Liikunnanopettajaopiskelijoiden tietämys liikunnanopettajan roolista koulun liikunnallistajana

Minna Väisänen 2015. Liikunnanopettajaopiskelijoiden tietämys liikunnanopettajan roolista koulun liikunnallistajana. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma, 77 sivua, 3 liitettä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää liikunnanopettajakoulutuks...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Väisänen, Minna
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48011
_version_ 1828193114540474368
author Väisänen, Minna
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Väisänen, Minna Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Väisänen, Minna Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Väisänen, Minna
datasource_str_mv jyx
description Minna Väisänen 2015. Liikunnanopettajaopiskelijoiden tietämys liikunnanopettajan roolista koulun liikunnallistajana. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma, 77 sivua, 3 liitettä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää liikunnanopettajakoulutuksen alkuvaiheessa olevien liikunnanopettajaopiskelijoiden tietämystä liikunnanopettajan roolista koulun liikunnallisen toimintakulttuurin edistäjänä. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, millaisia oppilaan liikunnallista elämäntapaa tukevia keinoja liikunnanopettajaopiskelijoilla on tiedossa. Aineisto koostui 66 Jyväskylän ylipiston liikunnanopettajaopiskelijan vastauksesta. Tutkimusaineisto analysoitiin teorialähtöisellä aineistoanalyysillä sekä kvantifioinnilla. Tämän tutkimuksen mukaan liikunnanopettajan rooli oppilaan liikunnallisen elämäntavan ja koulun liikunnallisen toimintakulttuurin edistäjänä muodostui neljästä pääroolista, jotka olivat laadukkaiden liikuntatuntien toteuttaja, koululiikunnan edistäjä, koulun toimijoiden osallistaja ja koulun ulkopuolisten toimijoiden osallistaja. Liikunnanopettajan rooli yhteistyöntekijänä linkittyi kaikkiin rooleihin. Yhteistyö nähtiin tärkeänä keinona opettaa ja ohjata oppilas liikunnalliseen elämäntapaan. Tutkimus antoi viitteitä siitä, että opintojen ensimmäisinä vuosina liikunnanopettajaopiskelijat eivät vielä tiedosta oppilaan osallisuuden merkitystä liikunnalliselle elämäntavalle tai liikunnallisen toimintakulttuurin rakentumiselle. Liikunnanopettajakoulutuksessa tarvitaan kursseja, joissa opiskelijat saavat käytännön kokemusta koulun toimintakulttuurin liikunnallistamisesta sekä liikunnanopettajan roolista siinä. Olisi tärkeää, että koulutuksen aikana liikunnanopettajaopiskelijat voivat harjoitella yhteistyötä eri aineenopettajien kanssa ja saada kokemusta esimerkiksi liikunnan integroinnista muihin oppiaineisiin. Myös käytännön kokemukset oppilaiden osallisuuteen ohjaamisesta tulisi olla osa liikunnanopettajakoulutusta. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia, miten liikunnanopettajaopiskelijat kokevat liikunnanopettajan roolin koulun liikunnallisen toimintakulttuurin edistäjinä opiskelujen aikana ja työelämään siirryttyään. Avainsanat: Liikunnanopettaja, liikunnalliseen elämäntapaan opettaminen, koulun liikunnallinen toimintakulttuuri Minna Väisäisänen 2015. Physical education preservice teachers’ knowledge of PE teachers’ role and their ways of promoting pupils’ physically active lifestyle and physically active school. Department of Physical Education, University of Jyväskylä. Master Thesis of Sports Pedagogy, 77 pages, 3 appendices. The aim of this study was to examine the 1st and 2nd year physical education (PE) preservice teachers’ knowledge of PE teachers’ role and their ways of supporting pupils’ physically active lifestyle and active school day. The participants were 66 physical and health education preservice teachers at the University of Jyväskylä. The data consisted of essays and was analysed using a qualitative content analysis and quantification. Results show that PE preservice teachers see PE teachers working in four major roles: as a professional providing quality PE lessons, as a promoter of active school day, and as a person who activates school personnel and also external operators. The role of co-operator included to all four roles. Co-operation was also seen as an important way of enhancing pupils’ active and healthy lifestyle and active school days. According to this study it seems that the 1st and 2nd year PE preservice teachers have a lack of knowledge when it comes to the role of participation in promoting pupils’ active life style and schools’ physically active atmosphere. PETE programs should include courses where the students can experience how to build physically active school and what kind of roles PE teachers are expected to adopt. It is important that during the teacher education, the preservice teacher can practice co-operation with other subject preservice teachers and gain experience in, for example integrating sports into other school subjects. In addition, practical experience in guiding pupils to participate in a physically active lifestyle should be a part of the PE teacher education. In the future, it would be interesting to study how PE preservice teachers experience a PE teacher’s role as a promoter of physically active school and how the experience changes along their studies and after entering the work life. Key words: Physical education (PE) teacher, promotion of active lifestyle, physically active school.
