Luokanopettajien käsitykset kolmiportaisesta tuesta ja työssä jaksamisesta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten luokanopettajat kokevat roolinsa kolmiportaisessa tuessa, miten he ovat omaksuneet kolmiportaisen tukimallin käytännössä sekä millaisia käsityksiä luokanopettajilla on omasta työssä jaksamisesta, kun luokassa on tukea tarvitsevia oppilaita. Tut...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Uusitalo, Janina
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48175
_version_ 1826225704761556992
author Uusitalo, Janina
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Uusitalo, Janina Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Uusitalo, Janina Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Uusitalo, Janina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten luokanopettajat kokevat roolinsa kolmiportaisessa tuessa, miten he ovat omaksuneet kolmiportaisen tukimallin käytännössä sekä millaisia käsityksiä luokanopettajilla on omasta työssä jaksamisesta, kun luokassa on tukea tarvitsevia oppilaita. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastattelut toteutettiin syksyllä 2013 haastattelemalla kahden eri eteläsuomalaisen alakoulun luokanopettajia (n=6). Tutkimuksessa käytettiin fenomenografista tutkimusotetta. Fenomenografia on aineistolähtöinen menetelmä, jossa kuvauskategoriat syntyvät aineiston pohjalta eivätkä teoriasta käsin. Luokanopettajien käsitykset kolmiportaisesta tuesta sekä työssä jaksamisesta muodostivat tutkimuksen tulosavaruuden. Luokanopettajien käsitysten mukaan kolmiportaisen tuen käytänteet nähdään osana luokanopettajan perustehtävää. Tuen antajan rooli nähdään itsestään selvänä ja luokanopettajat ovat sisäistäneet kolmiportaisessa tuen käytänteet osaksi perustehtäväänsä. Matkan varrella on myös koettu erilaisia haasteita. Kolmiportaisen tuen myötä tulleet muutokset ovat vaikuttaneet sekä positiivisesti että negatiivisesti luokanopettajan työhön. Kolmiportainen tuki on myös tuonut lisää työtä, mutta samalla oppilaan oikeudet ovat parantuneet. Luokanopettajien käsitysten mukaan on olemassa sekä työssä jaksamista edistäviä että kuormittavia tekijöitä. Kaiken kaikkiaan luokanopettajilla on positiiviset käsitykset työssä jaksamisesta, kun luokassa on tukea tarvitsevia oppilaita.
first_indexed 2023-03-22T09:57:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Uusitalo, Janina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-12-17T09:46:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-12-17T09:46:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1506160", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48175", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, miten luokanopettajat kokevat\r\nroolinsa kolmiportaisessa tuessa, miten he ovat omaksuneet kolmiportaisen\r\ntukimallin k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 sek\u00e4 millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 luokanopettajilla on omasta\r\nty\u00f6ss\u00e4 jaksamisesta, kun luokassa on tukea tarvitsevia oppilaita.\r\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla.\r\nHaastattelut toteutettiin syksyll\u00e4 2013 haastattelemalla kahden eri\r\netel\u00e4suomalaisen alakoulun luokanopettajia (n=6). Tutkimuksessa k\u00e4ytettiin\r\nfenomenografista tutkimusotetta. Fenomenografia on aineistol\u00e4ht\u00f6inen\r\nmenetelm\u00e4, jossa kuvauskategoriat syntyv\u00e4t aineiston pohjalta eiv\u00e4tk\u00e4 teoriasta\r\nk\u00e4sin. Luokanopettajien k\u00e4sitykset kolmiportaisesta tuesta sek\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4\r\njaksamisesta muodostivat tutkimuksen tulosavaruuden.