Yritysblogien dialogiset ominaisuudet suomalaisissa mainos- ja viestintätoimistoissa

Tässä tutkielmassa tutkittiin yritysblogien dialogisia ominaisuuksia. Aikaisimmissa tutkimuksissa on todettu, että yritysblogit soveltuvat yrityksen suhde- ja liiketoiminnan edistämiseen, niiden suosio on kasvanut ja haasteena on yritysblogien heikko dialoginen kapasiteetti. Miten suomalaiset PR-amm...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Haapakoski, Tiina
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48363
_version_ 1826225756586377216
author Haapakoski, Tiina
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Haapakoski, Tiina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Haapakoski, Tiina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Haapakoski, Tiina
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tutkittiin yritysblogien dialogisia ominaisuuksia. Aikaisimmissa tutkimuksissa on todettu, että yritysblogit soveltuvat yrityksen suhde- ja liiketoiminnan edistämiseen, niiden suosio on kasvanut ja haasteena on yritysblogien heikko dialoginen kapasiteetti. Miten suomalaiset PR-ammattilaiset hyödyntävät yritysblogien dialogista kapasiteettia? PR-ammattiryhmäksi valikoituivat MTL:n jäsenyrityksistä mainos- ja viestintätoimistot: toimistoja 20, tutkimusaika 1.4.–31.7.2015, 129 blogikirjoitusta. Teoreettisessa viitekehyksessä määriteltiin dialogiset ominaisuudet. Tutkimuksessa käytettiin laadullista ja määrällistä sisällönanalysia ja yritysblogien dialogisia ominaisuuksia tutkittiin kolmen tutkimuskysymyksen avulla. 1. Mitä interaktiivisia ominaisuuksia löytyy mainos- ja viestintätoimistojen yritysblogeista dialogisuuden vahvistamiseksi? Jotkut toimistot tukevat kommentointia, aktiivista julkaisemista,jakamista ja linkkejä. Suurimmat haasteet liittyvät kommentointiin, jakamisen kieltämiseen,jakamisen toteutumiseen ja alhaiseen julkaisuaktiivisuuteen. Toimistoista 80 prosentilla on erilaisia vajeita interaktiivisten ominaisuuksien hyödyntämisessä. Kaikilla toimistoilla on haasteita lukijoiden sitouttamisessa keskusteluun tai jakamiseen. Kommentoinnin sallimisella voi olla vaikutusta myös lukijan halukkuuteen jakaa kirjoituksia eteenpäin. 2. Minkälaisia sisältöominaisuuksia mainos- ja viestintätoimistojen yritysblogit tarjoavat dialogisuuden edistämiseksi? Toimistot tarjoavat eniten tietoa viestinnän ajankohtaisista ilmiöistä, joiden yhteydessä kerrotaan monipuolisesti myös yrityksestä, ulkoisesta toimintaympäristöstä ja asiakkaista. Sisältölähteiden uskottavuus perustuu useimmiten toimistojen ja sen asiantuntijoiden näkemyksiin. Nautinnollisuus ilmenee pääasiassa kuvilla ja rennolla kirjoitustyylillä. Multimedian käyttö on maltillista, lähinnä kuvia. Läheisyyden näkökulmasta bloggaaja kertoo itsestään ja puhuttelee lukijaa tekstirakenteiden avulla jonkin verran. Bloggaajien perustietojen ja kuvien osalta bloggaajat jäävät usein etäisemmiksi. 3. Miten mainos- ja viestintätoimistot hyödyntävät yritysblogien käytettävyyttä dialogisuuden tukemiseksi? Perus- ja navigointirakenteiden ja interaktiivisten ominaisuuksien hyödyntämisessä esiintyy vajeita. Tutkimus oli rajallinen, mutta tuloksista voidaan päätellä, että yritysblogien dialogisen kapasiteetin käyttämisessä on vajeita ja dialogin hyödyntämisessä on haasteita. Johtaako kenties sana yritysblogi harhaan? Yritys on absrakti käsite eli se ei voi keskustella, kysyä ja kuunnella. Jatkotutkimuksille on tarvetta. Tässä tutkimuksessa pienemmät henkilöstöresurssit eivät selitä täysin esimerkiksi kommentoinnin kieltämistä. Mistä vajeet ja haasteet johtuvat?
