Yksinäisyyden kokeminen nuoruusiässä WHO-Koululaistutkimus

Maiju Perälä (2015). Yksinäisyyden kokeminen nuoruusiässä. WHO-Koululaistutkimus. Terveystieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto, terveyskasvatuksen pro gradu -tutkielma, 93 s., 9 liitettä. Nuorten koettua yksinäisyyttä on tärkeää selvittää, jotta tunnistetaan tekijöitä jotka ovat yhteydessä nuo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Perälä, Maiju
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Terveystieteiden laitos, Department of Health Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48215
_version_ 1826225760078135296
author Perälä, Maiju
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Terveystieteiden laitos Department of Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Perälä, Maiju Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Terveystieteiden laitos Department of Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Perälä, Maiju Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Terveystieteiden laitos Department of Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Perälä, Maiju
datasource_str_mv jyx
description Maiju Perälä (2015). Yksinäisyyden kokeminen nuoruusiässä. WHO-Koululaistutkimus. Terveystieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto, terveyskasvatuksen pro gradu -tutkielma, 93 s., 9 liitettä. Nuorten koettua yksinäisyyttä on tärkeää selvittää, jotta tunnistetaan tekijöitä jotka ovat yhteydessä nuorten henkiseen pahoinvointiin, ja osataan puuttua yksinäisyyden kokemiseen varhaisessa vaiheessa. Nuoruudessa yksinäisyyden kokeminen on yleisempää kuin muissa elämänkulun vaiheissa. Pro gradu -tutkielmassani selvitin yksinäisyyden kokemisen yleisyyttä 13- ja 15vuotiailla pojilla ja tytöillä. Lisäksi tutkimuksessani tarkasteltiin ystävyyssuhteiden, itsetunnon ja perheeseen liittyvien tekijöiden yhteyttä yksinäisyyden kokemiseen yläkouluikäisillä. Aineistonani oli WHO-Koululaistutkimuksen vuoden 2010 Suomen aineisto. 13- ja 15-vuotiaat nuoret (n=4624) vastasivat anonyymisti kyselylomakkeeseen koulun oppitunnilla. Ystävyyssuhteiden, itsetunnon ja perhetekijöiden yhteyttä nuorten yksinäisyyden kokemiseen selvitettiin ristiintaulukoinnilla. Yhteyksien tilastollista merkitsevyyttä tarkasteltiin khiin neliötestillä. Ystävyyssuhteiden laatua kuvaavista tekijöistä muodostettiin faktorianalyysin perusteella summamuuttujat erikseen pojille ja tytöille. Yksinäisyyden yhteyttä yksilöllisiin ja perheeseen liittyviin tekijöihin tarkasteltiin binäärisen logistisen regressioanalyysin avulla. Sukupuolten välillä oli eroa yksinäisyyden kokemisessa, sillä tytöt kokivat poikia yleisemmin itsensä usein yksinäisiksi. 15-vuotiaat tytöt raportoivat 13-vuotiaita yleisemmin yksinäisyyden kokemuksia, pojilla vastaavaa ikäryhmien välistä eroa ei havaittu. Pojat arvostivat ystävien olemassaoloa, kun taas tytöt sitä, että ystävät osoittivat välittämistä ja läsnäoloa. Pojilla havaittiin yhteys myös ystävien lukumäärän ja yksinäisyyden kokemisen välillä, mitä vähemmän pojilla oli ystäviä sitä yleisemmin he kokivat itsensä yksinäisiksi. Myös huono itsetunto oli yhteydessä nuorten yksinäisyyden kokemiseen, tytöillä tämä oli yleisempää kuin pojilla. Uusperheessä asuvilla nuorella oli ydinperheen nuoreen verrattuna suurempi riski kokea yksinäisyyttä. Keskinkertainen tai huono kiintymyssuhteen laatu äitiin oli yhteydessä nuoren usein kokemaan yksinäisyyteen. Nuorten yksinäisyyden kokemista selittivät yksilölliset ja perheeseen liittyvät taustatekijät. Koska nuoret viettävät eniten aikaa koti- ja kouluympäristössä, sekä vanhempien että opettajien on hyvä tarkkailla yläkouluikäisen nuoren hyvinvointia, ja kehittää keinoja ennaltaehkäistä yksinäisyyttä varhaisessa vaiheessa. Tunnetaitojen ja vuorovaikutustaitojen hallitseminen auttavat nuorta toimimaan perheympäristössä ja solmimaan ystävyyssuhteita, tässä koululla on tärkeä opetus- ja kasvatusvastuu perheen rinnalla. Avainsanat: yksinäisyys, nuoret, ystävät, perhe Maiju Perälä (2015). Experiencing Loneliness in Adolescence. HBSC Study. Department of Health Sciences, University of Jyväskylä, Master’s thesis in health education, 93 pages, 9 appendices. It is important to study the experience of loneliness of adolescents and the factors related to it in order to develop the promotion of mental health of adolescents. Experiencing loneliness is more common in adolescence than in other stages of the lifespan. In this thesis I studied the prevanlence of experiencing loneliness in 13- and 15-year-old boys and girls. In addition, I examined the connection between factors related to friendships, self-esteem and family, and the experience of loneliness of adolescents in Finnish upper comprehensive school. The data were the Finnish Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) study of 2010. 