Musiikkiluokkalaisten kokemuksia omista ja luokkansa keskinäisistä vuorovaikutustaidoista

Tutkimukseni esittelee, millaisena musiikkiluokkien oppilaat näkevät vuorovaikutustaitonsa sekä luokkansa keskinäiset vuorovaikutussuhteet. Luokan keskinäisen vuorovaikutuksen seurauksena esiintyvä ryhmähenki on vuorovaikutuskäyttäytymisen lisäksi tutkimuksessani merkittävässä roolissa. Sen lisäksi,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ahlman, Rinna
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48384
_version_ 1828193115940323328
author Ahlman, Rinna
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ahlman, Rinna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ahlman, Rinna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ahlman, Rinna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni esittelee, millaisena musiikkiluokkien oppilaat näkevät vuorovaikutustaitonsa sekä luokkansa keskinäiset vuorovaikutussuhteet. Luokan keskinäisen vuorovaikutuksen seurauksena esiintyvä ryhmähenki on vuorovaikutuskäyttäytymisen lisäksi tutkimuksessani merkittävässä roolissa. Sen lisäksi, että suomalainen musiikkiluokka on lähes ainutlaatuinen ilmiö, on se myös verraten nuori tutkimuskohde, sillä ensimmäinen musiikkiluokka perustettiin Suomeen 1966. Tutkimukseni tarkoituksena on tuoda esille musiikkiluokan erityispiirteitä, mutta lisäksi antaa näkökulmia siihen, millä tavoilla kaikilla perusopetuksen luokilla voisi kehittää vuorovaikutuksellisuutta, ryhmähenkeä sekä kouluviihtyvyyttä. Pidän tärkeänä sitä, että nykypäivän äly-yhteiskunnassa tulisi panostaa siihen, että lapset ja nuoret oppivat kasvokkaisen viestinnän taidot. Tutkimuskysymyksiä tutkielmani pohjalla on yhteensä kuusi. Selvitän, millaisina musiikkiluokkien oppilaat kokevat vuorovaikutustaitonsa ja näkevätkö he musiikkiluokkalaisuuden vaikuttaneen niihin. Lisäksi tarkastelen luokan keskinäistä vuorovaikutuskäyttäytymistä ja ryhmähenkeä sekä sitä, millaisten musiikillisten toimintatapojen musiikkiluokkalaiset kokevat vaikuttaneen ryhmähenkeen. Lähdekirjallisuuden pohjalta selitän, miten musiikki ja musiikkiluokalla opiskelu voivat kehittää lasten ja nuorten vuorovaikutustaitoja ja sosiaalisuutta. Teoreettisena viitekehyksenä jo kandidaatin tutkielmalleni toimi musiikin hyödyt opetuksen sekä kehityksen kannalta ja sama teema jatkuu myös maisterintutkielmassani. Oma musiikkiluokkataustani on auttanut tarkentamaan tutkimuskohteen musiikkiluokkalaisiin ja musiikkiluokan mukanaan tuomiin mahdollisuuksiin. Tässä tutkielmassa pääpaino on sosiaalisissa hyödyissä, joita musiikillinen erityisorientaatio voi antaa. 39 kuudes- ja 35 yhdeksäsluokkalaisen vastaukset puolistrukturoituun kyselylomakkeeseen analysoin määrällisin menetelmin SPSS-ohjelmalla. Tulokset osoittavat, että musiikkiluokkalaiset kokevat vuorovaikutustaitonsa melko hyvinä ja luokkansa ryhmähengen keskivertoa parempana. Erityisesti esiintymiset ja niihin harjoittelu nähdään ryhmähenkeä parantavina tekijöinä. Myös yhtyesoitto koulussa koetaan ryhmähenkeä parantavana musiikillisena toimintana. Kilpailu soitto- ja laulutaidoista koetaan negatiivisena ja jopa ahdistavana ilmiönä kaikilla tutkittavilla luokilla. Yhteinen toiminta, yhteisöllisyys ja tavoitteellisuus vaikuttavat merkittävästi luokan ryhmähenkeen ja yksilön kokemukseen omista vuorovaikutustaidoistaan. Nämä eivät ole kuitenkaan vain musiikkiluokilla ilmeneviä ominaisuuksia ja erityispiirteitä, vaan jokaiselle luokalle mahdollinen voimavara.
