Osallistavan opettajan profiili luokanopettajaopiskelijoiden tulkitsemana

TIIVISTELMÄ Hurskainen, Eero. 2015. Osallistavan opettajan profiili luokanopettajaopiskelijoiden tulkitsemana. Kasvatustieteen Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 136 sivua. Tutkimukseni tarkoitus oli kartoittaa osallistavan opettajan profiilia, jota kuvailivat Jyväs...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hurskainen, Eero
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48196
_version_ 1826225718719152128
author Hurskainen, Eero
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hurskainen, Eero Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hurskainen, Eero Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hurskainen, Eero
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Hurskainen, Eero. 2015. Osallistavan opettajan profiili luokanopettajaopiskelijoiden tulkitsemana. Kasvatustieteen Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 136 sivua. Tutkimukseni tarkoitus oli kartoittaa osallistavan opettajan profiilia, jota kuvailivat Jyväskylän yliopistosta kohta valmistuvat luokanopettajaopiskelijat. Tutkimuksessa tutkittiin minkälaisia arvoja, asenteita ja käsityksiä inklusiivisella opettajalla tulisi olla suhteessa: 1. oppijoiden moninaisuuden arvostamiseen, 2. kaikkien oppijoiden tukemiseen, 3. yhteistyöhön muiden kanssa ja 4. henkilökohtaiseen ammatilliseen kehittymiseen. Toisessa tutkimusongelmassa perehdytään opiskelijoiden pätevyyden kokemuksiin edellä mainittujen teemojen sisällä. Viimeinen tutkimusongelma on, kuinka tärkeänä opiskelijat pitävät neljää keskeistä inklusiivisen opettajan profiilin arvoa. Tutkimukseen osallistui kuusi Jyväskylän yliopiston opiskelijaa ja aineistot kerättiin keväällä 2015 puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimusote on fenomenologis-hermeneuttinen. Aineiston analyysissä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä sekä teorialähtöistä analyysimenetelmää. Tutkimustulosten mukaan osallistavan opettajan ja inkluusion arvopohjan muodostaa tasa-arvo ja tasavertaisuus. Kaikkien oppijoiden tukeminen vaatii rohkeutta, kohdata erilaisuus ja omat rajansa sekä rajatonta tietoa yksilöllisestä oppilaan kohtaamisesta. Yhteistyössä muiden kanssa nähdään taustalla olevan kolme teemaa: nykykäsitys opettajuudesta, ammatillinen tuki ja sekä lapsen oikeuksia korostavat näkökulmat. Henkilökohtaisen ammatillisen kehittymisen taustalla tärkeimmäksi nousee henkilökohtainen reflektointi ja halu kehittyä ammatissa sekä yhteisöllinen reflektointi. Koulutuksen tulisi tarjota inklusiiviselle opettajalle arvopohja ja teoreettiset tiedot, loput opitaan työelämässä. Tärkeimmäksi neljästä teemasta opiskelijoiden vastauksissa nousee koulutus.
first_indexed 2024-09-11T08:50:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Naukkarinen, Aimo.", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Moilanen, Pentti.", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hurskainen, Eero", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-12-18T16:16:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-12-18T16:16:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1506220", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48196", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\nHurskainen, Eero. 2015. Osallistavan opettajan profiili luokanopettajaopiskelijoiden\ntulkitsemana. Kasvatustieteen Pro gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto.\nOpettajankoulutuslaitos. 136 sivua.\nTutkimukseni tarkoitus oli kartoittaa osallistavan opettajan profiilia, jota kuvailivat\nJyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistosta kohta valmistuvat luokanopettajaopiskelijat.\nTutkimuksessa tutkittiin mink\u00e4laisia arvoja, asenteita ja k\u00e4sityksi\u00e4 inklusiivisella\nopettajalla tulisi olla suhteessa: 1. oppijoiden moninaisuuden arvostamiseen,\n2. kaikkien oppijoiden tukemiseen, 3. yhteisty\u00f6h\u00f6n muiden kanssa ja 4.\nhenkil\u00f6kohtaiseen ammatilliseen kehittymiseen. Toisessa tutkimusongelmassa\nperehdyt\u00e4\u00e4n opiskelijoiden p\u00e4tevyyden kokemuksiin edell\u00e4 mainittujen teemojen\nsis\u00e4ll\u00e4. Viimeinen tutkimusongelma on, kuinka t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 opiskelijat pit\u00e4v\u00e4t\nnelj\u00e4\u00e4 keskeist\u00e4 inklusiivisen opettajan profiilin arvoa.