13- and 15-year-old adolescents (n=4624) had anonymously answered to a questionnaire during a class during schoolday. The connection between friendships, self-esteem and family factors, and the experience of loneliness of adolescents was studied with cross tabulation. The statistical significance of the connections was studied with a chi-square test. The sum of the variables was formed separately for boys and girls from the factors describing the quality of friendships based on factor analysis. The connection between loneliness, and individual factors and family-related factors was studied with the help of binary logistic regression analysis. The study showed differences between the gender in experiencing loneliness, as girls experienced loneliness more often than boys. 15-year-old girls reported experiences of loneliness more commonly than 13-year-old girls, whereas no age group differences were observed with boys. Boys valued the existence of friends, while girls appreciated the fact that friends showed care and presence. A connection between the number of friends and experiencing loneliness was observed with boys: the less friends boys had, the more lonely they felt. Low self-esteem was also connected with the experience of loneliness of adolescents, which was more common with girls than boys. Adolescents in blended families were in higher risk of experiencing loneliness than adolescents in nuclear families. Mediocre or poor maternal bond was linked with a frequent experience of loneliness of adolescents. Individual and family-related factors explained the experience of loneliness of adolescents. Because adolescents spend most of their time in home and school environments, both parents and teachers should observe the well-being of adolescents in upper comprehensive school and intervene for example in loneliness at an early stage. Good emotional and communication skills helps the adolescent to form friendships. School has an important educational responsibility besides the family to develop school-aged children`s emotional and social skills. Key words: loneliness, adolescents, friends, family
first_indexed 2023-03-22T09:56:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "V\u00e4limaa, Raili", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lyyra, Nelli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Per\u00e4l\u00e4, Maiju", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-12-31T13:35:03Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-12-31T13:35:03Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1506486", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48215", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maiju Per\u00e4l\u00e4 (2015). Yksin\u00e4isyyden kokeminen nuoruusi\u00e4ss\u00e4. WHO-Koululaistutkimus. Terveystieteiden laitos, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, terveyskasvatuksen pro gradu -tutkielma, 93 s., 9 liitett\u00e4.\r\n \r\nNuorten koettua yksin\u00e4isyytt\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4, jotta tunnistetaan tekij\u00f6it\u00e4 jotka ovat yhteydess\u00e4 nuorten henkiseen pahoinvointiin, ja osataan puuttua yksin\u00e4isyyden kokemiseen varhaisessa vaiheessa. Nuoruudessa yksin\u00e4isyyden kokeminen on yleisemp\u00e4\u00e4 kuin muissa el\u00e4m\u00e4nkulun vaiheissa. Pro gradu -tutkielmassani selvitin yksin\u00e4isyyden kokemisen yleisyytt\u00e4 13- ja 15vuotiailla pojilla ja tyt\u00f6ill\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimuksessani tarkasteltiin yst\u00e4vyyssuhteiden, itsetunnon ja perheeseen liittyvien tekij\u00f6iden yhteytt\u00e4 yksin\u00e4isyyden kokemiseen yl\u00e4kouluik\u00e4isill\u00e4. \r\n\r\nAineistonani oli WHO-Koululaistutkimuksen vuoden 2010 Suomen aineisto. 