Kun brändistä tulee media miksi brändijournalismia kulutetaan ja kuinka sen sisällöt koetaan?

Perinteisen mainonnan menettäessä tehoaan organisaatiot ovat keskittyneet omaan sisällöntuotantoonsa, ja monet brändit ovat muuttuneet mediasisältöjen tuottajiksi ja julkaisijoiksi. Nämä brändijournalismin kaltaiset mainonnan uudet muodot ja journalistiset brändisisällöt ovat puhututtan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Säteri, Annamari
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48276
_version_ 1828193115498872832
author Säteri, Annamari
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Säteri, Annamari Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Säteri, Annamari Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Säteri, Annamari
datasource_str_mv jyx
description Perinteisen mainonnan menettäessä tehoaan organisaatiot ovat keskittyneet omaan sisällöntuotantoonsa, ja monet brändit ovat muuttuneet mediasisältöjen tuottajiksi ja julkaisijoiksi. Nämä brändijournalismin kaltaiset mainonnan uudet muodot ja journalistiset brändisisällöt ovat puhututtaneet journalismin, viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisia, mutta ala vaatii tutkimustietoa toiminnan tueksi. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli luoda ymmärrystä brändijournalismin ilmiöstä kuluttajan näkökulmasta selvittämällä, mihin tarpeisiin sisältöjä kulutetaan, miten sisällöt koetaan ja mitkä tekijät vaikuttavat sisältöjen kokemiseen ja niihin suhtautumiseen. Tavoitteena oli selvittää myös, minkälaisia sisältöjä kuluttajat arvostavat. Tutkimuksessa brändijournalismin ilmiötä tutkittiin Raha- automaattiyhdistyksen Raymond-median kontekstissa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin teemahaastatteluin kahdeksalta Raymondin lukijalta. Aineisto analysoitiin aineistölähtöisellä sisällönanalyysilla. Brändijournalismille nousi tutkimuksessa kuusi laajaa käyttösyykategoriaa: rentoutuminen, viihtyminen, ajankulutus, tiedonhankinta ja ympäristön tarkkailu, identiteetin vahvistaminen sekä sisältöjen ainutlaatuisuuteen liittyvät syyt. Brändin tuottamiin sisältöihin suhtautumiseen ja niiden kokemiseen todettiin vaikuttavan lukijan kokema suostuttelupyrkimys, lukijan tietämys ja mielikuva sisältöä julkaisevasta brändistä, brändin näkyvyys sisällöissä sekä sisältöjen koettu journalistinen ja visuaalinen laatu. Tutkimuksessa miellyttävimpiä ja arvostetuimpia sisältöjä kuvattiin kiinnostaviksi, laadukkaiksi, tarinallisiksi, uskottaviksi ja puolueettomiksi sekä uutta tietoa tai näkökulmia tarjoaviksi. Raymondia ei koettu markkinoivaksi asiakaslehdeksi vaan sitä verrattiin laatujournalismiin kiiinnostavuuden ja uskottavuuden suhteen. Sisällöille kuitenkin sallittiin brändin näkyvyys julkaisun alustassa ja siihen sijoitetuissa mainoksissa, etenkin kun se oli esitetty läpinäkyvästi ja selkeästi.
first_indexed 2024-09-11T08:52:18Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Luoma-aho, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "S\u00e4teri, Annamari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-01-07T17:31:22Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-01-07T17:31:22Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1506795", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48276", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Perinteisen mainonnan menetta\u0308essa\u0308 tehoaan organisaatiot ovat keskittyneet omaan sisa\u0308llo\u0308ntuotantoonsa, ja monet bra\u0308ndit ovat muuttuneet mediasisa\u0308lto\u0308jen tuottajiksi ja julkaisijoiksi. Na\u0308ma\u0308 bra\u0308ndijournalismin kaltaiset mainonnan uudet muodot ja journalistiset bra\u0308ndisisa\u0308llo\u0308t ovat puhututtaneet journalismin, viestinna\u0308n ja markkinoinnin ammattilaisia, mutta ala vaatii tutkimustietoa toiminnan tueksi.\r\n\r\nTa\u0308ma\u0308n tutkimuksen tavoitteena oli luoda ymma\u0308rrysta\u0308 bra\u0308ndijournalismin ilmio\u0308sta\u0308 kuluttajan na\u0308ko\u0308kulmasta selvitta\u0308ma\u0308lla\u0308, mihin tarpeisiin sisa\u0308lto\u0308ja\u0308 kulutetaan, miten sisa\u0308llo\u0308t koetaan ja mitka\u0308 tekija\u0308t vaikuttavat sisa\u0308lto\u0308jen kokemiseen ja niihin suhtautumiseen. Tavoitteena oli selvitta\u0308a\u0308 myo\u0308s, minka\u0308laisia sisa\u0308lto\u0308ja\u0308 kuluttajat arvostavat. Tutkimuksessa bra\u0308ndijournalismin ilmio\u0308ta\u0308 tutkittiin Raha- automaattiyhdistyksen Raymond-median kontekstissa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kera\u0308ttiin teemahaastatteluin kahdeksalta Raymondin lukijalta. Aineisto analysoitiin aineisto\u0308la\u0308hto\u0308isella\u0308 sisa\u0308llo\u0308nanalyysilla.