Yhteenveto: | Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää generalistialojen opiskelijoiden opiskelutarinoi-den perusteella millaisia ohjaustarpeita etenkin generalistialojen opiskelijoilla on ja miten he ovat kokeneet yliopiston ohjauspalvelut opintojensa aikana. Lisäksi tutkimuksella on tarkoitus kerätä opiskelijoiden kehitysehdotuksia yliopisto-ohjaukseen liittyen.
Tutkimukseni teoreettisena viitekehyksenä toimii R. Vance Peavyn sosiodynaamisen oh-jauksen malli, joka on laajalti hyväksytty ohjausteoria Pohjoismaissa ja Suomessa. Tut-kimusta tukee myös aiemmin osana Bolognan prosessia tehdyt suomalaiset ohjaustutki-mukset, joihin tukeudun tuloksia tarkastellessani. Tutkimus on kvalitatiivinen ja aineisto on kerätty puolistrukturoituja teemahaastatteluita tehden. Tutkimusaineisto, eli opiskeli-joiden opiskelutarinat on analysoitu narratiivisin keinoin. Olen rajannut tutkimuskohteek-seni kolmannen vuoden opiskelijat humanistisesta sekä yhteiskuntatieteellisestä tiede-kunnasta.
Opiskelijoiden opiskelutarinoissa oli havaittavissa selkeitä yhtenäisiä ominaisuuksia ja siksi oli järkevää jakaa tarinat erilaisiin tarinatyyppeihin. Kolme tarinatyyppiä kuvasi opiskelijoiden erilaisia opiskelutarinoita ja ohjaustarpeita. Kaikkia tyyppejä yhdisti ajatus ohjausjärjestelmän kehittämisestä järjestelmällisempään suuntaan. Ohjauspalveluista tie-dottaminen sekä uraohjaamisen lisääminen koettiin merkittävimmiksi kehityskohdiksi yliopiston ohjauspalveluissa. Generalistialojen vaikutus korostui opiskelutarinoissa eri-tyisesti työelämään siirtymistä mietittäessä.
Hakusanat: ohjaus, yliopisto, generalistialat, sosiodynaaminen ohjaus, korkeakoulut
|