first_indexed 2023-03-22T09:57:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Haapakoski, Tiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-01-15T10:52:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-01-15T10:52:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1507371", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48363", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tutkittiin yritysblogien dialogisia ominaisuuksia. Aikaisimmissa tutkimuksissa on todettu, ett\u00e4 yritysblogit soveltuvat yrityksen suhde- ja liiketoiminnan edist\u00e4miseen, niiden suosio on kasvanut ja haasteena on yritysblogien heikko dialoginen kapasiteetti. Miten suomalaiset PR-ammattilaiset hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t yritysblogien dialogista kapasiteettia? PR-ammattiryhm\u00e4ksi valikoituivat MTL:n j\u00e4senyrityksist\u00e4 mainos- ja viestint\u00e4toimistot: toimistoja 20, tutkimusaika 1.4.\u201331.7.2015, 129 blogikirjoitusta. Teoreettisessa viitekehyksess\u00e4 m\u00e4\u00e4riteltiin dialogiset ominaisuudet. Tutkimuksessa k\u00e4ytettiin laadullista ja m\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalysia ja yritysblogien\ndialogisia ominaisuuksia tutkittiin kolmen tutkimuskysymyksen avulla.\n\n1. Mit\u00e4 interaktiivisia ominaisuuksia l\u00f6ytyy mainos- ja viestint\u00e4toimistojen yritysblogeista\ndialogisuuden vahvistamiseksi? Jotkut toimistot tukevat kommentointia, aktiivista julkaisemista,jakamista ja linkkej\u00e4. Suurimmat haasteet liittyv\u00e4t kommentointiin, jakamisen kielt\u00e4miseen,jakamisen toteutumiseen ja alhaiseen julkaisuaktiivisuuteen. Toimistoista 80 prosentilla on erilaisia vajeita interaktiivisten ominaisuuksien hy\u00f6dynt\u00e4misess\u00e4. Kaikilla toimistoilla on haasteita lukijoiden sitouttamisessa keskusteluun tai jakamiseen. Kommentoinnin sallimisella voi olla vaikutusta my\u00f6s lukijan halukkuuteen jakaa kirjoituksia eteenp\u00e4in. 2. Mink\u00e4laisia sis\u00e4lt\u00f6ominaisuuksia mainos- ja viestint\u00e4toimistojen yritysblogit tarjoavat dialogisuuden edist\u00e4miseksi? Toimistot tarjoavat eniten tietoa viestinn\u00e4n ajankohtaisista ilmi\u00f6ist\u00e4, joiden yhteydess\u00e4 kerrotaan monipuolisesti my\u00f6s yrityksest\u00e4, ulkoisesta toimintaymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4 ja asiakkaista. Sis\u00e4lt\u00f6l\u00e4hteiden uskottavuus perustuu useimmiten toimistojen ja sen asiantuntijoiden n\u00e4kemyksiin. Nautinnollisuus ilmenee p\u00e4\u00e4asiassa kuvilla ja rennolla kirjoitustyylill\u00e4. Multimedian k\u00e4ytt\u00f6 on maltillista, l\u00e4hinn\u00e4 kuvia. L\u00e4heisyyden n\u00e4k\u00f6kulmasta bloggaaja kertoo itsest\u00e4\u00e4n ja puhuttelee lukijaa tekstirakenteiden avulla jonkin verran. Bloggaajien perustietojen ja kuvien osalta bloggaajat j\u00e4\u00e4v\u00e4t usein et\u00e4isemmiksi. 3. Miten mainos- ja viestint\u00e4toimistot hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t\nyritysblogien k\u00e4ytett\u00e4vyytt\u00e4 dialogisuuden tukemiseksi? Perus- ja navigointirakenteiden ja\ninteraktiivisten ominaisuuksien hy\u00f6dynt\u00e4misess\u00e4 esiintyy vajeita.\n\nTutkimus oli rajallinen, mutta tuloksista voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 yritysblogien dialogisen kapasiteetin k\u00e4ytt\u00e4misess\u00e4 on vajeita ja dialogin hy\u00f6dynt\u00e4misess\u00e4 on haasteita. Johtaako kenties sana yritysblogi harhaan? Yritys on absrakti k\u00e4site eli se ei voi keskustella, kysy\u00e4 ja kuunnella. Jatkotutkimuksille on tarvetta. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa pienemm\u00e4t henkil\u00f6st\u00f6resurssit eiv\u00e4t selit\u00e4 t\u00e4ysin esimerkiksi kommentoinnin kielt\u00e4mist\u00e4. Mist\u00e4 vajeet ja haasteet johtuvat?", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tiina Haapakoski (rasantii) on 2016-01-15 10:52:30.710454. