Ajatuksia huumorin merkityksestä ja mahdollisuuksista aikuissosiaalityön asiakastyössä

Tutkimukseni tarkoituksena on tarkastella aikuissosiaalityön asiakastyön huumorin merkityksiä ja mahdollisuuksia sosiaalityöntekijöiden näkökulmasta ja tuoda esiin uutta puolta sosiaalityön huumorista. Tutkimukseni teoreettinen viitekehys muotoutuu huumoritutkimuksesta ja huumoriteorioista sekä Baht...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Timonen, Jenni
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48102
Description
Summary:Tutkimukseni tarkoituksena on tarkastella aikuissosiaalityön asiakastyön huumorin merkityksiä ja mahdollisuuksia sosiaalityöntekijöiden näkökulmasta ja tuoda esiin uutta puolta sosiaalityön huumorista. Tutkimukseni teoreettinen viitekehys muotoutuu huumoritutkimuksesta ja huumoriteorioista sekä Bahtinin karvenalismista. Huumoria tutkimuksessani lähestytään sen vuorovaikutuksellisesta ja sosiaalisesta näkökulmasta. Asiakastyön huumoria tarkastellaan aikuissosiaalityön kontekstissa, jossa olennaisena näyttäytyvät sosiaalityöntekijän moninaiset roolit sekä työtä ohjaavat lait ja eettiset ohjeet. Tutkimusaineistoni koostuu yhdestätoista huumorikirjoitelmasta, jotka ovat kirjoittaneet aikuisten parissa työskentelevät sosiaalialan ammattilaiset. Tieteenfilosofiana ja analyysimenelmänä tässä tutkimuksessa toimii hermeneutiikka. Hermeneuttisen kehän avulla pyrin ymmärtämään ja tulkitsemaan sosiaalityöntekijöiden kirjoitelmia oman ymmärrykseni kautta. Sosiaalityöntekijät näkevät huumorin rentoutena ja leikillisyytenä, vitseinä, ilmeinä ja eleinä, mutta myös laajemmin elämänasenteena ja suhtautumistapana eteen tuleviin tilanteisiin ja asioihin. Asiakastyössä huumorin merkitys korostuu asioimistilanteen rentouttamisena, luottamuksen lisääjänä ja yhteistyösuhteen rakentamisen apuna. Työntekijät käyttävät huumoria tietoisesti ja sen voidaan nähdä olevan työmenetelmä. Sosiaalityössä huumoria tulee myös asiakkailta päin ja asiakastyössä korostuukin huumorin vuorovaikutuksellinen luonne. Tutkimukseni perusteella huumorilla on sosiaalityön asiakastyössä paljonkin merkitystä. Tutkimukseni perusteella voidaan kuitenkin myös todeta, että sosiaalityön asiakastyössä kaikkea ei voi eikä tule lyödä leikiksi. Sosiaalityötä määrittävät lait ja eettiset ohjeet sekä työntekijään ja asiakkaaseen kohdistetut odotukset ja roolit. Huumorin monimerkityksisen luonteen myötä aikuissosiaalityön asiakastyön huumorissa korostuvat työntekijän hienotunteisuus ja tilannetaju. Huumorin avulla voidaan luoda asiakaslähtöisempää kuvaa sosiaalityöstä eikä ketään pyritä tahallisesti loukkaamaan. Sosiaalityössä toimijoina, työntekijöinä ja asiakkaina, ovat ihmiset, joten inhimillisiä väärinymmärryksiä hyvää tarkoittavankin huumorin parissa voi syntyä. Huumorin käyttöä tulisi säädellä tilanteen mukaan, joskus jättämällä sen käyttö tyystin. Huumorin käytön voidaan ajatella olevan taitolaji ja huumorin itsessään inhimillistävän sosiaalityötä.