Viihtyisä oppimisympäristö erään kuudennen luokan oppilaiden silmin

Tutkimus selvittää tapaustutkimuksen keinoin millainen on oppilaiden mielestä viihtyisä oppimisympäristö. Tällä hetkellä koulut elävät murrosvaiheessa, jossa muutoksia tehdään uuden opetussuunnitelman näkökulmasta ja samalla tulisi pohtia myös oppimisympäristöjen monipuolisuutta suhteessa opetuksen...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Hujanen, Pirita, Karvinen, Roosa
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48067
_version_ 1826225762398633984
author Hujanen, Pirita Karvinen, Roosa
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hujanen, Pirita Karvinen, Roosa Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hujanen, Pirita Karvinen, Roosa Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hujanen, Pirita
datasource_str_mv jyx
description Tutkimus selvittää tapaustutkimuksen keinoin millainen on oppilaiden mielestä viihtyisä oppimisympäristö. Tällä hetkellä koulut elävät murrosvaiheessa, jossa muutoksia tehdään uuden opetussuunnitelman näkökulmasta ja samalla tulisi pohtia myös oppimisympäristöjen monipuolisuutta suhteessa opetuksen tarpeisiin. Fyysinen oppimisympäristö on puhuttanut paljon myös mediassa ja keskustelua aiheesta käydään sitä kautta useissa kodeissa. Koulun oppimisympäristö ei tarkoita enää lähes identtisiä luokkahuoneita, joista löytyy liitutaulu ja pulpetit jokaiselle oppilaalle. Nykyään saman koulun sisältä voi löytyä useita erilaisia oppimistiloja, joita on mahdollista muunnella monipuolisesti opetustilanteen tarpeiden mukaan. Vaikka tietynlainen oppimisympäristöjen kehityssuunta on nähtävissä, tiedetään hyvin vähän siitä, millaista oppimisympäristöä oppilaat itse toivovat. Tutkimuksemme syventyy oppilaslähtöisesti aiheeseen ja antaa viitteitä siitä, mitä asioita oppilaat toivoisivat viihtyisän oppimisympäristön osaksi. Tutkimuksessa selvitämme millainen on oppilaiden mielestä viihtyisä fyysinen oppimisympäristö omassa luokassa ja miten heidän toiveet vastaavat nykytilannetta. Lisäksi selvitämme, onko tyttöjen ja poikien ihanneluokissa eroa ja jos on, millaisia erot ovat. Kyseessä on tapaustutkimus, joka toteutettiin Jyväskylän normaalikoulun kuudennessa luokassa keväällä 2015. Aineisto muodostui oppilaiden kuvallisista tutoksista ja niitä täydentävistä sanallisista kertomuksista. Tutkimuksen toteutuksessa on hyödynnetty etnografista lähestymis-tapaa. Keskeisin aineiston analyysitapa oli oppilaiden tuotoksista löytyvien mainintojen teemoittelu ja sen pohjalta tehdyt tulkinnat. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tyttöjen ihanneluokassa sisustuksellisilla seikoilla on tärkein rooli viihtymisen kannalta, kun poikien ihanneluokan tärkeimmät asiat liittyvät elektroniikkaan. Kuitenkin ehkä yllättävin tutkimustulos oli, että viihteeseen liittyviä mainintoja tuli vähiten ja että vain kolme oppilasta sijoittaisi omasta luokasta löytyvän pingispöydän myös ihanneluokan osaksi. Melko yllättävää oli myös tulos siitä, että 11 oppilasta pitäisi edelleen perinteiset pulpetit osana ihanneluokkaa ja vain kahdeksan oppilasta poistaisi pulpetit kokonaan. Kuitenkin neljä pulpetit säilyttävää oppilasta korvaisi pulpettien tuolit uudenlaisilla istuimilla, kuten jumppapalloilla tai nojatuoleilla. Oppilaat ovat kuitenkin yksilöitä, joten tulosten monipuolisuus ei ole yllättävää. Oppilaiden ihanneluokkien erilaisuus antaa kuitenkin aihetta pohtia, millaiset tilaratkaisut ovat lopulta käytännöllisimpiä ja tukevat kaikkien oppilaiden viihtyvyyttä koulussa.