first_indexed 2023-03-22T09:58:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ahlman, Rinna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-01-20T12:52:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-01-20T12:52:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1507815", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48384", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni esittelee, millaisena musiikkiluokkien oppilaat n\u00e4kev\u00e4t vuorovaikutustaitonsa sek\u00e4 luokkansa keskin\u00e4iset vuorovaikutussuhteet. Luokan keskin\u00e4isen vuorovaikutuksen seurauksena esiintyv\u00e4 ryhm\u00e4henki on vuorovaikutusk\u00e4ytt\u00e4ytymisen lis\u00e4ksi tutkimuksessani merkitt\u00e4v\u00e4ss\u00e4 roolissa. Sen lis\u00e4ksi, ett\u00e4 suomalainen musiikkiluokka on l\u00e4hes ainutlaatuinen ilmi\u00f6, on se my\u00f6s verraten nuori tutkimuskohde, sill\u00e4 ensimm\u00e4inen musiikkiluokka perustettiin Suomeen 1966. Tutkimukseni tarkoituksena on tuoda esille musiikkiluokan erityispiirteit\u00e4, mutta lis\u00e4ksi antaa n\u00e4k\u00f6kulmia siihen, mill\u00e4 tavoilla kaikilla perusopetuksen luokilla voisi kehitt\u00e4\u00e4 vuorovaikutuksellisuutta, ryhm\u00e4henke\u00e4 sek\u00e4 kouluviihtyvyytt\u00e4. Pid\u00e4n t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 sit\u00e4, ett\u00e4 nykyp\u00e4iv\u00e4n \u00e4ly-yhteiskunnassa tulisi panostaa siihen, ett\u00e4 lapset ja nuoret oppivat kasvokkaisen viestinn\u00e4n taidot.\n\nTutkimuskysymyksi\u00e4 tutkielmani pohjalla on yhteens\u00e4 kuusi. Selvit\u00e4n, millaisina musiikkiluokkien oppilaat kokevat vuorovaikutustaitonsa ja n\u00e4kev\u00e4tk\u00f6 he musiikkiluokkalaisuuden vaikuttaneen niihin. Lis\u00e4ksi tarkastelen luokan keskin\u00e4ist\u00e4 vuorovaikutusk\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 ja ryhm\u00e4henke\u00e4 sek\u00e4 sit\u00e4, millaisten musiikillisten toimintatapojen musiikkiluokkalaiset kokevat vaikuttaneen ryhm\u00e4henkeen. L\u00e4hdekirjallisuuden pohjalta selit\u00e4n, miten musiikki ja musiikkiluokalla opiskelu voivat kehitt\u00e4\u00e4 lasten ja nuorten vuorovaikutustaitoja ja sosiaalisuutta.\n\nTeoreettisena viitekehyksen\u00e4 jo kandidaatin tutkielmalleni toimi musiikin hy\u00f6dyt opetuksen sek\u00e4 kehityksen kannalta ja sama teema jatkuu my\u00f6s maisterintutkielmassani. Oma musiikkiluokkataustani on auttanut tarkentamaan tutkimuskohteen musiikkiluokkalaisiin ja musiikkiluokan mukanaan tuomiin mahdollisuuksiin. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa p\u00e4\u00e4paino on sosiaalisissa hy\u00f6dyiss\u00e4, joita musiikillinen erityisorientaatio voi antaa. \n\n39 kuudes- ja 35 yhdeks\u00e4sluokkalaisen vastaukset puolistrukturoituun kyselylomakkeeseen analysoin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisin menetelmin SPSS-ohjelmalla. Tulokset osoittavat, ett\u00e4 musiikkiluokkalaiset kokevat vuorovaikutustaitonsa melko hyvin\u00e4 ja luokkansa ryhm\u00e4hengen keskivertoa parempana. Erityisesti esiintymiset ja niihin harjoittelu n\u00e4hd\u00e4\u00e4n ryhm\u00e4henke\u00e4 parantavina tekij\u00f6in\u00e4. My\u00f6s yhtyesoitto koulussa koetaan ryhm\u00e4henke\u00e4 parantavana musiikillisena toimintana. Kilpailu soitto- ja laulutaidoista koetaan negatiivisena ja jopa ahdistavana ilmi\u00f6n\u00e4 kaikilla tutkittavilla luokilla.