"Oli kerrankin hauskaa mutta oppi samalla" stationsundervisning på gymnasienivå

Tämän maisterintutkielman tarkoituksena oli kartoittaa kahden ruotsinopettajan ja heidän ruotsin ryhmiensä suhtautumista laatimaani yhteistoiminnalliseen oppimateriaaliin ja työpistetyös-kentelyyn opetusmenetelmänä. Oppimateriaali koostui seitsemästä työpistetehtävästä, joita käy-tettiin kahden luki...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salomäki, Sanna
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48249
_version_ 1828193115493629952
author Salomäki, Sanna
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Salomäki, Sanna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Salomäki, Sanna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Salomäki, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Tämän maisterintutkielman tarkoituksena oli kartoittaa kahden ruotsinopettajan ja heidän ruotsin ryhmiensä suhtautumista laatimaani yhteistoiminnalliseen oppimateriaaliin ja työpistetyös-kentelyyn opetusmenetelmänä. Oppimateriaali koostui seitsemästä työpistetehtävästä, joita käy-tettiin kahden lukiolaisryhmän 45 minuutin ruotsin oppitunnilla. Yhteistoiminnallisen oppitunnin jälkeen selvitettiin kyselylomakkeella, miten opiskelijaryhmät suhtautuvat materiaaliin sekä haastateltiin heidän opettajiaan. Samalla kartoitettiin myös, miten opiskelijat ja opettajat yleensä ottaen suhtautuvat yhteistoiminnallisiin työtapoihin, joista esimerkkinä käytettiin työpistetyös-kentelyä. Tutkimusmateriaali koostui laatimastani yhteistoiminnallisesta oppimateriaalista, kahden opetta-jan haastattelusta sekä kahden lukiolaisryhmän kyselylomakkeista. Kahdessa ruotsin ryhmässä oli lukiolaisia yhteensä 37. Lomake koostui neljästä osasta: perustiedoista, tehtäväkohtaisesta arvioinnista, tunnin ilmapiirin arvioinnista ja työpisteiden toimivuuden yleisestä arvioinnista. Työpistetyöskentelyyn ohjanneeseen oppimateriaaliin suhtauduttiin pääasiassa positiivisesti. Opiskelijoiden mielestä menetelmä oli kiinnostava ja voisi jatkossa tuoda silloin tällöin käytet-tynä vaihtelua ruotsin tunteihin. Myös opettajat suhtautuivat materiaalin myönteisesti ja olivat sitä mieltä, että opiskelijat oppivat tärkeitä taitoja tunnin aikana, kuten ruotsin sanastoa ja yh-dessä työskentelemisen taitoja.
first_indexed 2023-03-22T09:59:13Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Palviainen \u00c5sa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salom\u00e4ki, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-01-05T09:32:48Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-01-05T09:32:48Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1506623", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48249", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n maisterintutkielman tarkoituksena oli kartoittaa kahden ruotsinopettajan ja heid\u00e4n ruotsin ryhmiens\u00e4 suhtautumista laatimaani yhteistoiminnalliseen oppimateriaaliin ja ty\u00f6pistety\u00f6s-kentelyyn opetusmenetelm\u00e4n\u00e4. Oppimateriaali koostui seitsem\u00e4st\u00e4 ty\u00f6pisteteht\u00e4v\u00e4st\u00e4, joita k\u00e4y-tettiin kahden lukiolaisryhm\u00e4n 45 minuutin ruotsin oppitunnilla. Yhteistoiminnallisen oppitunnin j\u00e4lkeen selvitettiin kyselylomakkeella, miten opiskelijaryhm\u00e4t suhtautuvat materiaaliin sek\u00e4 haastateltiin heid\u00e4n opettajiaan. Samalla kartoitettiin my\u00f6s, miten opiskelijat ja opettajat yleens\u00e4 ottaen suhtautuvat yhteistoiminnallisiin ty\u00f6tapoihin, joista esimerkkin\u00e4 k\u00e4ytettiin ty\u00f6pistety\u00f6s-kentely\u00e4.