first_indexed 2023-03-22T09:56:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ratinen, Ilkka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hujanen, Pirita", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Karvinen, Roosa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-12-12T12:30:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-12-12T12:30:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1505864", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48067", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimus selvitt\u00e4\u00e4 tapaustutkimuksen keinoin millainen on oppilaiden mielest\u00e4 viihtyis\u00e4 oppimisymp\u00e4rist\u00f6. T\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 koulut el\u00e4v\u00e4t murrosvaiheessa, jossa muutoksia tehd\u00e4\u00e4n uuden opetussuunnitelman n\u00e4k\u00f6kulmasta ja samalla tulisi pohtia my\u00f6s oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen monipuolisuutta suhteessa opetuksen tarpeisiin. Fyysinen oppimisymp\u00e4rist\u00f6 on puhuttanut paljon my\u00f6s mediassa ja keskustelua aiheesta k\u00e4yd\u00e4\u00e4n sit\u00e4 kautta useissa kodeissa. Koulun oppimisymp\u00e4rist\u00f6 ei tarkoita en\u00e4\u00e4 l\u00e4hes identtisi\u00e4 luokkahuoneita, joista l\u00f6ytyy liitutaulu ja pulpetit jokaiselle oppilaalle. Nyky\u00e4\u00e4n saman koulun sis\u00e4lt\u00e4 voi l\u00f6yty\u00e4 useita erilaisia oppimistiloja, joita on mahdollista muunnella monipuolisesti opetustilanteen tarpeiden mukaan.\n\nVaikka tietynlainen oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen kehityssuunta on n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4, tiedet\u00e4\u00e4n hyvin v\u00e4h\u00e4n siit\u00e4, millaista oppimisymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 oppilaat itse toivovat. Tutkimuksemme syventyy oppilasl\u00e4ht\u00f6isesti aiheeseen ja antaa viitteit\u00e4 siit\u00e4, mit\u00e4 asioita oppilaat toivoisivat viihtyis\u00e4n oppimisymp\u00e4rist\u00f6n osaksi. Tutkimuksessa selvit\u00e4mme millainen on oppilaiden mielest\u00e4 viihtyis\u00e4 fyysinen oppimisymp\u00e4rist\u00f6 omassa luokassa ja miten heid\u00e4n toiveet vastaavat nykytilannetta. Lis\u00e4ksi selvit\u00e4mme, onko tytt\u00f6jen ja poikien ihanneluokissa eroa ja jos on, millaisia erot ovat. Kyseess\u00e4 on tapaustutkimus, joka toteutettiin Jyv\u00e4skyl\u00e4n normaalikoulun kuudennessa luokassa kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2015. Aineisto muodostui oppilaiden kuvallisista tutoksista ja niit\u00e4 t\u00e4ydent\u00e4vist\u00e4 sanallisista kertomuksista. Tutkimuksen toteutuksessa on hy\u00f6dynnetty etnografista l\u00e4hestymis-tapaa. Keskeisin aineiston analyysitapa oli oppilaiden tuotoksista l\u00f6ytyvien mainintojen teemoittelu ja sen pohjalta tehdyt tulkinnat.\n\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 tytt\u00f6jen ihanneluokassa sisustuksellisilla seikoilla on t\u00e4rkein rooli viihtymisen kannalta, kun poikien ihanneluokan t\u00e4rkeimm\u00e4t asiat liittyv\u00e4t elektroniikkaan. Kuitenkin ehk\u00e4 yll\u00e4tt\u00e4vin tutkimustulos oli, ett\u00e4 viihteeseen liittyvi\u00e4 mainintoja tuli v\u00e4hiten ja ett\u00e4 vain kolme oppilasta sijoittaisi omasta luokasta l\u00f6ytyv\u00e4n pingisp\u00f6yd\u00e4n my\u00f6s ihanneluokan osaksi. Melko yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4\u00e4 oli my\u00f6s tulos siit\u00e4, ett\u00e4 11 oppilasta pit\u00e4isi edelleen perinteiset pulpetit osana ihanneluokkaa ja vain kahdeksan oppilasta poistaisi pulpetit kokonaan. Kuitenkin nelj\u00e4 pulpetit s\u00e4ilytt\u00e4v\u00e4\u00e4 oppilasta korvaisi pulpettien tuolit uudenlaisilla istuimilla, kuten jumppapalloilla tai nojatuoleilla. Oppilaat ovat kuitenkin yksil\u00f6it\u00e4, joten tulosten monipuolisuus ei ole yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4\u00e4. Oppilaiden ihanneluokkien erilaisuus antaa kuitenkin aihetta pohtia, millaiset tilaratkaisut ovat lopulta k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisimpi\u00e4 ja tukevat kaikkien oppilaiden viihtyvyytt\u00e4 koulussa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Pirita Hujanen (pilomala) on 2015-12-12 12:30:06.287931. