella on pelisilmää" : sosiaaliset taidot ja niiden arviointi alkuopetuksessa "Lapsella on pelisilmää" : sosiaaliset taidot ja niiden arviointi alkuopetuksessa
title_full_unstemmed "Lapsella on pelisilmää" : sosiaaliset taidot ja niiden arviointi alkuopetuksessa "Lapsella on pelisilmää" : sosiaaliset taidot ja niiden arviointi alkuopetuksessa
title_short "Lapsella on pelisilmää"
title_sort lapsella on pelisilmää sosiaaliset taidot ja niiden arviointi alkuopetuksessa
title_sub sosiaaliset taidot ja niiden arviointi alkuopetuksessa
title_txtP "Lapsella on pelisilmää" : sosiaaliset taidot ja niiden arviointi alkuopetuksessa
topic sosiaaliset taidot sosiaalisten taitojen arviointi sosiaalinen kompetenssi koulu opetussuunnitelma Erityispedagogiikka Special Education 101 arviointi opetussuunnitelmat
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education arviointi koulu opetussuunnitelma opetussuunnitelmat sosiaalinen kompetenssi sosiaaliset taidot sosiaalisten taitojen arviointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48418 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201601211243
work_keys_str_mv AT ollikainensaara lapsellaonpelisilmääsosiaalisettaidotjaniidenarviointialkuopetuksessa