Erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden toteutuminen tapaustutkimus päiväkotiryhmään integroiduista erityisen tuen lapsista

Tutkielma käsittelee erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden toteutumista päiväkotiryhmään integroituna. Kyseessä on laadullinen etnografinen tapaustutkimus, jonka tutkimuskohteena oli kaksi päiväkotiryhmään integroitua erityisen tuen lasta. Heidän yksilölliset tuen tarpeet liittyivät ki...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Wikström, Miia
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48199
_version_ 1828193115466366976
author Wikström, Miia
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Wikström, Miia Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Wikström, Miia Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Wikström, Miia
datasource_str_mv jyx
description Tutkielma käsittelee erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden toteutumista päiväkotiryhmään integroituna. Kyseessä on laadullinen etnografinen tapaustutkimus, jonka tutkimuskohteena oli kaksi päiväkotiryhmään integroitua erityisen tuen lasta. Heidän yksilölliset tuen tarpeet liittyivät kielen ja CPvamman haasteisiin. Lisäksi tavoitteena oli arvioida aikuisen mahdollisuuksia tukea osallisuutta. Tutkimusaineisto koottiin havainnoimalla päiväkotiryhmän toimintaa keväällä 2014. Etnografisen lähestymistavan mukaisesti, havainnoinnin tueksi haastateltiin kaksi erityislastentarhanopettajaa, koottiin kirjallisia dokumentteja ja valokuvattiin lasten leikkejä. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysin mukaisesti. Tutkimustulosten mukaan erityistä tukea tarvitsevan lapsen osallisuus ryhmään vahvistui leikin kautta. Leikki toi esiin lapsen taitoja ja vahvuuksia. Erityistä tukea tarvitsevan lapsen osallisuuden haasteet tulivat esiin sekä yhteisesti että yksilöllisesti haastavissa päiväkodin vuorovaikutustilanteissa, joissa oli vaikea ottaa huomioon kaikkia erityislasten yksilöllisiä vaikeuksia tai tuen tarpeita. Aikuinen pystyi omalla toiminnallaan lisäämään tai tukemaan näiden lasten osallisuutta. Aikuisen suora ja välitön tuki haastavissa tilanteissa mahdollistaa ja vahvistaa osallisuutta ryhmässä.
first_indexed 2023-03-22T09:58:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kautto-Knape, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Wikstr\u00f6m, Miia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-12-20T06:39:37Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-12-20T06:39:37Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1506222", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48199", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielma k\u00e4sittelee erityist\u00e4 tukea tarvitsevien lasten osallisuuden toteutumista\r\np\u00e4iv\u00e4kotiryhm\u00e4\u00e4n integroituna. Kyseess\u00e4 on laadullinen etnografinen tapaustutkimus,\r\njonka tutkimuskohteena oli kaksi p\u00e4iv\u00e4kotiryhm\u00e4\u00e4n integroitua\r\nerityisen tuen lasta. Heid\u00e4n yksil\u00f6lliset tuen tarpeet liittyiv\u00e4t kielen ja CPvamman\r\nhaasteisiin. Lis\u00e4ksi tavoitteena oli arvioida aikuisen mahdollisuuksia\r\ntukea osallisuutta.\r\nTutkimusaineisto koottiin havainnoimalla p\u00e4iv\u00e4kotiryhm\u00e4n toimintaa\r\nkev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2014. Etnografisen l\u00e4hestymistavan mukaisesti, havainnoinnin\r\ntueksi haastateltiin kaksi erityislastentarhanopettajaa, koottiin kirjallisia dokumentteja\r\nja valokuvattiin lasten leikkej\u00e4. Aineisto on analysoitu sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin\r\nmukaisesti.\r\nTutkimustulosten mukaan erityist\u00e4 tukea tarvitsevan lapsen osallisuus\r\nryhm\u00e4\u00e4n vahvistui leikin kautta. Leikki toi esiin lapsen taitoja ja vahvuuksia.\r\nErityist\u00e4 tukea tarvitsevan lapsen osallisuuden haasteet tulivat esiin sek\u00e4\r\nyhteisesti ett\u00e4 yksil\u00f6llisesti haastavissa p\u00e4iv\u00e4kodin vuorovaikutustilanteissa,\r\njoissa oli vaikea ottaa huomioon kaikkia erityislasten yksil\u00f6llisi\u00e4 vaikeuksia tai\r\ntuen tarpeita. Aikuinen pystyi omalla toiminnallaan lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n tai tukemaan\r\nn\u00e4iden lasten osallisuutta. Aikuisen suora ja v\u00e4lit\u00f6n tuki haastavissa tilanteissa\r\nmahdollistaa ja vahvistaa osallisuutta ryhm\u00e4ss\u00e4.