S2-opettajien käsityksiä puhekielen ja murteen opettamisesta

Tutkimus käsittelee suomi toisena kielenä -opettajien asenteita ja käsityksiä puhekielen opettamiseen liittyen. Kiinnitän huomiota siihen, miten opettajat suhtautuvat kielen alueelliseen vaihteluun ja omaan aluepuhekieleen. . Tutkimuskysymykseni ovat seuraavat: 1. Miten S2-opettajat suhtautuvat...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sillankorva, Niina
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47943
_version_ 1826225765312626688
author Sillankorva, Niina
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sillankorva, Niina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sillankorva, Niina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sillankorva, Niina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimus käsittelee suomi toisena kielenä -opettajien asenteita ja käsityksiä puhekielen opettamiseen liittyen. Kiinnitän huomiota siihen, miten opettajat suhtautuvat kielen alueelliseen vaihteluun ja omaan aluepuhekieleen. . Tutkimuskysymykseni ovat seuraavat: 1. Miten S2-opettajat suhtautuvat puhekielen ja murteen opettamiseen aikuisille maahanmuuttajille? 2. Miten S2-opettajat käsittelevät puhekieltä ja murretta opetuksessaan? 3. Millai-sia käsityksiä S2-opettajilla on puhekielen roolista S2-oppijoiden elämässä? Suomen kielessä erot puhutun kielen ja normitetun yleiskielen välillä ovat melko suuret. Puhekielessä esiintyy myös paljon alueellista vaihtelua. Suomea toisena kielenä opiskelevan on opittava tulemaan toimeen kielen mo-ninaisuuden kanssa ja löydettävä kommunikaation keinot lähiympäristössään. Puhekielen merkityksestä S2-opetuksessa on käyty keskustelua etenkin 1990-luvulla. Opetuksessa keskityt-tiin yleiskieleen. Yleiskieltä pidettiin kielimuotona, jonka avulla kielen oppija parhaiten hahmottaa kielen perusra-kenteen ja sanojen merkitykset. Puhekielen opettamisen kannattajat perustelivat näkemystään sillä, että oppija tarvitsee puhekieltä tullakseen toimeen jokapäiväisissä viestintätilanteissa. Yleiskielinen puhe voi myös leimata maahanmuuttajan erilaiseksi. Puhekielellä on merkitystä myös opiskelijan identiteetin ja sen rakentumisen kan-nalta. Nykyään oppimateriaaleissa tuodaan yleensä jollakin tavalla esiin yleispuhekielen tyypillisimpiä piirteitä. Alueellisen vaihtelun roolia opetuksessa ei ole juuri tutkittu. Aineistoni koostuu seitsemästä noin puolen tunnin mittaisesta teemahaastattelusta, jotka tein aikuisten maa-hanmuuttajien S2-opettajille keväällä 2014. Haastateltavat toimivat opettajina kolmella eri paikkakunnalla: kaksi Kuopiossa, kolme Oulussa ja kaksi Turussa. Metodina tutkimuksessa on sisällönanalyysi sekä laadullinen asennetutkimus. Haastatellut pitävät tärkeänä sitä, että S2-oppija oppii puhekieltä ainakin tunnistamisen tasolla. Puhekielen opettamisen tavoista on kuitenkin erilaisia näkemyksiä. Osa opettajista totuttaa opiskelijoita puhekieleen käyt-tämällä sitä puheessaan, mutta ei käsittele puhekieltä tunneilla muulla tavoin. Toiset taas suosivat omassa pu-heessaan yleiskieltä, vaikka puhekieltä ja sen rakenteita käsitellään tunneilla. Puhekieli otetaan usein käsittelyyn siinä vaiheessa, kun opiskelijat esittävät siitä kysymyksiä. Aivan alussa puhekieltä ei yleensä opeteta, vaan sen määrä lisääntyy opiskelijoiden kielitaidon kehittyessä. Useiden rekistereiden pelätään kuormittavan opiskelijoita. Yleispuhekieltä opettajat pitävät aluepuhekieltä tärkeämpänä. Opettajien mukaan opiskelijat suhtautuvat positiivisesti puhekielen opiskeluun. Vaikka opiskelijat kokevat puhekielen vaikeaksi, he ilmaisevat kiinnostusta sitä kohtaan. Puhekieli koetaan merkityksellisenä, jotta kielen oppija selviäisi erilaisista viestintätilanteista omassa arjessaan. Tuloksista selviää, että yleiskielen asema S2-opetuksessa on vahva. Kirjallisen kulttuurin arvot näkyvät opet-tajien kommenteissa. Puhekielen oppimisen hyödyt tiedostetaan arjessa pärjäämisen kannalta, ja etenkin yleis-puhekieli saa yleensä jonkin verran tilaa opetuksessa. Murteelle aikaa ei juuri jää. Tutkimus voi auttaa opettajia kiinnittämään enemmän huomiota opetettavan kielen muotoon ja aluepuhe-kielen merkitykseen.