13- ja 15-vuotiaat nuoret (n=4624) vastasivat anonyymisti kyselylomakkeeseen koulun oppitunnilla. Yst\u00e4vyyssuhteiden, itsetunnon ja perhetekij\u00f6iden yhteytt\u00e4 nuorten yksin\u00e4isyyden kokemiseen selvitettiin ristiintaulukoinnilla. Yhteyksien tilastollista merkitsevyytt\u00e4 tarkasteltiin khiin neli\u00f6testill\u00e4. Yst\u00e4vyyssuhteiden laatua kuvaavista tekij\u00f6ist\u00e4 muodostettiin faktorianalyysin perusteella summamuuttujat erikseen pojille ja tyt\u00f6ille. Yksin\u00e4isyyden yhteytt\u00e4 yksil\u00f6llisiin ja perheeseen liittyviin tekij\u00f6ihin tarkasteltiin bin\u00e4\u00e4risen logistisen regressioanalyysin avulla. \r\n\r\nSukupuolten v\u00e4lill\u00e4 oli eroa yksin\u00e4isyyden kokemisessa, sill\u00e4 tyt\u00f6t kokivat poikia yleisemmin itsens\u00e4 usein yksin\u00e4isiksi. 15-vuotiaat tyt\u00f6t raportoivat 13-vuotiaita yleisemmin yksin\u00e4isyyden kokemuksia, pojilla vastaavaa ik\u00e4ryhmien v\u00e4list\u00e4 eroa ei havaittu. Pojat arvostivat yst\u00e4vien olemassaoloa, kun taas tyt\u00f6t sit\u00e4, ett\u00e4 yst\u00e4v\u00e4t osoittivat v\u00e4litt\u00e4mist\u00e4 ja l\u00e4sn\u00e4oloa. Pojilla havaittiin yhteys my\u00f6s yst\u00e4vien lukum\u00e4\u00e4r\u00e4n ja yksin\u00e4isyyden kokemisen v\u00e4lill\u00e4, mit\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n pojilla oli yst\u00e4vi\u00e4 sit\u00e4 yleisemmin he kokivat itsens\u00e4 yksin\u00e4isiksi. My\u00f6s huono itsetunto oli yhteydess\u00e4 nuorten yksin\u00e4isyyden kokemiseen, tyt\u00f6ill\u00e4 t\u00e4m\u00e4 oli yleisemp\u00e4\u00e4 kuin pojilla. Uusperheess\u00e4 asuvilla nuorella oli ydinperheen nuoreen verrattuna suurempi riski kokea yksin\u00e4isyytt\u00e4. Keskinkertainen tai huono kiintymyssuhteen laatu \u00e4itiin oli yhteydess\u00e4 nuoren usein kokemaan yksin\u00e4isyyteen. \r\n\r\nNuorten yksin\u00e4isyyden kokemista selittiv\u00e4t yksil\u00f6lliset ja perheeseen liittyv\u00e4t taustatekij\u00e4t. Koska nuoret viett\u00e4v\u00e4t eniten aikaa koti- ja kouluymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4, sek\u00e4 vanhempien ett\u00e4 opettajien on hyv\u00e4 tarkkailla yl\u00e4kouluik\u00e4isen nuoren hyvinvointia, ja kehitt\u00e4\u00e4 keinoja ennaltaehk\u00e4ist\u00e4 yksin\u00e4isyytt\u00e4 varhaisessa vaiheessa. Tunnetaitojen ja vuorovaikutustaitojen hallitseminen auttavat nuorta toimimaan perheymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 ja solmimaan yst\u00e4vyyssuhteita, t\u00e4ss\u00e4 koululla on t\u00e4rke\u00e4 opetus- ja kasvatusvastuu perheen rinnalla. \r\n\r\nAvainsanat: yksin\u00e4isyys, nuoret, yst\u00e4v\u00e4t, perhe", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maiju Per\u00e4l\u00e4 (2015). Experiencing Loneliness in Adolescence. HBSC Study. Department of Health Sciences, University of Jyv\u00e4skyl\u00e4, Master\u2019s thesis in health education, 93 pages, 9 appendices. \r\n\r\nIt is important to study the experience of loneliness of adolescents and the factors related to it in order to develop the promotion of mental health of adolescents. Experiencing loneliness is more common in adolescence than in other stages of the lifespan. In this thesis I studied the prevanlence of experiencing loneliness in 13- and 15-year-old boys and girls. In addition, I examined the connection between factors related to friendships, self-esteem and family, and the experience of loneliness of adolescents in Finnish upper comprehensive school. \r\n\r\nThe data were the Finnish Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) study of 2010. 13- and 15-year-old adolescents (n=4624) had anonymously answered to a questionnaire during a class during schoolday. The connection between friendships, self-esteem and family factors, and the experience of loneliness of adolescents was studied with cross tabulation. The statistical significance of the connections was studied with a chi-square test. The sum of the variables was formed separately for boys and girls from the factors describing the quality of friendships based on factor analysis. The connection between loneliness, and individual factors and family-related factors was studied with the help of binary logistic regression analysis. \r\n\r\nThe study showed differences between the gender in experiencing loneliness, as girls experienced loneliness more often than boys. 15-year-old girls reported experiences of loneliness more commonly than 13-year-old girls, whereas no age group differences were observed with boys. Boys valued the existence of friends, while girls appreciated the fact that friends showed care and presence. A connection between the number of friends and experiencing loneliness was observed with boys: the less friends boys