Trudnosti obučeniâ škol'nikov-immigrantov na osnove interv'û s prepodavatelâmi

Maahanmuuttajien määrä suomalaisissa kouluissa on kasvanut merkittävästi. Venäjää äidinkielenään puhuvat koululaiset ovat kolmanneksi suurin maahanmuuttajien ryhmä. Tämä tulee huomioida myös opetuksen suunnittelussa. Oppimisvaikeuksien varhainen tunnistaminen ja niihin puuttuminen auttavat maahanmuu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hakkarainen, Janette
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:rus
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48308
_version_ 1826225734735101952
author Hakkarainen, Janette
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hakkarainen, Janette Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hakkarainen, Janette Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hakkarainen, Janette
datasource_str_mv jyx
description Maahanmuuttajien määrä suomalaisissa kouluissa on kasvanut merkittävästi. Venäjää äidinkielenään puhuvat koululaiset ovat kolmanneksi suurin maahanmuuttajien ryhmä. Tämä tulee huomioida myös opetuksen suunnittelussa. Oppimisvaikeuksien varhainen tunnistaminen ja niihin puuttuminen auttavat maahanmuuttajia integroitumaan yhteiskuntaan. Tästä huolimatta kaksi- tai monikielisten koululaisten oppimisen vaikeuksia on tutkittu vähemmän kuin syntyperäisten kielen puhujien vastaavia. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan maahanmuuttajien oppimisvaikeuksia monialaisen opettajaryhmän haastattelujen pohjalta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia oppimisvaikeuksia suomalaisessa koulussa opiskelevilla maahanmuuttajaoppilailla on, millä tavoin maahanmuuttajaoppilaiden oppimisvaikeudet ilmenevät ja huomaavatko opettajat eroa lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksissa äidinkielessä ja toisessa kielessä. Tutkimus on laadullinen ja se pohjautuu vuosina 2010–2013 suoritetun DIALUKI-projektin 22 opettajan haastatteluaineistoon. Opettajat toimivat eri tahoilla maahanmuuttajien kanssa aina heidän maahan saapumisen alusta heidän kouluun integroitumiseen saakka. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opettajien mielestä, äidinkielellä on sekä negatiivisia, että positiivisia vaikutuksia maahanmuuttajan toisen kielen oppimiseen. Negatiiviset vaikutukset näkyvät kielioppiasioissa ja kirjainten sekoittamisena. Positiiviset vaikutukset, jotka ovat suurempia, perustuvat siihen, että äidinkielen osaaminen on pohja toisen kielen oppimiselle. Tutkimuksesta ilmeni, että konkreettiset vaikeudet maahanmuuttajilla näkyvät suomen kielen kielioppiasioissa, muun muassa diftongeissa, geminaatoissa ja kaksoisvokaaleissa. Sitä, voidaanko näiden perusteella maahanmuuttajalla määritellä olevan lukemisen ja kirjoittamisen vaikeutta, ei voida sanoa. Lisäksi kävi ilmi, että maahanmuuttajien oppimisen vaikeuksiin vaikuttavat monet muut tekijät, jotka ovat yhteydessä koko oppimisprosessiin, kuten esimerkiksi keskittymisen häiriöt.
first_indexed 2023-03-22T09:58:42Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ullakonoja, Riikka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "L\u00e4hteenm\u00e4ki, Mika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hakkarainen, Janette", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-01-11T16:01:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-01-11T16:01:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1507405", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48308", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maahanmuuttajien m\u00e4\u00e4r\u00e4 suomalaisissa kouluissa on kasvanut merkitt\u00e4v\u00e4sti. Ven\u00e4j\u00e4\u00e4 \u00e4idinkielen\u00e4\u00e4n puhuvat koululaiset ovat kolmanneksi suurin maahanmuuttajien ryhm\u00e4. T\u00e4m\u00e4 tulee huomioida my\u00f6s opetuksen suunnittelussa. Oppimisvaikeuksien varhainen tunnistaminen ja niihin puuttuminen auttavat maahanmuuttajia integroitumaan yhteiskuntaan. T\u00e4st\u00e4 huolimatta kaksi- tai monikielisten koululaisten oppimisen vaikeuksia on tutkittu v\u00e4hemm\u00e4n kuin syntyper\u00e4isten kielen puhujien vastaavia. \n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastellaan maahanmuuttajien oppimisvaikeuksia monialaisen opettajaryhm\u00e4n haastattelujen pohjalta. Tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia oppimisvaikeuksia suomalaisessa koulussa opiskelevilla maahanmuuttajaoppilailla on, mill\u00e4 tavoin maahanmuuttajaoppilaiden oppimisvaikeudet ilmenev\u00e4t ja huomaavatko opettajat eroa lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksissa \u00e4idinkieless\u00e4 ja toisessa kieless\u00e4. Tutkimus on laadullinen ja se pohjautuu vuosina 2010\u20132013 suoritetun DIALUKI-projektin 22 opettajan haastatteluaineistoon. Opettajat toimivat eri tahoilla maahanmuuttajien kanssa aina heid\u00e4n maahan