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-12-12T12:30:06Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201512123996.pdf: 947488 bytes, checksum: f06be05a335abc0d5fa5e0322ca57fa9 (MD5)\nlicense.html: 5145 bytes, checksum: 5aae8457aae51fc737074bb1d5512c42 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-12-12T12:30:06Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201512123996.pdf: 947488 bytes, checksum: f06be05a335abc0d5fa5e0322ca57fa9 (MD5)\nlicense.html: 5145 bytes, checksum: 5aae8457aae51fc737074bb1d5512c42 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (85 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysinen oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetustila", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluviihtyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "etnografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "narratiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Viihtyis\u00e4 oppimisymp\u00e4rist\u00f6 er\u00e4\u00e4n kuudennen luokan oppilaiden silmin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201512123996", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Etnografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-12-12T12:30:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetustilat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluviihtyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_48067
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:06Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3eec156b-1a10-4527-be6b-2f0b76b39cbb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201512123996.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hujanen, Pirita Karvinen, Roosa Viihtyisä oppimisympäristö erään kuudennen luokan oppilaiden silmin fyysinen oppimisympäristö opetustila kouluviihtyvyys tapaustutkimus etnografia narratiivisuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education Etnografia Tapaustutkimus 103 oppimisympäristö opetustilat oppilaat
title Viihtyisä oppimisympäristö erään kuudennen luokan oppilaiden silmin
title_full Viihtyisä oppimisympäristö erään kuudennen luokan oppilaiden silmin
title_fullStr Viihtyisä oppimisympäristö erään kuudennen luokan oppilaiden silmin Viihtyisä oppimisympäristö erään kuudennen luokan oppilaiden silmin
title_full_unstemmed Viihtyisä oppimisympäristö erään kuudennen luokan oppilaiden silmin Viihtyisä oppimisympäristö erään kuudennen luokan oppilaiden silmin
title_short Viihtyisä oppimisympäristö erään kuudennen luokan oppilaiden silmin
title_sort viihtyisä oppimisympäristö erään kuudennen luokan oppilaiden silmin
title_txtP Viihtyisä oppimisympäristö erään kuudennen luokan oppilaiden silmin
topic fyysinen oppimisympäristö opetustila kouluviihtyvyys tapaustutkimus etnografia narratiivisuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education Etnografia Tapaustutkimus 103 oppimisympäristö opetustilat oppilaat
topic_facet 103 Etnografia Luokanopettajakoulutus Tapaustutkimus Teacher Education etnografia fyysinen oppimisympäristö kouluviihtyvyys narratiivisuus opetustila opetustilat oppilaat oppimisympäristö tapaustutkimus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48067 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201512123996
work_keys_str_mv AT hujanenpirita viihtyisäoppimisympäristöeräänkuudennenluokanoppilaidensilmin