Liikuntasovelluksen pelillisten ominaisuuksien vaikutus käyttäjän liikuntamotivaatioon

Pelit ovat toimineet ihmisten viihdykkeenä kautta aikojen: niitä on pelattu sekä ajanvietteenä että niiden avulla on harjoiteltu myös muualla tarvittavia taitoja. Pelillistäminen viittaa ilmiöön, jossa pelien sitouttavia ja mielenkiintoa ylläpitä- viä ominaisuuksia hyödynnetään muussa toiminnassa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Piippo, Jenni
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Tietojenkäsittelytieteiden laitos, Department of Computer Science and Information Systems, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48370
_version_ 1826225770560749568
author Piippo, Jenni
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Piippo, Jenni Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Piippo, Jenni Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Piippo, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Pelit ovat toimineet ihmisten viihdykkeenä kautta aikojen: niitä on pelattu sekä ajanvietteenä että niiden avulla on harjoiteltu myös muualla tarvittavia taitoja. Pelillistäminen viittaa ilmiöön, jossa pelien sitouttavia ja mielenkiintoa ylläpitä- viä ominaisuuksia hyödynnetään muussa toiminnassa tarkoituksena saada ihmiset motivoitumaan paremmin toimintaan. Pelillistämistä hyödynnetään myös monissa liikuntasovelluksissa, jolloin tarkoituksena on tehdä liikunnasta käyttäjille mielekkäämpää. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millä tavoin pelillistäminen ilmenee liikuntasovelluksissa ja millä tavoin se vaikuttaa yksilön liikuntamotivaatioon. Tämän lisäksi selvitetään ylipäätään tekijöitä liikuntasovelluksen käytön taustalla. Tutkimusmenetelminä käytetään kirjallisuuskatsausta, jossa tutustutaan aiempiin aiheesta tehtyihin tutkimuksiin, sekä teemahaastattelua. Tutkimuksen tulokset kartoittavat pelillistämisen ja liikuntasovellusten välistä suhdetta, sekä käyttäjän kokemuksia tästä ilmiöstä. Tuloksissa todetaan, että liikuntasovellusten käyttö parantaa yksilön tietoisuutta omasta liikuntaaktiivisuudestaan ja kehityksestään, ja useissa tapauksissa voi myös parantaa liikuntamotivaatiota. Myös pelillistämisellä todetaan olevan vaikutuksia liikuntamotivaatioon, vaikka yksilökohtaisia eroja esiintyykin. Human beings have been playing games through the ages: games have been played not only for relaxation, but also for developing skills that are needed elsewhere. Gamification refers to a use of game elements outside game context. The purpose of gamification is to enhance one’s motivation and engagement to certain activities. Gamification exists also in many sports apps with the aim of making physical activity more pleasant. The purpose of this master’s thesis is to examine how gamification occurs in sports apps and how it impacts on individual’s motivation towards exercising. In addition, reasons behind the use of sports apps are examined. Research methods consist of literature review based on previous research on the topic, and theme interviews. The results of the study explore the relation between gamification and sports apps, and users’ experiences of this phenomenon. The results show that the use of sports apps enhance awareness of one’s physical activity and progress, and in many cases it can also increase one’s motivation. Also gamification is noted to have possible impacts on motivation, although individual differences occur.
first_indexed 2023-03-22T09:59:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Frank, Lauri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Piippo, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-01-17T18:20:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-01-17T18:20:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1507805", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48370", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pelit ovat toimineet ihmisten viihdykkeen\u00e4 kautta aikojen: niit\u00e4 on pelattu sek\u00e4\r\najanvietteen\u00e4 ett\u00e4 niiden avulla on harjoiteltu my\u00f6s muualla tarvittavia taitoja.\r\nPelillist\u00e4minen viittaa ilmi\u00f6\u00f6n, jossa pelien sitouttavia ja mielenkiintoa yll\u00e4pit\u00e4-\r\nvi\u00e4 ominaisuuksia hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n muussa toiminnassa tarkoituksena saada ihmiset\r\nmotivoitumaan paremmin toimintaan. Pelillist\u00e4mist\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n\r\nmy\u00f6s monissa liikuntasovelluksissa, jolloin tarkoituksena on tehd\u00e4 liikunnasta\r\nk\u00e4ytt\u00e4jille mielekk\u00e4\u00e4mp\u00e4\u00e4.\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, mill\u00e4 tavoin pelillist\u00e4minen ilmenee\r\nliikuntasovelluksissa ja mill\u00e4 tavoin se vaikuttaa yksil\u00f6n liikuntamotivaatioon.