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-01-15T10:52:31Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201601151119.pdf: 1004117 bytes, checksum: 9ef697f1391d18a7dd9b9f5f23c0d4af (MD5)\nlicense.html: 4847 bytes, checksum: 628e78d648b2372f69d28e7f7a3000cd (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-01-15T10:52:31Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201601151119.pdf: 1004117 bytes, checksum: 9ef697f1391d18a7dd9b9f5f23c0d4af (MD5)\nlicense.html: 4847 bytes, checksum: 628e78d648b2372f69d28e7f7a3000cd (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (138 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "bloggaaminen suhdetoiminnassa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "blogin laatu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "blogin ominaisuudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "blogin sis\u00e4lt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "blogin suunittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dialoginen suhdetoiminta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yritysblogi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yritysten bloggaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yritysblogien dialogiset ominaisuudet suomalaisissa mainos- ja viestint\u00e4toimistoissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201601151119", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Communication", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yhteis\u00f6viestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Organizational Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-01-15T10:52:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3131", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "blogit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suhdetoiminta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laatu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4lt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dialogisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritysviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_48363
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:29Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9d374e1d-9493-493a-a95b-f50e194a272b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201601151119.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Haapakoski, Tiina Yritysblogien dialogiset ominaisuudet suomalaisissa mainos- ja viestintätoimistoissa bloggaaminen suhdetoiminnassa blogin laatu blogin ominaisuudet blogin sisältö blogin suunittelu dialoginen suhdetoiminta yritysblogi yritysten bloggaaminen Yhteisöviestintä Organizational Communication 3131 blogit yritykset suhdetoiminta laatu sisältö dialogisuus vuorovaikutus yritysviestintä
title Yritysblogien dialogiset ominaisuudet suomalaisissa mainos- ja viestintätoimistoissa
title_full Yritysblogien dialogiset ominaisuudet suomalaisissa mainos- ja viestintätoimistoissa
title_fullStr Yritysblogien dialogiset ominaisuudet suomalaisissa mainos- ja viestintätoimistoissa Yritysblogien dialogiset ominaisuudet suomalaisissa mainos- ja viestintätoimistoissa
title_full_unstemmed Yritysblogien dialogiset ominaisuudet suomalaisissa mainos- ja viestintätoimistoissa Yritysblogien dialogiset ominaisuudet suomalaisissa mainos- ja viestintätoimistoissa
title_short Yritysblogien dialogiset ominaisuudet suomalaisissa mainos- ja viestintätoimistoissa
title_sort yritysblogien dialogiset ominaisuudet suomalaisissa mainos ja viestintätoimistoissa
title_txtP Yritysblogien dialogiset ominaisuudet suomalaisissa mainos- ja viestintätoimistoissa
topic bloggaaminen suhdetoiminnassa blogin laatu blogin ominaisuudet blogin sisältö blogin suunittelu dialoginen suhdetoiminta yritysblogi yritysten bloggaaminen Yhteisöviestintä Organizational Communication 3131 blogit yritykset suhdetoiminta laatu sisältö dialogisuus vuorovaikutus yritysviestintä
topic_facet 3131 Organizational Communication Yhteisöviestintä bloggaaminen suhdetoiminnassa blogin laatu blogin ominaisuudet blogin sisältö blogin suunittelu blogit dialoginen suhdetoiminta dialogisuus laatu sisältö suhdetoiminta vuorovaikutus yritykset yritysblogi yritysten bloggaaminen yritysviestintä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48363 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201601151119
work_keys_str_mv AT haapakoskitiina yritysblogiendialogisetominaisuudetsuomalaisissamainosjaviestintätoimistoissa