first_indexed 2023-03-22T09:57:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Heikinaro-Johansson, Pilvikki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4is\u00e4nen, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-12-07T15:42:52Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-12-07T15:42:52Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1505470", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48011", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Minna V\u00e4is\u00e4nen 2015. Liikunnanopettajaopiskelijoiden tiet\u00e4mys liikunnanopettajan roolista koulun liikunnallistajana. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu \u2013tutkielma, 77 sivua, 3 liitett\u00e4. \r\nTutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 liikunnanopettajakoulutuksen alkuvaiheessa olevien liikunnanopettajaopiskelijoiden tiet\u00e4myst\u00e4 liikunnanopettajan roolista koulun liikunnallisen toimintakulttuurin edist\u00e4j\u00e4n\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, millaisia oppilaan liikunnallista el\u00e4m\u00e4ntapaa tukevia keinoja liikunnanopettajaopiskelijoilla on tiedossa. Aineisto koostui 66 Jyv\u00e4skyl\u00e4n ylipiston liikunnanopettajaopiskelijan vastauksesta. Tutkimusaineisto analysoitiin teorial\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 aineistoanalyysill\u00e4 sek\u00e4 kvantifioinnilla. \r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen mukaan liikunnanopettajan rooli oppilaan liikunnallisen el\u00e4m\u00e4ntavan ja koulun liikunnallisen toimintakulttuurin edist\u00e4j\u00e4n\u00e4 muodostui nelj\u00e4st\u00e4 p\u00e4\u00e4roolista, jotka olivat laadukkaiden liikuntatuntien toteuttaja, koululiikunnan edist\u00e4j\u00e4, koulun toimijoiden osallistaja ja koulun ulkopuolisten toimijoiden osallistaja. Liikunnanopettajan rooli yhteisty\u00f6ntekij\u00e4n\u00e4 linkittyi kaikkiin rooleihin. Yhteisty\u00f6 n\u00e4htiin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 keinona opettaa ja ohjata oppilas liikunnalliseen el\u00e4m\u00e4ntapaan. Tutkimus antoi viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 opintojen ensimm\u00e4isin\u00e4 vuosina liikunnanopettajaopiskelijat eiv\u00e4t viel\u00e4 tiedosta oppilaan osallisuuden merkityst\u00e4 liikunnalliselle el\u00e4m\u00e4ntavalle tai liikunnallisen toimintakulttuurin rakentumiselle. \r\nLiikunnanopettajakoulutuksessa tarvitaan kursseja, joissa opiskelijat saavat k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n kokemusta koulun toimintakulttuurin liikunnallistamisesta sek\u00e4 liikunnanopettajan roolista siin\u00e4. Olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 koulutuksen aikana liikunnanopettajaopiskelijat voivat harjoitella yhteisty\u00f6t\u00e4 eri aineenopettajien kanssa ja saada kokemusta esimerkiksi liikunnan integroinnista muihin oppiaineisiin. My\u00f6s k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n kokemukset oppilaiden osallisuuteen ohjaamisesta tulisi olla osa liikunnanopettajakoulutusta. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia, miten liikunnanopettajaopiskelijat kokevat liikunnanopettajan roolin koulun liikunnallisen toimintakulttuurin edist\u00e4jin\u00e4 opiskelujen aikana ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n siirrytty\u00e4\u00e4n. \r\nAvainsanat: Liikunnanopettaja, liikunnalliseen el\u00e4m\u00e4ntapaan opettaminen, koulun liikunnallinen toimintakulttuuri", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Minna V\u00e4is\u00e4is\u00e4nen 2015. Physical education preservice teachers\u2019 knowledge of PE teachers\u2019 role and their ways of promoting pupils\u2019 physically active lifestyle and physically active school. Department of Physical Education, University of Jyv\u00e4skyl\u00e4. Master Thesis of Sports Pedagogy, 77 pages, 3 appendices.\r\nThe aim of this study was to examine the 1st and 2nd year physical education (PE) preservice teachers\u2019 knowledge of PE teachers\u2019 role and their ways of supporting pupils\u2019 physically active lifestyle and active school day. The participants were 66 physical and health education preservice teachers at the University of Jyv\u00e4skyl\u00e4. The data consisted of essays and was analysed using a qualitative content analysis and quantification. \r\nResults show that PE preservice teachers see PE teachers working in four major roles: as a professional providing quality PE lessons, as a promoter of active school day, and as a person who activates school personnel and also external operators. The role of co-operator included to all four