first_indexed 2024-09-11T08:49:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Martin, Maisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Suni, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sillankorva, Niina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-12-02T07:57:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-12-02T07:57:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1505132", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47943", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimus k\u00e4sittelee suomi toisena kielen\u00e4 -opettajien asenteita ja k\u00e4sityksi\u00e4 puhekielen opettamiseen liittyen. Kiinnit\u00e4n huomiota siihen, miten opettajat suhtautuvat kielen alueelliseen vaihteluun ja omaan aluepuhekieleen. . \nTutkimuskysymykseni ovat seuraavat: 1. Miten S2-opettajat suhtautuvat puhekielen ja murteen opettamiseen aikuisille maahanmuuttajille? 2. Miten S2-opettajat k\u00e4sittelev\u00e4t puhekielt\u00e4 ja murretta opetuksessaan? 3. Millai-sia k\u00e4sityksi\u00e4 S2-opettajilla on puhekielen roolista S2-oppijoiden el\u00e4m\u00e4ss\u00e4?\n Suomen kieless\u00e4 erot puhutun kielen ja normitetun yleiskielen v\u00e4lill\u00e4 ovat melko suuret. Puhekieless\u00e4 esiintyy my\u00f6s paljon alueellista vaihtelua. Suomea toisena kielen\u00e4 opiskelevan on opittava tulemaan toimeen kielen mo-ninaisuuden kanssa ja l\u00f6ydett\u00e4v\u00e4 kommunikaation keinot l\u00e4hiymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4\u00e4n. \n Puhekielen merkityksest\u00e4 S2-opetuksessa on k\u00e4yty keskustelua etenkin 1990-luvulla. Opetuksessa keskityt-tiin yleiskieleen. Yleiskielt\u00e4 pidettiin kielimuotona, jonka avulla kielen oppija parhaiten hahmottaa kielen perusra-kenteen ja sanojen merkitykset. Puhekielen opettamisen kannattajat perustelivat n\u00e4kemyst\u00e4\u00e4n sill\u00e4, ett\u00e4 oppija tarvitsee puhekielt\u00e4 tullakseen toimeen jokap\u00e4iv\u00e4isiss\u00e4 viestint\u00e4tilanteissa. Yleiskielinen puhe voi my\u00f6s leimata maahanmuuttajan erilaiseksi. Puhekielell\u00e4 on merkityst\u00e4 my\u00f6s opiskelijan identiteetin ja sen rakentumisen kan-nalta. Nyky\u00e4\u00e4n oppimateriaaleissa tuodaan yleens\u00e4 jollakin tavalla esiin yleispuhekielen tyypillisimpi\u00e4 piirteit\u00e4. Alueellisen vaihtelun roolia opetuksessa ei ole juuri tutkittu.\n Aineistoni koostuu seitsem\u00e4st\u00e4 noin puolen tunnin mittaisesta teemahaastattelusta, jotka tein aikuisten maa-hanmuuttajien S2-opettajille kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2014. Haastateltavat toimivat opettajina kolmella eri paikkakunnalla: kaksi Kuopiossa, kolme Oulussa ja kaksi Turussa. Metodina tutkimuksessa on sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi sek\u00e4 laadullinen asennetutkimus.\n Haastatellut pit\u00e4v\u00e4t t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 sit\u00e4, ett\u00e4 S2-oppija oppii puhekielt\u00e4 ainakin tunnistamisen tasolla. Puhekielen opettamisen tavoista on kuitenkin erilaisia n\u00e4kemyksi\u00e4. Osa opettajista totuttaa opiskelijoita puhekieleen k\u00e4yt-t\u00e4m\u00e4ll\u00e4 sit\u00e4 puheessaan, mutta ei k\u00e4sittele puhekielt\u00e4 tunneilla muulla tavoin. Toiset taas suosivat omassa pu-heessaan yleiskielt\u00e4, vaikka puhekielt\u00e4 ja sen rakenteita k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n tunneilla. Puhekieli otetaan usein k\u00e4sittelyyn siin\u00e4 vaiheessa, kun opiskelijat esitt\u00e4v\u00e4t siit\u00e4 kysymyksi\u00e4. Aivan alussa puhekielt\u00e4 ei yleens\u00e4 opeteta, vaan sen m\u00e4\u00e4r\u00e4 lis\u00e4\u00e4ntyy opiskelijoiden kielitaidon kehittyess\u00e4. Useiden rekistereiden pel\u00e4t\u00e4\u00e4n kuormittavan opiskelijoita. Yleispuhekielt\u00e4 opettajat