\r\nLuokanopettajien k\u00e4sitysten mukaan kolmiportaisen tuen k\u00e4yt\u00e4nteet n\u00e4hd\u00e4\u00e4n\r\nosana luokanopettajan perusteht\u00e4v\u00e4\u00e4. Tuen antajan rooli n\u00e4hd\u00e4\u00e4n itsest\u00e4\u00e4n\r\nselv\u00e4n\u00e4 ja luokanopettajat ovat sis\u00e4ist\u00e4neet kolmiportaisessa tuen k\u00e4yt\u00e4nteet\r\nosaksi perusteht\u00e4v\u00e4\u00e4ns\u00e4. Matkan varrella on my\u00f6s koettu erilaisia haasteita.\r\nKolmiportaisen tuen my\u00f6t\u00e4 tulleet muutokset ovat vaikuttaneet sek\u00e4 positiivisesti\r\nett\u00e4 negatiivisesti luokanopettajan ty\u00f6h\u00f6n. Kolmiportainen tuki on my\u00f6s tuonut\r\nlis\u00e4\u00e4 ty\u00f6t\u00e4, mutta samalla oppilaan oikeudet ovat parantuneet. Luokanopettajien\r\nk\u00e4sitysten mukaan on olemassa sek\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 jaksamista edist\u00e4vi\u00e4 ett\u00e4 kuormittavia\r\ntekij\u00f6it\u00e4. Kaiken kaikkiaan luokanopettajilla on positiiviset k\u00e4sitykset ty\u00f6ss\u00e4\r\njaksamisesta, kun luokassa on tukea tarvitsevia oppilaita.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Janina Uusitalo (jamauusi) on 2015-12-17 09:46:27.701356. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-12-17T09:46:28Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201512174084.pdf: 739485 bytes, checksum: f63e139d666fe8f53fb3dd4e127607e1 (MD5)\nlicense.html: 4838 bytes, checksum: a6cd223b5a5b4b98b296a9bff0337717 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-12-17T09:46:28Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201512174084.pdf: 739485 bytes, checksum: f63e139d666fe8f53fb3dd4e127607e1 (MD5)\nlicense.html: 4838 bytes, checksum: a6cd223b5a5b4b98b296a9bff0337717 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (63 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien k\u00e4sitykset kolmiportaisesta tuesta ja ty\u00f6ss\u00e4 jaksamisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201512174084", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-12-17T09:46:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6nkuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jaksaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_48175
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:29Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5d92676c-232f-4d2b-bea9-577fa2077fd7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201512174084.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Uusitalo, Janina Luokanopettajien käsitykset kolmiportaisesta tuesta ja työssä jaksamisesta Erityispedagogiikka Special Education Fenomenografia 101 opettajat työnkuva kolmiportainen tuki jaksaminen työhyvinvointi
title Luokanopettajien käsitykset kolmiportaisesta tuesta ja työssä jaksamisesta
title_full Luokanopettajien käsitykset kolmiportaisesta tuesta ja työssä jaksamisesta
title_fullStr Luokanopettajien käsitykset kolmiportaisesta tuesta ja työssä jaksamisesta Luokanopettajien käsitykset kolmiportaisesta tuesta ja työssä jaksamisesta
title_full_unstemmed Luokanopettajien käsitykset kolmiportaisesta tuesta ja työssä jaksamisesta Luokanopettajien käsitykset kolmiportaisesta tuesta ja työssä jaksamisesta
title_short Luokanopettajien käsitykset kolmiportaisesta tuesta ja työssä jaksamisesta
title_sort luokanopettajien käsitykset kolmiportaisesta tuesta ja työssä jaksamisesta
title_txtP Luokanopettajien käsitykset kolmiportaisesta tuesta ja työssä jaksamisesta
topic Erityispedagogiikka Special Education Fenomenografia 101 opettajat työnkuva kolmiportainen tuki jaksaminen työhyvinvointi
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Fenomenografia Special Education jaksaminen kolmiportainen tuki opettajat työhyvinvointi työnkuva
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48175 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201512174084
work_keys_str_mv AT uusitalojanina luokanopettajienkäsityksetkolmiportaisestatuestajatyössäjaksamisesta