Luokanopettajien käsitykset kolmiportaisesta tuesta ja työssä jaksamisesta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten luokanopettajat kokevat roolinsa kolmiportaisessa tuessa, miten he ovat omaksuneet kolmiportaisen tukimallin käytännössä sekä millaisia käsityksiä luokanopettajilla on omasta työssä jaksamisesta, kun luokassa on tukea tarvitsevia oppilaita. Tut...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Uusitalo, Janina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48175
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten luokanopettajat kokevat roolinsa kolmiportaisessa tuessa, miten he ovat omaksuneet kolmiportaisen tukimallin käytännössä sekä millaisia käsityksiä luokanopettajilla on omasta työssä jaksamisesta, kun luokassa on tukea tarvitsevia oppilaita. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastattelut toteutettiin syksyllä 2013 haastattelemalla kahden eri eteläsuomalaisen alakoulun luokanopettajia (n=6). Tutkimuksessa käytettiin fenomenografista tutkimusotetta. Fenomenografia on aineistolähtöinen menetelmä, jossa kuvauskategoriat syntyvät aineiston pohjalta eivätkä teoriasta käsin. Luokanopettajien käsitykset kolmiportaisesta tuesta sekä työssä jaksamisesta muodostivat tutkimuksen tulosavaruuden. Luokanopettajien käsitysten mukaan kolmiportaisen tuen käytänteet nähdään osana luokanopettajan perustehtävää. Tuen antajan rooli nähdään itsestään selvänä ja luokanopettajat ovat sisäistäneet kolmiportaisessa tuen käytänteet osaksi perustehtäväänsä. Matkan varrella on myös koettu erilaisia haasteita. Kolmiportaisen tuen myötä tulleet muutokset ovat vaikuttaneet sekä positiivisesti että negatiivisesti luokanopettajan työhön. Kolmiportainen tuki on myös tuonut lisää työtä, mutta samalla oppilaan oikeudet ovat parantuneet. Luokanopettajien käsitysten mukaan on olemassa sekä työssä jaksamista edistäviä että kuormittavia tekijöitä. Kaiken kaikkiaan luokanopettajilla on positiiviset käsitykset työssä jaksamisesta, kun luokassa on tukea tarvitsevia oppilaita.