Verkkokauppojen suosittelujärjestelmät ja niiden hyödyntäminen myynninedistämisessä

Verkkokauppojen asema markkinoilla on kasvanut viime vuosien aikana ja se jatkaa kasvuaan jatkuvasti. On tärkeää ymmärtää, mitkä tekijät vaikuttavat myynnin lisäämiseen. Yksi tärkeimmistä myynninedistämisen keinoista ovat suosittelujärjestelmät, joilla voidaan ohjata asiakkaan ostokäyttäytymistä ja...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rinne, Petriina
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48013
_version_ 1828193215345328128
author Rinne, Petriina
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rinne, Petriina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rinne, Petriina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rinne, Petriina
datasource_str_mv jyx
description Verkkokauppojen asema markkinoilla on kasvanut viime vuosien aikana ja se jatkaa kasvuaan jatkuvasti. On tärkeää ymmärtää, mitkä tekijät vaikuttavat myynnin lisäämiseen. Yksi tärkeimmistä myynninedistämisen keinoista ovat suosittelujärjestelmät, joilla voidaan ohjata asiakkaan ostokäyttäytymistä ja vaikuttaa hänen ostopäätökseensä, kerätä arvokasta tietoa sekä helpottaa asiakkaan asiointia verkkokaupassa. Tässä tutkielmassa tarkastellaan kirjallisuuskatsauksen keinoin verkkokauppojen suosittelujärjestelmiä myynninedistämisen keinona. Tutkielmassa löydettiin useita myynninedistämisen keinoja, joissa suosittelujärjestelmät ovat avainasemassa. Nämä keinot on jaettu kategorioihin, jotka ovat verkko-ostamisen mielekkyys, myynnin monimuotoisuus, arvioiden vaikutus, lisä- ja ristiinmyynti, promootio ja alennukset, personoitujen palveluiden merkitys sekä asiakkaan tyytyväisyyden ja lojaaliuden kasvattaminen. Tutkimustuloksena todetaan, että suosittelujärjestelmillä on suuri merkitys puhuttaessa myynninedistämisestä elektronisessa liiketoiminnassa. Tutkielmassa löydettyjä tuloksia voivat hyödyntää esimerkiksi yritykset, jotka miettivät suosittelujärjestelmien käyttöönottoa ja haluavat tietää niiden hyödyistä. Rapid growth of e-commerce has made both companies and customers face a new situation. Companies have more competition and customers have the opportunity to choose among more and more companies and products. One solution to realize new marketing and sales enhancing strategies is personalized recommendation. It helps customers to find products they might like to purchase by producing a list of recommended products. The objective of this literature review is to find out how the recommendation systems are used in the context of sales enhancing. The finding in this research was that the recommendation systems play a huge role in different areas of sales enhancing. Those areas are categorized into pleasure of using online stores, sales diversity, impact of reviews, cross selling, promotion and discounts, personalization and gaining customer loyalty. The results of this study can be used by for example e-commerce companies that are thinking about initialization of recommender systems and want to know their benefits.