\r\n\r\n\r\nTutkimusmateriaali koostui laatimastani yhteistoiminnallisesta oppimateriaalista, kahden opetta-jan haastattelusta sek\u00e4 kahden lukiolaisryhm\u00e4n kyselylomakkeista. Kahdessa ruotsin ryhm\u00e4ss\u00e4 oli lukiolaisia yhteens\u00e4 37. Lomake koostui nelj\u00e4st\u00e4 osasta: perustiedoista, teht\u00e4v\u00e4kohtaisesta arvioinnista, tunnin ilmapiirin arvioinnista ja ty\u00f6pisteiden toimivuuden yleisest\u00e4 arvioinnista. \r\nTy\u00f6pistety\u00f6skentelyyn ohjanneeseen oppimateriaaliin suhtauduttiin p\u00e4\u00e4asiassa positiivisesti. Opiskelijoiden mielest\u00e4 menetelm\u00e4 oli kiinnostava ja voisi jatkossa tuoda silloin t\u00e4ll\u00f6in k\u00e4ytet-tyn\u00e4 vaihtelua ruotsin tunteihin. My\u00f6s opettajat suhtautuivat materiaalin my\u00f6nteisesti ja olivat sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 opiskelijat oppivat t\u00e4rkeit\u00e4 taitoja tunnin aikana, kuten ruotsin sanastoa ja yh-dess\u00e4 ty\u00f6skentelemisen taitoja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sanna Salom\u00e4ki (sanemisa) on 2016-01-05 09:32:48.413193. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-01-05T09:32:48Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201601051017.pdf: 1180590 bytes, checksum: 90c22422f92456be3b9ce42ae403ff81 (MD5)\r\nlicense.html: 4842 bytes, checksum: 7e26e910956e1204b6ff5089ee309a77 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-01-05T09:32:48Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201601051017.pdf: 1180590 bytes, checksum: 90c22422f92456be3b9ce42ae403ff81 (MD5)\r\nlicense.html: 4842 bytes, checksum: 7e26e910956e1204b6ff5089ee309a77 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (105 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "samarbetsinl\u00e4rning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "stationsundervisning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "gymnasieundervisning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Oli kerrankin hauskaa mutta oppi samalla\" : stationsundervisning p\u00e5 gymnasieniv\u00e5", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Stationsundervisning p\u00e5 gymnasieniv\u00e5", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201601051017", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-01-05T09:32:49Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteistoiminnallinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_48249
language swe
last_indexed 2025-03-31T20:02:02Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/586287ab-a1ff-4f42-aa8e-1402c5cc548e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201601051017.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salomäki, Sanna "Oli kerrankin hauskaa mutta oppi samalla" : stationsundervisning på gymnasienivå samarbetsinlärning stationsundervisning gymnasieundervisning Ruotsin kieli Swedish 306 lukiolaiset lukio ruotsin kieli opetus yhteistoiminnallinen oppiminen oppimateriaali
title "Oli kerrankin hauskaa mutta oppi samalla" : stationsundervisning på gymnasienivå
title_alt Stationsundervisning på gymnasienivå
title_full "Oli kerrankin hauskaa mutta oppi samalla" : stationsundervisning på gymnasienivå
title_fullStr "Oli kerrankin hauskaa mutta oppi samalla" : stationsundervisning på gymnasienivå "Oli kerrankin hauskaa mutta oppi samalla" : stationsundervisning på gymnasienivå
title_full_unstemmed "Oli kerrankin hauskaa mutta oppi samalla" : stationsundervisning på gymnasienivå "Oli kerrankin hauskaa mutta oppi samalla" : stationsundervisning på gymnasienivå
title_short "Oli kerrankin hauskaa mutta oppi samalla"
title_sort oli kerrankin hauskaa mutta oppi samalla stationsundervisning på gymnasienivå
title_sub stationsundervisning på gymnasienivå
title_txtP "Oli kerrankin hauskaa mutta oppi samalla" : stationsundervisning på gymnasienivå
topic samarbetsinlärning stationsundervisning gymnasieundervisning Ruotsin kieli Swedish 306 lukiolaiset lukio ruotsin kieli opetus yhteistoiminnallinen oppiminen oppimateriaali
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish gymnasieundervisning lukio lukiolaiset opetus oppimateriaali ruotsin kieli samarbetsinlärning stationsundervisning yhteistoiminnallinen oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48249 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201601051017
work_keys_str_mv AT salomäkisanna olikerrankinhauskaamuttaoppisamallastationsundervisningpågymnasienivå