pit\u00e4v\u00e4t aluepuhekielt\u00e4 t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4n\u00e4. \n Opettajien mukaan opiskelijat suhtautuvat positiivisesti puhekielen opiskeluun. Vaikka opiskelijat kokevat puhekielen vaikeaksi, he ilmaisevat kiinnostusta sit\u00e4 kohtaan. Puhekieli koetaan merkityksellisen\u00e4, jotta kielen oppija selvi\u00e4isi erilaisista viestint\u00e4tilanteista omassa arjessaan. \n Tuloksista selvi\u00e4\u00e4, ett\u00e4 yleiskielen asema S2-opetuksessa on vahva. Kirjallisen kulttuurin arvot n\u00e4kyv\u00e4t opet-tajien kommenteissa. Puhekielen oppimisen hy\u00f6dyt tiedostetaan arjessa p\u00e4rj\u00e4\u00e4misen kannalta, ja etenkin yleis-puhekieli saa yleens\u00e4 jonkin verran tilaa opetuksessa. Murteelle aikaa ei juuri j\u00e4\u00e4. \n Tutkimus voi auttaa opettajia kiinnitt\u00e4m\u00e4\u00e4n enemm\u00e4n huomiota opetettavan kielen muotoon ja aluepuhe-kielen merkitykseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Niina Sillankorva (nisillan) on 2015-12-02 07:57:50.227784. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-12-02T07:57:50Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201512023885.pdf: 549221 bytes, checksum: 8422b20240a380b6f1547d9a7c9dd0b7 (MD5)\nlicense.html: 4826 bytes, checksum: 3a04a6c445e992f823848bd502c22708 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-12-02T07:57:50Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201512023885.pdf: 549221 bytes, checksum: 8422b20240a380b6f1547d9a7c9dd0b7 (MD5)\nlicense.html: 4826 bytes, checksum: 3a04a6c445e992f823848bd502c22708 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (64 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "puhekieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "murteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "S2-opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 puhekielen ja murteen opettamisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201512023885", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-12-02T07:57:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "puhekieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "murteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_47943
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:15Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c6c1894e-f1ac-443a-9272-cb3704c925f3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201512023885.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sillankorva, Niina S2-opettajien käsityksiä puhekielen ja murteen opettamisesta suomi toisena kielenä puhekieli murteet asenteet identiteetti Suomen kieli Finnish 309 kielellinen identiteetti
title S2-opettajien käsityksiä puhekielen ja murteen opettamisesta
title_full S2-opettajien käsityksiä puhekielen ja murteen opettamisesta
title_fullStr S2-opettajien käsityksiä puhekielen ja murteen opettamisesta S2-opettajien käsityksiä puhekielen ja murteen opettamisesta
title_full_unstemmed S2-opettajien käsityksiä puhekielen ja murteen opettamisesta S2-opettajien käsityksiä puhekielen ja murteen opettamisesta
title_short S2-opettajien käsityksiä puhekielen ja murteen opettamisesta
title_sort s2 opettajien käsityksiä puhekielen ja murteen opettamisesta
title_txtP S2-opettajien käsityksiä puhekielen ja murteen opettamisesta
topic suomi toisena kielenä puhekieli murteet asenteet identiteetti Suomen kieli Finnish 309 kielellinen identiteetti
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli asenteet identiteetti kielellinen identiteetti murteet puhekieli suomi toisena kielenä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47943 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201512023885
work_keys_str_mv AT sillankorvaniina s2opettajienkäsityksiäpuhekielenjamurteenopettamisesta