roles. Co-operation was also seen as an important way of enhancing pupils\u2019 active and healthy lifestyle and active school days. According to this study it seems that the 1st and 2nd year PE preservice teachers have a lack of knowledge when it comes to the role of participation in promoting pupils\u2019 active life style and schools\u2019 physically active atmosphere. \r\nPETE programs should include courses where the students can experience how to build physically active school and what kind of roles PE teachers are expected to adopt. It is important that during the teacher education, the preservice teacher can practice co-operation with other subject preservice teachers and gain experience in, for example integrating sports into other school subjects. In addition, practical experience in guiding pupils to participate in a physically active lifestyle should be a part of the PE teacher education. \r\nIn the future, it would be interesting to study how PE preservice teachers experience a PE teacher\u2019s role as a promoter of physically active school and how the experience changes along their studies and after entering the work life. \r\nKey words: Physical education (PE) teacher, promotion of active lifestyle, physically active school.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Minna V\u00e4is\u00e4nen (mirivais) on 2015-12-07 15:42:51.968802. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-12-07T15:42:52Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201512073925.pdf: 532146 bytes, checksum: e64a8397f9e9f97ffc04e738055319e0 (MD5)\r\nlicense.html: 4857 bytes, checksum: 331fded8fb19feee7be44bdb608da109 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-12-07T15:42:52Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201512073925.pdf: 532146 bytes, checksum: e64a8397f9e9f97ffc04e738055319e0 (MD5)\r\nlicense.html: 4857 bytes, checksum: 331fded8fb19feee7be44bdb608da109 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (82 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnallistaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Liikunnanopettajaopiskelijoiden tiet\u00e4mys liikunnanopettajan roolista koulun liikunnallistajana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201512073925", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-12-07T15:42:53Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunnanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintakulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4m\u00e4ntapa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_48011
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:16Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8bfbfd54-103e-4438-acc2-62a27dae8f5b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201512073925.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Väisänen, Minna Liikunnanopettajaopiskelijoiden tietämys liikunnanopettajan roolista koulun liikunnallistajana liikunnallistaminen Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunnanopettajat liikunta koululiikunta koulu toimintakulttuuri elämäntapa
title Liikunnanopettajaopiskelijoiden tietämys liikunnanopettajan roolista koulun liikunnallistajana
title_full Liikunnanopettajaopiskelijoiden tietämys liikunnanopettajan roolista koulun liikunnallistajana
title_fullStr Liikunnanopettajaopiskelijoiden tietämys liikunnanopettajan roolista koulun liikunnallistajana Liikunnanopettajaopiskelijoiden tietämys liikunnanopettajan roolista koulun liikunnallistajana
title_full_unstemmed Liikunnanopettajaopiskelijoiden tietämys liikunnanopettajan roolista koulun liikunnallistajana Liikunnanopettajaopiskelijoiden tietämys liikunnanopettajan roolista koulun liikunnallistajana
title_short Liikunnanopettajaopiskelijoiden tietämys liikunnanopettajan roolista koulun liikunnallistajana
title_sort liikunnanopettajaopiskelijoiden tietämys liikunnanopettajan roolista koulun liikunnallistajana
title_txtP Liikunnanopettajaopiskelijoiden tietämys liikunnanopettajan roolista koulun liikunnallistajana
topic liikunnallistaminen Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunnanopettajat liikunta koululiikunta koulu toimintakulttuuri elämäntapa
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education elämäntapa koulu koululiikunta liikunnallistaminen liikunnanopettajat liikunta toimintakulttuuri
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48011 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201512073925
work_keys_str_mv AT väisänenminna liikunnanopettajaopiskelijoidentietämysliikunnanopettajanroolistakoulunliikunnalli