"Semmone aito kohtaaminen, aito kuuntelu, aito läsnäolo" lasten itsesäätelytaitojen tukeminen päiväkotiryhmässä

Tämä tutkimus tarkastelee, miten päiväkodissa voidaan tukea lapsen itsesäätelytaitoja. Itsesäätelytaidot kehittyvät varhaislapsuudessa ja niillä tarkoitetaan lapsen kykyä hallita tunteitaan ja suunnitella ja säädellä omaa toimintaansa päivittäisissä tilanteissa. Tutkimuksen tarkoituksena on esitellä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Törnroos, Anna
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48331
_version_ 1828193115521941504
author Törnroos, Anna
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Törnroos, Anna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Törnroos, Anna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Törnroos, Anna
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus tarkastelee, miten päiväkodissa voidaan tukea lapsen itsesäätelytaitoja. Itsesäätelytaidot kehittyvät varhaislapsuudessa ja niillä tarkoitetaan lapsen kykyä hallita tunteitaan ja suunnitella ja säädellä omaa toimintaansa päivittäisissä tilanteissa. Tutkimuksen tarkoituksena on esitellä, miten päiväkodin integroidussa ryhmässä voidaan tukea lapsen kehittyviä itsesäätelytaitoja. Päiväkoti tutkimusympäristönä on ajankohtainen, sillä hallitus suunnittelee mittavia säästötoimenpiteitä varhaiskasvatukseen. Tutkimus toteutettiin päiväkodin integroidussa ryhmässä etnografisella tutkimusmenetelmällä. Empiirinen aineisto kerättiin havainnoinnin kautta tehdyistä havainnointimuistiinpanoista ja ryhmän varhaiserityisopettajan haastattelusta. Aineisto analysoitiin etnografisella sisällönanalyysillä. Tämä tutkimus osoitti, että varhaiserityisopettajan ammatillisuus ohjaa itsesäätelytaitojen harjoittelun ja tukemisen suunnittelua ja toteuttamista päiväkodissa. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että varhaiserityisopettajan ammatillisuudella tarkoitetaan aikuisen sensitiivistä läsnäoloa ryhmässä, toiminnan suunnittelua ja ohjausta, lapsen oman ajattelun ohjaamista ja vanhempien kanssa tehtävää yhteistyötä.
first_indexed 2024-09-11T08:50:15Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kautto-Knape, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "T\u00f6rnroos, Anna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-01-12T20:16:10Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-01-12T20:16:10Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1507358", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48331", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus tarkastelee, miten p\u00e4iv\u00e4kodissa voidaan tukea lapsen itses\u00e4\u00e4telytaitoja. Itses\u00e4\u00e4telytaidot kehittyv\u00e4t varhaislapsuudessa ja niill\u00e4 tarkoitetaan lapsen kyky\u00e4 hallita tunteitaan ja suunnitella ja s\u00e4\u00e4dell\u00e4 omaa toimintaansa p\u00e4ivitt\u00e4isiss\u00e4 tilanteissa. Tutkimuksen tarkoituksena on esitell\u00e4, miten p\u00e4iv\u00e4kodin integroidussa ryhm\u00e4ss\u00e4 voidaan tukea lapsen kehittyvi\u00e4 itses\u00e4\u00e4telytaitoja. P\u00e4iv\u00e4koti tutkimusymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4 on ajankohtainen, sill\u00e4 hallitus suunnittelee mittavia s\u00e4\u00e4st\u00f6toimenpiteit\u00e4 varhaiskasvatukseen. Tutkimus toteutettiin p\u00e4iv\u00e4kodin integroidussa ryhm\u00e4ss\u00e4 etnografisella tutkimusmenetelm\u00e4ll\u00e4. Empiirinen aineisto ker\u00e4ttiin havainnoinnin kautta tehdyist\u00e4 havainnointimuistiinpanoista ja ryhm\u00e4n varhaiserityisopettajan haastattelusta. Aineisto analysoitiin etnografisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. \r\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus osoitti, ett\u00e4 varhaiserityisopettajan ammatillisuus ohjaa itses\u00e4\u00e4telytaitojen harjoittelun ja tukemisen suunnittelua ja toteuttamista p\u00e4iv\u00e4kodissa. Tutkimuksen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 varhaiserityisopettajan ammatillisuudella tarkoitetaan aikuisen sensitiivist\u00e4 l\u00e4sn\u00e4oloa ryhm\u00e4ss\u00e4, toiminnan suunnittelua ja ohjausta, lapsen oman ajattelun ohjaamista ja vanhempien kanssa teht\u00e4v\u00e4\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anna T\u00f6rnroos (anvitorn) on 2016-01-12 20:16:07.765348. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-01-12T20:16:10Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201601121102.pdf: 24483509 bytes, checksum: d5076f15d808787b0630d1cbf6819078 (MD5)\r\nlicense.html: 1194 bytes, checksum: 8c20e53249ad93cfcf25ccbace2d5254 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-01-12T20:16:10Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201601121102.pdf: 24483509 bytes, checksum: d5076f15d808787b0630d1cbf6819078 (MD5)\r\nlicense.html: 1194 bytes, checksum: 8c20e53249ad93cfcf25ccbace2d5254 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (65 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "etnografia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "integroitu ryhm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itses\u00e4\u00e4telytaidot \u2003", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Semmone aito kohtaaminen, aito kuuntelu, aito l\u00e4sn\u00e4olo\" : lasten itses\u00e4\u00e4telytaitojen tukeminen p\u00e4iv\u00e4kotiryhm\u00e4ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Lasten itses\u00e4\u00e4telytaitojen tukeminen p\u00e4iv\u00e4kotiryhm\u00e4ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201601121102", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-01-12T20:16:11Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "etnografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itses\u00e4\u00e4tely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_48331
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:04Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Törnroos, Anna "Semmone aito kohtaaminen, aito kuuntelu, aito läsnäolo" : lasten itsesäätelytaitojen tukeminen päiväkotiryhmässä etnografia varhaiskasvatus integroitu ryhmä itsesäätelytaidot Erityispedagogiikka Special Education 101 päiväkodit lapset itsesäätely
title "Semmone aito kohtaaminen, aito kuuntelu, aito läsnäolo" : lasten itsesäätelytaitojen tukeminen päiväkotiryhmässä
title_alt Lasten itsesäätelytaitojen tukeminen päiväkotiryhmässä
title_full "Semmone aito kohtaaminen, aito kuuntelu, aito läsnäolo" : lasten itsesäätelytaitojen tukeminen päiväkotiryhmässä
title_fullStr "Semmone aito kohtaaminen, aito kuuntelu, aito läsnäolo" : lasten itsesäätelytaitojen tukeminen päiväkotiryhmässä "Semmone aito kohtaaminen, aito kuuntelu, aito läsnäolo" : lasten itsesäätelytaitojen tukeminen päiväkotiryhmässä
title_full_unstemmed "Semmone aito kohtaaminen, aito kuuntelu, aito läsnäolo" : lasten itsesäätelytaitojen tukeminen päiväkotiryhmässä "Semmone aito kohtaaminen, aito kuuntelu, aito läsnäolo" : lasten itsesäätelytaitojen tukeminen päiväkotiryhmässä
title_short "Semmone aito kohtaaminen, aito kuuntelu, aito läsnäolo"
title_sort semmone aito kohtaaminen aito kuuntelu aito läsnäolo lasten itsesäätelytaitojen tukeminen päiväkotiryhmässä
title_sub lasten itsesäätelytaitojen tukeminen päiväkotiryhmässä
title_txtP "Semmone aito kohtaaminen, aito kuuntelu, aito läsnäolo" : lasten itsesäätelytaitojen tukeminen päiväkotiryhmässä
topic etnografia varhaiskasvatus integroitu ryhmä itsesäätelytaidot Erityispedagogiikka Special Education 101 päiväkodit lapset itsesäätely
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education etnografia integroitu ryhmä itsesäätely itsesäätelytaidot lapset päiväkodit varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48331 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201601121102
work_keys_str_mv AT törnroosanna semmoneaitokohtaaminenaitokuunteluaitoläsnäololastenitsesäätelytaitojentukeminenpäi