saapumisen alusta heid\u00e4n kouluun integroitumiseen saakka. \n\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 opettajien mielest\u00e4, \u00e4idinkielell\u00e4 on sek\u00e4 negatiivisia, ett\u00e4 positiivisia vaikutuksia maahanmuuttajan toisen kielen oppimiseen. Negatiiviset vaikutukset n\u00e4kyv\u00e4t kielioppiasioissa ja kirjainten sekoittamisena. Positiiviset vaikutukset, jotka ovat suurempia, perustuvat siihen, ett\u00e4 \u00e4idinkielen osaaminen on pohja toisen kielen oppimiselle. \n\nTutkimuksesta ilmeni, ett\u00e4 konkreettiset vaikeudet maahanmuuttajilla n\u00e4kyv\u00e4t suomen kielen kielioppiasioissa, muun muassa diftongeissa, geminaatoissa ja kaksoisvokaaleissa. Sit\u00e4, voidaanko n\u00e4iden perusteella maahanmuuttajalla m\u00e4\u00e4ritell\u00e4 olevan lukemisen ja kirjoittamisen vaikeutta, ei voida sanoa. Lis\u00e4ksi k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 maahanmuuttajien oppimisen vaikeuksiin vaikuttavat monet muut tekij\u00e4t, jotka ovat yhteydess\u00e4 koko oppimisprosessiin, kuten esimerkiksi keskittymisen h\u00e4iri\u00f6t.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Janette Hakkarainen (jahahuus) on 2016-01-11 16:01:37.092995. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-01-11T16:01:37Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201601111072.pdf: 1078770 bytes, checksum: 2cab3970d4f9a4575faa697ad84141f8 (MD5)\nlicense.html: 4853 bytes, checksum: 2f68bb489290b40d28098371708692d4 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-01-11T16:01:37Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201601111072.pdf: 1078770 bytes, checksum: 2cab3970d4f9a4575faa697ad84141f8 (MD5)\nlicense.html: 4853 bytes, checksum: 2f68bb489290b40d28098371708692d4 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (74 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "rus", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "maahanmuutaja", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ven\u00e4l\u00e4inen maahanmuuttaja", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dysleksia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Trudnosti obuc\u030cenia\u0302 s\u030ckol'nikov-immigrantov : na osnove interv'u\u0302 s prepodavatela\u0302mi", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201601111072", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ven\u00e4j\u00e4n kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Russian Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-01-11T16:01:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "312", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajatausta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ven\u00e4l\u00e4iset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dysleksia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_48308
language rus
last_indexed 2025-02-18T10:55:08Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e702d7ad-6626-4145-8ca8-c3b71cc00545\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201601111072.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hakkarainen, Janette Trudnosti obučeniâ škol'nikov-immigrantov : na osnove interv'û s prepodavatelâmi maahanmuutaja venäläinen maahanmuuttaja oppimisvaikeudet dysleksia Venäjän kieli ja kulttuuri Russian Language and Culture 312 maahanmuuttajatausta oppilaat koulu maahanmuuttajat venäläiset
title Trudnosti obučeniâ škol'nikov-immigrantov : na osnove interv'û s prepodavatelâmi
title_full Trudnosti obučeniâ škol'nikov-immigrantov : na osnove interv'û s prepodavatelâmi
title_fullStr Trudnosti obučeniâ škol'nikov-immigrantov : na osnove interv'û s prepodavatelâmi Trudnosti obučeniâ škol'nikov-immigrantov : na osnove interv'û s prepodavatelâmi
title_full_unstemmed Trudnosti obučeniâ škol'nikov-immigrantov : na osnove interv'û s prepodavatelâmi Trudnosti obučeniâ škol'nikov-immigrantov : na osnove interv'û s prepodavatelâmi
title_short Trudnosti obučeniâ škol'nikov-immigrantov
title_sort trudnosti obučeniâ škol nikov immigrantov na osnove interv û s prepodavatelâmi
title_sub na osnove interv'û s prepodavatelâmi
title_txtP Trudnosti obučeniâ škol'nikov-immigrantov : na osnove interv'û s prepodavatelâmi
topic maahanmuutaja venäläinen maahanmuuttaja oppimisvaikeudet dysleksia Venäjän kieli ja kulttuuri Russian Language and Culture 312 maahanmuuttajatausta oppilaat koulu maahanmuuttajat venäläiset
topic_facet 312 Russian Language and Culture Venäjän kieli ja kulttuuri dysleksia koulu maahanmuutaja maahanmuuttajat maahanmuuttajatausta oppilaat oppimisvaikeudet venäläinen maahanmuuttaja venäläiset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48308 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201601111072
work_keys_str_mv AT hakkarainenjanette trudnostiobuceniaskolnikovimmigrantovnaosnoveintervusprepodavatelami