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Wikstr\u00f6m (mikrwiks) on 2015-12-20 06:39:37.373299. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-12-20T06:39:37Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201512204114.pdf: 378728 bytes, checksum: 9856c0e7e2e85224ebb3db95aceb3422 (MD5)\r\nlicense.html: 4897 bytes, checksum: 50db40698a5e78aec425a650e39c3012 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-12-20T06:39:37Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201512204114.pdf: 378728 bytes, checksum: 9856c0e7e2e85224ebb3db95aceb3422 (MD5)\r\nlicense.html: 4897 bytes, checksum: 50db40698a5e78aec425a650e39c3012 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (76 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Erityist\u00e4 tukea tarvitsevien lasten osallisuuden toteutuminen : tapaustutkimus p\u00e4iv\u00e4kotiryhm\u00e4\u00e4n integroiduista erityisen tuen lapsista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Tapaustutkimus p\u00e4iv\u00e4kotiryhm\u00e4\u00e4n integroiduista erityisen tuen lapsista", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201512204114", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Etnografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-12-20T06:39:38Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "integroitu opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhainen vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "leikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_48199
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:29Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a5887864-564d-45b4-a761-325ca8072e22\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201512204114.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Wikström, Miia Erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden toteutuminen : tapaustutkimus päiväkotiryhmään integroiduista erityisen tuen lapsista Erityispedagogiikka Special Education Etnografia 101 varhaiskasvatus erityiskasvatus integroitu opetus osallisuus vuorovaikutus varhainen vuorovaikutus päiväkodit erityinen tuki lapset leikki
title Erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden toteutuminen : tapaustutkimus päiväkotiryhmään integroiduista erityisen tuen lapsista
title_alt Tapaustutkimus päiväkotiryhmään integroiduista erityisen tuen lapsista
title_full Erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden toteutuminen : tapaustutkimus päiväkotiryhmään integroiduista erityisen tuen lapsista
title_fullStr Erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden toteutuminen : tapaustutkimus päiväkotiryhmään integroiduista erityisen tuen lapsista Erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden toteutuminen : tapaustutkimus päiväkotiryhmään integroiduista erityisen tuen lapsista
title_full_unstemmed Erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden toteutuminen : tapaustutkimus päiväkotiryhmään integroiduista erityisen tuen lapsista Erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden toteutuminen : tapaustutkimus päiväkotiryhmään integroiduista erityisen tuen lapsista
title_short Erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden toteutuminen
title_sort erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden toteutuminen tapaustutkimus päiväkotiryhmään integroiduista erityisen tuen lapsista
title_sub tapaustutkimus päiväkotiryhmään integroiduista erityisen tuen lapsista
title_txtP Erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden toteutuminen : tapaustutkimus päiväkotiryhmään integroiduista erityisen tuen lapsista
topic Erityispedagogiikka Special Education Etnografia 101 varhaiskasvatus erityiskasvatus integroitu opetus osallisuus vuorovaikutus varhainen vuorovaikutus päiväkodit erityinen tuki lapset leikki
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Etnografia Special Education erityinen tuki erityiskasvatus integroitu opetus lapset leikki osallisuus päiväkodit varhainen vuorovaikutus varhaiskasvatus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48199 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201512204114
work_keys_str_mv AT wikströmmiia erityistätukeatarvitsevienlastenosallisuudentoteutuminentapaustutkimuspäiväkotiryhm