\r\n\r\nBra\u0308ndijournalismille nousi tutkimuksessa kuusi laajaa ka\u0308ytto\u0308syykategoriaa: rentoutuminen, viihtyminen, ajankulutus, tiedonhankinta ja ympa\u0308risto\u0308n tarkkailu, identiteetin vahvistaminen seka\u0308 sisa\u0308lto\u0308jen ainutlaatuisuuteen liittyva\u0308t syyt. Bra\u0308ndin tuottamiin sisa\u0308lto\u0308ihin suhtautumiseen ja niiden kokemiseen todettiin vaikuttavan lukijan kokema suostuttelupyrkimys, lukijan tieta\u0308mys ja mielikuva sisa\u0308lto\u0308a\u0308 julkaisevasta bra\u0308ndista\u0308, bra\u0308ndin na\u0308kyvyys sisa\u0308llo\u0308issa\u0308 seka\u0308 sisa\u0308lto\u0308jen koettu journalistinen ja visuaalinen laatu. Tutkimuksessa miellytta\u0308vimpia\u0308 ja arvostetuimpia sisa\u0308lto\u0308ja\u0308 kuvattiin kiinnostaviksi, laadukkaiksi, tarinallisiksi, uskottaviksi ja puolueettomiksi seka\u0308 uutta tietoa tai na\u0308ko\u0308kulmia tarjoaviksi. Raymondia ei koettu markkinoivaksi asiakaslehdeksi vaan sita\u0308 verrattiin laatujournalismiin kiiinnostavuuden ja uskottavuuden suhteen. Sisa\u0308llo\u0308ille kuitenkin sallittiin bra\u0308ndin na\u0308kyvyys julkaisun alustassa ja siihen sijoitetuissa mainoksissa, etenkin kun se oli esitetty la\u0308pina\u0308kyva\u0308sti ja selkea\u0308sti.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Annamari S\u00e4teri (ansateri) on 2016-01-07 17:31:21.597088. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-01-07T17:31:22Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201601071041.pdf: 2220977 bytes, checksum: 66d3f7ae2c7898fa9dfe80e7c57415fb (MD5)\r\nlicense.html: 4860 bytes, checksum: fe1430278bb59d7722ec611dfc47cb6c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-01-07T17:31:22Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201601071041.pdf: 2220977 bytes, checksum: 66d3f7ae2c7898fa9dfe80e7c57415fb (MD5)\r\nlicense.html: 4860 bytes, checksum: fe1430278bb59d7722ec611dfc47cb6c (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (145 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Raha-automaattiyhdistys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kun br\u00e4ndist\u00e4 tulee media : miksi br\u00e4ndijournalismia kulutetaan ja kuinka sen sis\u00e4ll\u00f6t koetaan?", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Miksi br\u00e4ndijournalismia kulutetaan ja kuinka sen sis\u00e4ll\u00f6t koetaan?", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201601071041", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Communication", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yhteis\u00f6viestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Organizational Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-01-07T17:31:22Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3131", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uusmedia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "journalismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_48276
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:27Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/56e8da90-a019-4192-8715-dcab3d905001\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201601071041.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Säteri, Annamari Kun brändistä tulee media : miksi brändijournalismia kulutetaan ja kuinka sen sisällöt koetaan? Raha-automaattiyhdistys Yhteisöviestintä Organizational Communication 3131 uusmedia brändit journalismi media kokemukset
title Kun brändistä tulee media : miksi brändijournalismia kulutetaan ja kuinka sen sisällöt koetaan?
title_alt Miksi brändijournalismia kulutetaan ja kuinka sen sisällöt koetaan?
title_full Kun brändistä tulee media : miksi brändijournalismia kulutetaan ja kuinka sen sisällöt koetaan?
title_fullStr Kun brändistä tulee media : miksi brändijournalismia kulutetaan ja kuinka sen sisällöt koetaan? Kun brändistä tulee media : miksi brändijournalismia kulutetaan ja kuinka sen sisällöt koetaan?
title_full_unstemmed Kun brändistä tulee media : miksi brändijournalismia kulutetaan ja kuinka sen sisällöt koetaan? Kun brändistä tulee media : miksi brändijournalismia kulutetaan ja kuinka sen sisällöt koetaan?
title_short Kun brändistä tulee media
title_sort kun brändistä tulee media miksi brändijournalismia kulutetaan ja kuinka sen sisällöt koetaan
title_sub miksi brändijournalismia kulutetaan ja kuinka sen sisällöt koetaan?
title_txtP Kun brändistä tulee media : miksi brändijournalismia kulutetaan ja kuinka sen sisällöt koetaan?
topic Raha-automaattiyhdistys Yhteisöviestintä Organizational Communication 3131 uusmedia brändit journalismi media kokemukset
topic_facet 3131 Organizational Communication Raha-automaattiyhdistys Yhteisöviestintä brändit journalismi kokemukset media uusmedia
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48276 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201601071041
work_keys_str_mv AT säteriannamari kunbrändistätuleemediamiksibrändijournalismiakulutetaanjakuinkasensisällötkoetaan