\r\nT\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi selvitet\u00e4\u00e4n ylip\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4n tekij\u00f6it\u00e4 liikuntasovelluksen k\u00e4yt\u00f6n\r\ntaustalla. Tutkimusmenetelmin\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n kirjallisuuskatsausta, jossa tutustutaan\r\naiempiin aiheesta tehtyihin tutkimuksiin, sek\u00e4 teemahaastattelua. Tutkimuksen\r\ntulokset kartoittavat pelillist\u00e4misen ja liikuntasovellusten v\u00e4list\u00e4 suhdetta,\r\nsek\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n kokemuksia t\u00e4st\u00e4 ilmi\u00f6st\u00e4. Tuloksissa todetaan, ett\u00e4 liikuntasovellusten\r\nk\u00e4ytt\u00f6 parantaa yksil\u00f6n tietoisuutta omasta liikuntaaktiivisuudestaan\r\nja kehityksest\u00e4\u00e4n, ja useissa tapauksissa voi my\u00f6s parantaa\r\nliikuntamotivaatiota. My\u00f6s pelillist\u00e4misell\u00e4 todetaan olevan vaikutuksia liikuntamotivaatioon,\r\nvaikka yksil\u00f6kohtaisia eroja esiintyykin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Human beings have been playing games through the ages: games have been\r\nplayed not only for relaxation, but also for developing skills that are needed\r\nelsewhere. Gamification refers to a use of game elements outside game context.\r\nThe purpose of gamification is to enhance one\u2019s motivation and engagement to\r\ncertain activities. Gamification exists also in many sports apps with the aim of\r\nmaking physical activity more pleasant.\r\nThe purpose of this master\u2019s thesis is to examine how gamification occurs in\r\nsports apps and how it impacts on individual\u2019s motivation towards exercising.\r\nIn addition, reasons behind the use of sports apps are examined. Research\r\nmethods consist of literature review based on previous research on the topic,\r\nand theme interviews. The results of the study explore the relation between\r\ngamification and sports apps, and users\u2019 experiences of this phenomenon. The\r\nresults show that the use of sports apps enhance awareness of one\u2019s physical\r\nactivity and progress, and in many cases it can also increase one\u2019s motivation.\r\nAlso gamification is noted to have possible impacts on motivation, although\r\nindividual differences occur.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jenni Piippo (jejepiip) on 2016-01-17 18:20:49.770050. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-01-17T18:20:50Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201601171132.pdf: 627333 bytes, checksum: bf4ba873df9bc6815bdc9ca4612751bc (MD5)\nlicense.html: 4843 bytes, checksum: 905883c0eb7f596fc31e1cd4cbbd8dec (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-01-17T18:20:50Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201601171132.pdf: 627333 bytes, checksum: bf4ba873df9bc6815bdc9ca4612751bc (MD5)\nlicense.html: 4843 bytes, checksum: 905883c0eb7f596fc31e1cd4cbbd8dec (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (68 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Liikuntasovelluksen pelillisten ominaisuuksien vaikutus k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n liikuntamotivaatioon", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201601171132", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Tietojenk\u00e4sittelytieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Computer Science and Information Systems", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-01-17T18:20:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelillist\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sovellukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntateknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_48370
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:36Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d0067433-3db1-43fa-8650-0aae2d376b05\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201601171132.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Piippo, Jenni Liikuntasovelluksen pelillisten ominaisuuksien vaikutus käyttäjän liikuntamotivaatioon Information Systems Science Tietojärjestelmätiede 601 pelillistäminen liikunta motivaatio sovellukset liikuntateknologia
title Liikuntasovelluksen pelillisten ominaisuuksien vaikutus käyttäjän liikuntamotivaatioon
title_full Liikuntasovelluksen pelillisten ominaisuuksien vaikutus käyttäjän liikuntamotivaatioon
title_fullStr Liikuntasovelluksen pelillisten ominaisuuksien vaikutus käyttäjän liikuntamotivaatioon Liikuntasovelluksen pelillisten ominaisuuksien vaikutus käyttäjän liikuntamotivaatioon
title_full_unstemmed Liikuntasovelluksen pelillisten ominaisuuksien vaikutus käyttäjän liikuntamotivaatioon Liikuntasovelluksen pelillisten ominaisuuksien vaikutus käyttäjän liikuntamotivaatioon
title_short Liikuntasovelluksen pelillisten ominaisuuksien vaikutus käyttäjän liikuntamotivaatioon
title_sort liikuntasovelluksen pelillisten ominaisuuksien vaikutus käyttäjän liikuntamotivaatioon
title_txtP Liikuntasovelluksen pelillisten ominaisuuksien vaikutus käyttäjän liikuntamotivaatioon
topic Information Systems Science Tietojärjestelmätiede 601 pelillistäminen liikunta motivaatio sovellukset liikuntateknologia
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede liikunta liikuntateknologia motivaatio pelillistäminen sovellukset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48370 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201601171132
work_keys_str_mv AT piippojenni liikuntasovelluksenpelillistenominaisuuksienvaikutuskäyttäjänliikuntamotivaatioon