Käyttäytymisen haasteiden sekä käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuuksien yhteys koulumenestykseen ja -motivaatioon

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää käyttäytymisen haasteiden ja käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuuksien mahdollista yhteyttä oppilaan koulumenestykseen ja -motivaatioon. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan sukupuolten välisiä eroja suhteessa muuttujiin. Tarkoituksena on myös selvittää,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hartikka, Reetta
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48198
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää käyttäytymisen haasteiden ja käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuuksien mahdollista yhteyttä oppilaan koulumenestykseen ja -motivaatioon. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan sukupuolten välisiä eroja suhteessa muuttujiin. Tarkoituksena on myös selvittää, miten vahvasti käyttäytymisen haasteet ja käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuudet selittävät muuttujia. Kyseessä on kvantitatiivinen tutkimus, jonka tutkimusaineisto on kerätty osana ISKE-hanketta. Tutkimuskohteena ovat olleet 3. luokan oppilaat ja aineisto on kerätty kyselylomakkeella sekä oppilailta että opettajilta. Tulosten mukaan käyttäytymisen haasteet ovat yhteydessä yleiseen sekä kirjoittamiseen ja lukemiseen liittyvään motivaatioon sekä kirjoittamisen koulumenestykseen. Vahvuudet puolestaan ovat yhteydessä kaikkiin muihin mitattaviin osa-alueisiin paitsi matematiikan koulumenestykseen. Tuloksista nousi esiin myös selkeät sukupuolten väliset erot. Lisäksi tulosten mukaan käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuudet selittävät yleistä ja lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyvää koulumotivaatiota käyttäytymisen haasteita vahvemmin. Käyttäytymisen haasteiden selitysaste kirjoittamisen koulumenestykseen oli puolestaan suurempi.