\nTutkimukseen osallistui kuusi Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston opiskelijaa ja aineistot\nker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2015 puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimusote\non fenomenologis-hermeneuttinen. Aineiston analyysiss\u00e4 k\u00e4ytettiin laadullista\nsis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 sek\u00e4 teorial\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 analyysimenetelm\u00e4\u00e4.\nTutkimustulosten mukaan osallistavan opettajan ja inkluusion arvopohjan\nmuodostaa tasa-arvo ja tasavertaisuus. Kaikkien oppijoiden tukeminen vaatii\nrohkeutta, kohdata erilaisuus ja omat rajansa sek\u00e4 rajatonta tietoa yksil\u00f6llisest\u00e4\noppilaan kohtaamisesta. Yhteisty\u00f6ss\u00e4 muiden kanssa n\u00e4hd\u00e4\u00e4n taustalla olevan\nkolme teemaa: nykyk\u00e4sitys opettajuudesta, ammatillinen tuki ja sek\u00e4 lapsen\noikeuksia korostavat n\u00e4k\u00f6kulmat. Henkil\u00f6kohtaisen ammatillisen kehittymisen\ntaustalla t\u00e4rkeimm\u00e4ksi nousee henkil\u00f6kohtainen reflektointi ja halu kehitty\u00e4\nammatissa sek\u00e4 yhteis\u00f6llinen reflektointi. Koulutuksen tulisi tarjota inklusiiviselle\nopettajalle arvopohja ja teoreettiset tiedot, loput opitaan ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. T\u00e4rkeimm\u00e4ksi\nnelj\u00e4st\u00e4 teemasta opiskelijoiden vastauksissa nousee koulutus.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Eero Hurskainen (eelajahu) on 2015-12-18 16:16:43.328563. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-12-18T16:16:43Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201512184111.pdf: 430177 bytes, checksum: 5eb526a996dbb46ee1020a6477693d10 (MD5)\nlicense.html: 4834 bytes, checksum: 2b54ed4628d61faf858e271040296e7b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-12-18T16:16:43Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201512184111.pdf: 430177 bytes, checksum: 5eb526a996dbb46ee1020a6477693d10 (MD5)\nlicense.html: 4834 bytes, checksum: 2b54ed4628d61faf858e271040296e7b (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (141 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inklusiivisen opettajan profiili", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanopettajakoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osallistavaopettaja", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inklusiivinen koulutus.", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Osallistavan opettajan profiili luokanopettajaopiskelijoiden tulkitsemana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201512184111", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-12-18T16:16:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_48196
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:26Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/07021061-edc6-4f28-9ee1-42090bda0a1d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201512184111.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hurskainen, Eero Osallistavan opettajan profiili luokanopettajaopiskelijoiden tulkitsemana Inkluusio inklusiivisen opettajan profiili luokanopettajakoulutus osallistavaopettaja inklusiivinen koulutus. Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 erityisopetus inkluusio opetus opettajat opettajankoulutus
title Osallistavan opettajan profiili luokanopettajaopiskelijoiden tulkitsemana
title_full Osallistavan opettajan profiili luokanopettajaopiskelijoiden tulkitsemana
title_fullStr Osallistavan opettajan profiili luokanopettajaopiskelijoiden tulkitsemana Osallistavan opettajan profiili luokanopettajaopiskelijoiden tulkitsemana
title_full_unstemmed Osallistavan opettajan profiili luokanopettajaopiskelijoiden tulkitsemana Osallistavan opettajan profiili luokanopettajaopiskelijoiden tulkitsemana
title_short Osallistavan opettajan profiili luokanopettajaopiskelijoiden tulkitsemana
title_sort osallistavan opettajan profiili luokanopettajaopiskelijoiden tulkitsemana
title_txtP Osallistavan opettajan profiili luokanopettajaopiskelijoiden tulkitsemana
topic Inkluusio inklusiivisen opettajan profiili luokanopettajakoulutus osallistavaopettaja inklusiivinen koulutus. Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 erityisopetus inkluusio opetus opettajat opettajankoulutus
topic_facet 103 Inkluusio Luokanopettajakoulutus Teacher Education erityisopetus inklusiivinen koulutus. inklusiivisen opettajan profiili inkluusio luokanopettajakoulutus opettajankoulutus opettajat opetus osallistavaopettaja
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48196 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201512184111
work_keys_str_mv AT hurskaineneero osallistavanopettajanprofiililuokanopettajaopiskelijoidentulkitsemana