had, the more lonely they felt. Low self-esteem was also connected with the experience of loneliness of adolescents, which was more common with girls than boys. Adolescents in blended families were in higher risk of experiencing loneliness than adolescents in nuclear families. Mediocre or poor maternal bond was linked with a frequent experience of loneliness of adolescents. \r\n\r\nIndividual and family-related factors explained the experience of loneliness of adolescents. Because adolescents spend most of their time in home and school environments, both parents and teachers should observe the well-being of adolescents in upper comprehensive school and intervene for example in loneliness at an early stage. Good emotional and communication skills helps the adolescent to form friendships. School has an important educational responsibility besides the family to develop school-aged children`s emotional and social skills. \r\n\r\nKey words: loneliness, adolescents, friends, family", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Maiju Per\u00e4l\u00e4 (maiannpe) on 2015-12-31 13:35:02.989757. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-12-31T13:35:03Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201512314153.pdf: 1117356 bytes, checksum: 1b91ef99153c70fb91e8b5584adca761 (MD5)\r\nlicense.html: 4798 bytes, checksum: d545809b572d665d1884e42b0694e7ad (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-12-31T13:35:03Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201512314153.pdf: 1117356 bytes, checksum: 1b91ef99153c70fb91e8b5584adca761 (MD5)\r\nlicense.html: 4798 bytes, checksum: d545809b572d665d1884e42b0694e7ad (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (102 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yksin\u00e4isyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nuoret", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yst\u00e4v\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "perhe", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yksin\u00e4isyyden kokeminen nuoruusi\u00e4ss\u00e4 : WHO-Koululaistutkimus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201512314153", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Terveystieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Terveyskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Health Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-12-31T13:35:04Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "50411", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yksin\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoruus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset suhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yst\u00e4v\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perhe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsetunto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_48215
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:03Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/55f10414-0926-4cfb-b54e-8bfffa140c50\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201512314153.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Perälä, Maiju Yksinäisyyden kokeminen nuoruusiässä : WHO-Koululaistutkimus yksinäisyys nuoret ystävät perhe Terveyskasvatus Health Education 50411 nuoruus sosiaaliset suhteet itsetunto
title Yksinäisyyden kokeminen nuoruusiässä : WHO-Koululaistutkimus
title_full Yksinäisyyden kokeminen nuoruusiässä : WHO-Koululaistutkimus
title_fullStr Yksinäisyyden kokeminen nuoruusiässä : WHO-Koululaistutkimus Yksinäisyyden kokeminen nuoruusiässä : WHO-Koululaistutkimus
title_full_unstemmed Yksinäisyyden kokeminen nuoruusiässä : WHO-Koululaistutkimus Yksinäisyyden kokeminen nuoruusiässä : WHO-Koululaistutkimus
title_short Yksinäisyyden kokeminen nuoruusiässä
title_sort yksinäisyyden kokeminen nuoruusiässä who koululaistutkimus
title_sub WHO-Koululaistutkimus
title_txtP Yksinäisyyden kokeminen nuoruusiässä : WHO-Koululaistutkimus
topic yksinäisyys nuoret ystävät perhe Terveyskasvatus Health Education 50411 nuoruus sosiaaliset suhteet itsetunto
topic_facet 50411 Health Education Terveyskasvatus itsetunto nuoret nuoruus perhe sosiaaliset suhteet yksinäisyys ystävät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48215 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201512314153
work_keys_str_mv AT perälämaiju yksinäisyydenkokeminennuoruusiässäwhokoululaistutkimus