\n\nYhteinen toiminta, yhteis\u00f6llisyys ja tavoitteellisuus vaikuttavat merkitt\u00e4v\u00e4sti luokan ryhm\u00e4henkeen ja yksil\u00f6n kokemukseen omista vuorovaikutustaidoistaan. N\u00e4m\u00e4 eiv\u00e4t ole kuitenkaan vain musiikkiluokilla ilmenevi\u00e4 ominaisuuksia ja erityispiirteit\u00e4, vaan jokaiselle luokalle mahdollinen voimavara.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Rinna Ahlman (rirekaah) on 2016-01-20 12:52:38.904685. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-01-20T12:52:39Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201601201192.pdf: 1270620 bytes, checksum: aa4d3d96150bae6d372bc3ccf1e400aa (MD5)\nlicense.html: 4846 bytes, checksum: 97550f68eb8336964c7b2f3e2e3f277d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-01-20T12:52:39Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201601201192.pdf: 1270620 bytes, checksum: aa4d3d96150bae6d372bc3ccf1e400aa (MD5)\nlicense.html: 4846 bytes, checksum: 97550f68eb8336964c7b2f3e2e3f277d (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (75 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkiluokka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ryhm\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteistoiminnallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musiikkiluokkalaisten kokemuksia omista ja luokkansa keskin\u00e4isist\u00e4 vuorovaikutustaidoista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201601201192", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-01-20T12:52:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkiluokat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteistoiminnallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_48384
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:51Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/944458a8-1bcb-4271-8c3e-223324f2ae11\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201601201192.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ahlman, Rinna Musiikkiluokkalaisten kokemuksia omista ja luokkansa keskinäisistä vuorovaikutustaidoista musiikkiluokka vuorovaikutus sosiaaliset taidot ryhmä yhteistoiminnallisuus Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikkiluokat ryhmät
title Musiikkiluokkalaisten kokemuksia omista ja luokkansa keskinäisistä vuorovaikutustaidoista
title_full Musiikkiluokkalaisten kokemuksia omista ja luokkansa keskinäisistä vuorovaikutustaidoista
title_fullStr Musiikkiluokkalaisten kokemuksia omista ja luokkansa keskinäisistä vuorovaikutustaidoista Musiikkiluokkalaisten kokemuksia omista ja luokkansa keskinäisistä vuorovaikutustaidoista
title_full_unstemmed Musiikkiluokkalaisten kokemuksia omista ja luokkansa keskinäisistä vuorovaikutustaidoista Musiikkiluokkalaisten kokemuksia omista ja luokkansa keskinäisistä vuorovaikutustaidoista
title_short Musiikkiluokkalaisten kokemuksia omista ja luokkansa keskinäisistä vuorovaikutustaidoista
title_sort musiikkiluokkalaisten kokemuksia omista ja luokkansa keskinäisistä vuorovaikutustaidoista
title_txtP Musiikkiluokkalaisten kokemuksia omista ja luokkansa keskinäisistä vuorovaikutustaidoista
topic musiikkiluokka vuorovaikutus sosiaaliset taidot ryhmä yhteistoiminnallisuus Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikkiluokat ryhmät
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus musiikkiluokat musiikkiluokka ryhmä ryhmät sosiaaliset taidot vuorovaikutus yhteistoiminnallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48384 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201601201192
work_keys_str_mv AT ahlmanrinna musiikkiluokkalaistenkokemuksiaomistajaluokkansakeskinäisistävuorovaikutustaidoista