2.-6. -luokkalaisten lasten lukuharrastuneisuus, lukijaminäkuva ja lukumotivaatio

Myllylä, Juliaana. 2.–6. -luokkalaisten lasten vapaa-ajan lukuharrastuneisuus, lukumotivaatio ja lukijaminäkuva. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2015. 72 sivua. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa 2.-6. -luokkalaisten tyttöjen ja...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Myllylä, Juliaana
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48347
_version_ 1826225726987173888
author Myllylä, Juliaana
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Myllylä, Juliaana Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Myllylä, Juliaana Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Myllylä, Juliaana
datasource_str_mv jyx
description Myllylä, Juliaana. 2.–6. -luokkalaisten lasten vapaa-ajan lukuharrastuneisuus, lukumotivaatio ja lukijaminäkuva. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2015. 72 sivua. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa 2.-6. -luokkalaisten tyttöjen ja poikien vapaa-ajan lukuharrastuneisuutta. Tutkimuksessa selvitettiin millaisin perustein oppilaat valitsevat luettavat kirjat ja kuka kirjavalinnan tekee sekä kartoitettiin oppilaiden vapaa-ajan tekstien lukemisen useutta ja mielekkyyttä. Lisäksi selvitettiin onko lasten itsearvioimalla lukumotivaatiolla ja lukijaminäkuvalla yhteyttä vapaa-ajalla luettavien tekstien valintaan ja lukemisen useuteen tai mielekkyyden kokemuksiin. Tutkimus oli osa Niilo Mäki Instituutin Lukemissujuvuuden kehityksen tukeminen kouluiässä -hanketta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomakkeita ja aineisto analysoitiin kvantitatiivisesti SPSS -statistics 22.0 -ohjelmalla. Aineisto kerättiin keväällä 2014. Tutkimuksen otos koostui yhden keskisuomalaisen koulun 2.-6 -luokkalaisista oppilaista sekä toisen keskisuomalaisen koulun 4.luokasta (n=205). Heistä 55,5 % oli tyttöjä ja 43,4 % poikia. Tutkimukseen osallistui kaksi kutakin luokkatasoa. Tulokset osoittivat, että kirja valitaan useimmiten mielenkiintoisen juonen perusteella ja valitsijana toimii lukija itse. Oppilaat lukivat vapaa-ajalla useimmiten TV-ohjelmien tekstityksiä sekä sähköposteja ja muita viestejä. Kirjojen lukeminen ei yltänyt yhdenkään digitaalisen tekstin rinnalle. Verkkotekstien lukeminen oli oppilaiden mielestä myös mieluisinta luettavaa. Tulosten mukaan tytöt olivat motivoituneempia lukijoita kuin pojat ja myös arvioivat itsensä lukijoina poikia taitavimmiksi. He lukivat vapaa-ajallaan kirjoja poikia useammin ja mieluummin. Lapset sekä lukevat että ovat kiinnostuneita verkkoteksteistä. Niitä tulisi hyödyntää koulusakin ja siten ruokkia lasten lukumotivaatiota. Monipuoliseen lukemiseen ja lukuharrastukseen tulisi kannustaa jo varhaislapsuudessa. Asiasanat: alakoulu, lukuharrastus, lukijaminäkuva, lukumotivaatio
first_indexed 2023-03-22T09:58:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leskinen, Markku", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viholainen, Helena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Myllyl\u00e4, Juliaana", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-01-13T11:24:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-01-13T11:24:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1507340", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48347", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Myllyl\u00e4, Juliaana. 2.\u20136. -luokkalaisten lasten vapaa-ajan lukuharrastuneisuus, lukumotivaatio ja lukijamin\u00e4kuva. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2015. 72 sivua.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa 2.-6. -luokkalaisten tytt\u00f6jen ja poikien vapaa-ajan lukuharrastuneisuutta. Tutkimuksessa selvitettiin millaisin perustein oppilaat valitsevat luettavat kirjat ja kuka kirjavalinnan tekee sek\u00e4 kartoitettiin oppilaiden vapaa-ajan tekstien lukemisen useutta ja mielekkyytt\u00e4. Lis\u00e4ksi selvitettiin onko lasten itsearvioimalla lukumotivaatiolla ja lukijamin\u00e4kuvalla yhteytt\u00e4 vapaa-ajalla luettavien tekstien valintaan ja lukemisen useuteen tai mielekkyyden kokemuksiin.\nTutkimus oli osa Niilo M\u00e4ki Instituutin Lukemissujuvuuden kehityksen tukeminen koului\u00e4ss\u00e4 -hanketta. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin kyselylomakkeita ja aineisto analysoitiin kvantitatiivisesti SPSS -statistics 22.0 -ohjelmalla. Aineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2014. Tutkimuksen otos koostui yhden keskisuomalaisen koulun 2.-6 -luokkalaisista oppilaista sek\u00e4 toisen keskisuomalaisen koulun 4.luokasta (n=205). Heist\u00e4 55,5 % oli tytt\u00f6j\u00e4 ja 43,4 % poikia. Tutkimukseen osallistui kaksi kutakin luokkatasoa.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 kirja valitaan useimmiten mielenkiintoisen juonen perusteella ja valitsijana toimii lukija itse. Oppilaat lukivat vapaa-ajalla useimmiten TV-ohjelmien tekstityksi\u00e4 sek\u00e4 s\u00e4hk\u00f6posteja ja muita viestej\u00e4. Kirjojen lukeminen ei ylt\u00e4nyt yhdenk\u00e4\u00e4n digitaalisen tekstin rinnalle. Verkkotekstien lukeminen oli oppilaiden mielest\u00e4 my\u00f6s mieluisinta luettavaa. Tulosten mukaan tyt\u00f6t olivat motivoituneempia lukijoita kuin pojat ja my\u00f6s arvioivat itsens\u00e4 lukijoina poikia taitavimmiksi. He lukivat vapaa-ajallaan kirjoja poikia useammin ja mieluummin. \nLapset sek\u00e4 lukevat ett\u00e4 ovat kiinnostuneita verkkoteksteist\u00e4. Niit\u00e4 tulisi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 koulusakin ja siten ruokkia lasten lukumotivaatiota. Monipuoliseen lukemiseen ja lukuharrastukseen tulisi kannustaa jo varhaislapsuudessa.\n\nAsiasanat: alakoulu, lukuharrastus, lukijamin\u00e4kuva, lukumotivaatio", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Juliaana Myllyl\u00e4 (jutetuet) on 2016-01-13 11:24:06.401692. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-01-13T11:24:06Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201601131106.docx: 402347 bytes, checksum: def65424dd4c4823d7829ed48a636357 (MD5)\nlicense.html: 4846 bytes, checksum: ccbfac56e7e68d10be7d08dded1a2257 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-01-13T11:24:06Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201601131106.docx: 402347 bytes, checksum: def65424dd4c4823d7829ed48a636357 (MD5)\nlicense.html: 4846 bytes, checksum: ccbfac56e7e68d10be7d08dded1a2257 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (73 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "2.-6. -luokkalaisten lasten lukuharrastuneisuus, lukijamin\u00e4kuva ja lukumotivaatio", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201601131106", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-01-13T11:24:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukuharrastus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "harrastukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_48347
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:15Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/656e8d85-c5f6-412e-866b-aeabb222234c\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201601131106.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Myllylä, Juliaana 2.-6. -luokkalaisten lasten lukuharrastuneisuus, lukijaminäkuva ja lukumotivaatio Erityispedagogiikka Special Education 101 alakoulu lukuharrastus lukutaito lukeminen harrastukset motivaatio minäkuva
title 2.-6. -luokkalaisten lasten lukuharrastuneisuus, lukijaminäkuva ja lukumotivaatio
title_full 2.-6. -luokkalaisten lasten lukuharrastuneisuus, lukijaminäkuva ja lukumotivaatio
title_fullStr 2.-6. -luokkalaisten lasten lukuharrastuneisuus, lukijaminäkuva ja lukumotivaatio 2.-6. -luokkalaisten lasten lukuharrastuneisuus, lukijaminäkuva ja lukumotivaatio
title_full_unstemmed 2.-6. -luokkalaisten lasten lukuharrastuneisuus, lukijaminäkuva ja lukumotivaatio 2.-6. -luokkalaisten lasten lukuharrastuneisuus, lukijaminäkuva ja lukumotivaatio
title_short 2.-6. -luokkalaisten lasten lukuharrastuneisuus, lukijaminäkuva ja lukumotivaatio
title_sort 2 6 luokkalaisten lasten lukuharrastuneisuus lukijaminäkuva ja lukumotivaatio
title_txtP 2.-6. -luokkalaisten lasten lukuharrastuneisuus, lukijaminäkuva ja lukumotivaatio
topic Erityispedagogiikka Special Education 101 alakoulu lukuharrastus lukutaito lukeminen harrastukset motivaatio minäkuva
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education alakoulu harrastukset lukeminen lukuharrastus lukutaito minäkuva motivaatio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48347 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201601131106
work_keys_str_mv AT myllyläjuliaana 26luokkalaistenlastenlukuharrastuneisuuslukijaminäkuvajalukumotivaatio