Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmien yhteys osaamisen tasoon ja motivaatioon koulun alussa

Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ovatko aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmat yhteydessä oppilaan osaamisen tasoon ja motivaatioon koulun alussa. Lisäksi haluttiin selvittää ennustavatko ensimmäisellä luokalla havaitut aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmat heikkoa osaamisen t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pesola, Taru
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47939
_version_ 1826225732178673664
author Pesola, Taru
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pesola, Taru Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pesola, Taru Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pesola, Taru
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ovatko aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmat yhteydessä oppilaan osaamisen tasoon ja motivaatioon koulun alussa. Lisäksi haluttiin selvittää ennustavatko ensimmäisellä luokalla havaitut aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmat heikkoa osaamisen tasoa ja motivaatiota toisella luokalla. Tutkimuksen aineistona on käytetty Itä-Suomen erityisopetuksen kehityshankkeessa (ISKE) kerättyä materiaalia. Aineisto on kerätty vuosina 2010–2012 seitsemästä itäsuomalaisesta kunnasta. Näistä kunnista tutkimuksessa oli mukana 30 koulua ja 57 luokkaa. Tässä tutkimuksessa oli mukana 311 tutkittavaa alkuperäisestä 840 tutkittavan joukosta. Tutkittavat olivat tutkimuksen alkaessa ensimmäisellä luokalla. Seurantamittaus tehtiin oppilaiden ollessa toisella luokalla. Tässä tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella oppilaan aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmien ja osaamisen tason välillä voitiin havaita yhteys sekä tytöillä että pojilla. Sen sijaan aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmien ja motivaation välisessä yhteydessä oli eroa sukupuolittain. Tyttöjen tarkkaavuuden pulmat näyttivät olevan yhteydessä heikkoon motivaatioon. Vastaavaa yhteyttä ei löytynyt pojilta. Tämä tutkimus osoitti myös, että ensimmäisellä luokalla havaitut aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmat ennustavat heikkoa osaamisen tasoa toisella luokalla. Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmat eivät ennusta kuitenkaan motivaation tasoa ensimmäiseltä luokalta toiselle. Tutkimuksen mukaan aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmien vaikutus oppilaan osaamisen tasoon voitiin todeta jo ensimmäisillä luokilla. Tulos tukee aiempien tutkimuksien tuloksia. Tästä syystä olisi tärkeää löytää keinoja tukea aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmista kärsiviä oppilaita heti koulunkäynnin alussa. Tulevaisuudessa on tärkeää tutkia millaista tukea opettajat tarjoavat aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmien kanssa painivien oppilaiden koulunkäynnin tueksi. Toisaalta olisi tärkeää tarkastella miten opettajan koulutus valmistaa opettajia tähän tehtävään.
first_indexed 2024-09-11T08:51:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Savoilainen, Hannu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pesola, Taru", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-12-01T20:26:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-12-01T20:26:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1505126", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47939", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 ovatko aktiivisuuden\nja tarkkaavuuden pulmat yhteydess\u00e4 oppilaan osaamisen tasoon ja motivaatioon\nkoulun alussa. Lis\u00e4ksi haluttiin selvitt\u00e4\u00e4 ennustavatko ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla\nhavaitut aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmat heikkoa osaamisen tasoa\nja motivaatiota toisella luokalla.\n\nTutkimuksen aineistona on k\u00e4ytetty It\u00e4-Suomen erityisopetuksen kehityshankkeessa (ISKE) ker\u00e4tty\u00e4 materiaalia. Aineisto on ker\u00e4tty vuosina 2010\u20132012 seitsem\u00e4st\u00e4 it\u00e4suomalaisesta kunnasta. N\u00e4ist\u00e4 kunnista tutkimuksessa oli mukana 30 koulua ja 57 luokkaa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa oli mukana 311 tutkittavaa alkuper\u00e4isest\u00e4 840 tutkittavan joukosta. Tutkittavat olivat tutkimuksen alkaessa ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla. Seurantamittaus tehtiin oppilaiden ollessa toisella luokalla.