first_indexed 2024-09-11T08:50:31Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Clements, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rinne, Petriina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-12-07T19:15:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-12-07T19:15:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48013", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Verkkokauppojen asema markkinoilla on kasvanut viime vuosien aikana ja se jatkaa kasvuaan jatkuvasti. On t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t vaikuttavat myynnin lis\u00e4\u00e4miseen. Yksi t\u00e4rkeimmist\u00e4 myynninedist\u00e4misen keinoista ovat suositteluj\u00e4rjestelm\u00e4t, joilla voidaan ohjata asiakkaan ostok\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 ja vaikuttaa h\u00e4nen ostop\u00e4\u00e4t\u00f6kseens\u00e4, ker\u00e4t\u00e4 arvokasta tietoa sek\u00e4 helpottaa asiakkaan asiointia verkkokaupassa. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastellaan kirjallisuuskatsauksen keinoin verkkokauppojen suositteluj\u00e4rjestelmi\u00e4 myynninedist\u00e4misen keinona. Tutkielmassa l\u00f6ydettiin useita myynninedist\u00e4misen keinoja, joissa suositteluj\u00e4rjestelm\u00e4t ovat avainasemassa. N\u00e4m\u00e4 keinot on jaettu kategorioihin, jotka ovat verkko-ostamisen mielekkyys, myynnin monimuotoisuus, arvioiden vaikutus, lis\u00e4- ja ristiinmyynti, promootio ja alennukset, personoitujen palveluiden merkitys sek\u00e4 asiakkaan tyytyv\u00e4isyyden ja lojaaliuden kasvattaminen. Tutkimustuloksena todetaan, ett\u00e4 suositteluj\u00e4rjestelmill\u00e4 on suuri merkitys puhuttaessa myynninedist\u00e4misest\u00e4 elektronisessa liiketoiminnassa. Tutkielmassa l\u00f6ydettyj\u00e4 tuloksia voivat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 esimerkiksi yritykset, jotka miettiv\u00e4t suositteluj\u00e4rjestelmien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoa ja haluavat tiet\u00e4\u00e4 niiden hy\u00f6dyist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Rapid growth of e-commerce has made both companies and customers face a new situation. Companies have more competition and customers have the opportunity to choose among more and more companies and products. One solution to realize new marketing and sales enhancing strategies is personalized recommendation. It helps customers to find products they might like to purchase by producing a list of recommended products. The objective of this literature review is to find out how the recommendation systems are used in the context of sales enhancing. The finding in this research was that the recommendation systems play a huge role in different areas of sales enhancing. Those areas are categorized into pleasure of using online stores, sales diversity, impact of reviews, cross selling, promotion and discounts, personalization and gaining customer loyalty. The results of this study can be used by for example e-commerce companies that are thinking about initialization of recommender systems and want to know their benefits.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Petriina Rinne (roperinn) on 2015-12-07 19:15:35.286840. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-12-07T19:15:35Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201512073928.pdf: 522749 bytes, checksum: f969caaf86963f4eaa974b5e900b7ce0 (MD5)\r\nlicense.html: 4904 bytes, checksum: 2d6728553f2ec9178a4ffe82bc151705 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-12-07T19:15:35Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201512073928.pdf: 522749 bytes, checksum: f969caaf86963f4eaa974b5e900b7ce0 (MD5)\r\nlicense.html: 4904 bytes, checksum: 2d6728553f2ec9178a4ffe82bc151705 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "30", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": "", "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suositteluj\u00e4rjestelm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkkokauppa", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "myynninedist\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Verkkokauppojen suositteluj\u00e4rjestelm\u00e4t ja niiden hy\u00f6dynt\u00e4minen myynninedist\u00e4misess\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201512073928", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-12-07T19:15:36Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_48013
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:07Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b982e1a0-222f-4efa-9653-b2b2f2b8d449\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201512073928.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rinne, Petriina Verkkokauppojen suosittelujärjestelmät ja niiden hyödyntäminen myynninedistämisessä suosittelujärjestelmä verkkokauppa myynninedistäminen Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Verkkokauppojen suosittelujärjestelmät ja niiden hyödyntäminen myynninedistämisessä
title_full Verkkokauppojen suosittelujärjestelmät ja niiden hyödyntäminen myynninedistämisessä
title_fullStr Verkkokauppojen suosittelujärjestelmät ja niiden hyödyntäminen myynninedistämisessä Verkkokauppojen suosittelujärjestelmät ja niiden hyödyntäminen myynninedistämisessä
title_full_unstemmed Verkkokauppojen suosittelujärjestelmät ja niiden hyödyntäminen myynninedistämisessä Verkkokauppojen suosittelujärjestelmät ja niiden hyödyntäminen myynninedistämisessä
title_short Verkkokauppojen suosittelujärjestelmät ja niiden hyödyntäminen myynninedistämisessä
title_sort verkkokauppojen suosittelujärjestelmät ja niiden hyödyntäminen myynninedistämisessä
title_txtP Verkkokauppojen suosittelujärjestelmät ja niiden hyödyntäminen myynninedistämisessä
topic suosittelujärjestelmä verkkokauppa myynninedistäminen Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede myynninedistäminen suosittelujärjestelmä verkkokauppa
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48013 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201512073928
work_keys_str_mv AT rinnepetriina verkkokauppojensuosittelujärjestelmätjaniidenhyödyntäminenmyynninedistämisessä