Yhteenveto: | Tämä tutkimus tarkastelee, miten päiväkodissa voidaan tukea lapsen itsesäätelytaitoja. Itsesäätelytaidot kehittyvät varhaislapsuudessa ja niillä tarkoitetaan lapsen kykyä hallita tunteitaan ja suunnitella ja säädellä omaa toimintaansa päivittäisissä tilanteissa. Tutkimuksen tarkoituksena on esitellä, miten päiväkodin integroidussa ryhmässä voidaan tukea lapsen kehittyviä itsesäätelytaitoja. Päiväkoti tutkimusympäristönä on ajankohtainen, sillä hallitus suunnittelee mittavia säästötoimenpiteitä varhaiskasvatukseen. Tutkimus toteutettiin päiväkodin integroidussa ryhmässä etnografisella tutkimusmenetelmällä. Empiirinen aineisto kerättiin havainnoinnin kautta tehdyistä havainnointimuistiinpanoista ja ryhmän varhaiserityisopettajan haastattelusta. Aineisto analysoitiin etnografisella sisällönanalyysillä.
Tämä tutkimus osoitti, että varhaiserityisopettajan ammatillisuus ohjaa itsesäätelytaitojen harjoittelun ja tukemisen suunnittelua ja toteuttamista päiväkodissa. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että varhaiserityisopettajan ammatillisuudella tarkoitetaan aikuisen sensitiivistä läsnäoloa ryhmässä, toiminnan suunnittelua ja ohjausta, lapsen oman ajattelun ohjaamista ja vanhempien kanssa tehtävää yhteistyötä.
|