\n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella oppilaan aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmien ja osaamisen tason v\u00e4lill\u00e4 voitiin havaita yhteys sek\u00e4 tyt\u00f6ill\u00e4 ett\u00e4 pojilla. Sen sijaan aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmien ja motivaation v\u00e4lisess\u00e4 yhteydess\u00e4 oli eroa sukupuolittain. Tytt\u00f6jen tarkkaavuuden pulmat n\u00e4yttiv\u00e4t olevan yhteydess\u00e4 heikkoon motivaatioon. Vastaavaa yhteytt\u00e4 ei l\u00f6ytynyt pojilta. T\u00e4m\u00e4 tutkimus osoitti my\u00f6s, ett\u00e4 ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla havaitut aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmat ennustavat heikkoa osaamisen tasoa toisella luokalla. Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmat eiv\u00e4t ennusta kuitenkaan motivaation tasoa ensimm\u00e4iselt\u00e4 luokalta toiselle.\n\nTutkimuksen mukaan aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmien vaikutus oppilaan osaamisen tasoon voitiin todeta jo ensimm\u00e4isill\u00e4 luokilla. Tulos tukee aiempien tutkimuksien tuloksia. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 l\u00f6yt\u00e4\u00e4 keinoja tukea aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmista k\u00e4rsivi\u00e4 oppilaita heti koulunk\u00e4ynnin alussa. Tulevaisuudessa on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia millaista tukea opettajat tarjoavat aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmien kanssa painivien oppilaiden koulunk\u00e4ynnin tueksi. Toisaalta olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tarkastella miten opettajan koulutus valmistaa\nopettajia t\u00e4h\u00e4n teht\u00e4v\u00e4\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Taru Pesola (taelpeso) on 2015-12-01 20:26:09.931252. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-12-01T20:26:10Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201512013881.pdf: 1178036 bytes, checksum: c368c36c3f6b307b8dcbdd91e2b25ae8 (MD5)\nlicense.html: 4844 bytes, checksum: 7db25bd5c1d32cfa04dc89e27318a9ed (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-12-01T20:26:10Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201512013881.pdf: 1178036 bytes, checksum: c368c36c3f6b307b8dcbdd91e2b25ae8 (MD5)\nlicense.html: 4844 bytes, checksum: 7db25bd5c1d32cfa04dc89e27318a9ed (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (42 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulumenestys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ADHD", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmien yhteys osaamisen tasoon ja motivaatioon koulun alussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201512013881", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-12-01T20:26:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ADHD", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintomenestys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itses\u00e4\u00e4tely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_47939
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:42Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3cef6f4d-6925-48d9-8476-b648d2017347\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201512013881.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pesola, Taru Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmien yhteys osaamisen tasoon ja motivaatioon koulun alussa Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmat motivaatio koulumenestys ADHD Erityispedagogiikka Special Education 101 opintomenestys itsesäätely koulu
title Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmien yhteys osaamisen tasoon ja motivaatioon koulun alussa
title_full Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmien yhteys osaamisen tasoon ja motivaatioon koulun alussa
title_fullStr Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmien yhteys osaamisen tasoon ja motivaatioon koulun alussa Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmien yhteys osaamisen tasoon ja motivaatioon koulun alussa
title_full_unstemmed Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmien yhteys osaamisen tasoon ja motivaatioon koulun alussa Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmien yhteys osaamisen tasoon ja motivaatioon koulun alussa
title_short Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmien yhteys osaamisen tasoon ja motivaatioon koulun alussa
title_sort aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmien yhteys osaamisen tasoon ja motivaatioon koulun alussa
title_txtP Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmien yhteys osaamisen tasoon ja motivaatioon koulun alussa
topic Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmat motivaatio koulumenestys ADHD Erityispedagogiikka Special Education 101 opintomenestys itsesäätely koulu
topic_facet 101 ADHD Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmat Erityispedagogiikka Special Education itsesäätely koulu koulumenestys motivaatio opintomenestys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47939 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201512013881
work_keys_str_mv AT pesolataru aktiivisuudenjatarkkaavuudenpulmienyhteysosaamisentasoonjamotivaatioonkoulunalussa