Pelillistämisen hyödyntäminen liikunnallisissa mobiilihyvinvointisovelluksissa

Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää liikunnallisten mobiilihyvinvointisovellusten käyttöä ja sovellusten käytön vaikutusta liikuntamotivaatioon. Tutkimustavoitteena on selvittää miten käyttäjät hyödyntävät liikunnallisia mobiilihyvinvointisovelluksia, miten he seuraavat omaa liikunta-aktiivi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Romo, Mira
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Tietojenkäsittelytieteiden laitos, Department of Computer Science and Information Systems, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47841
_version_ 1826225753860079616
author Romo, Mira
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Romo, Mira Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Romo, Mira Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Romo, Mira
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää liikunnallisten mobiilihyvinvointisovellusten käyttöä ja sovellusten käytön vaikutusta liikuntamotivaatioon. Tutkimustavoitteena on selvittää miten käyttäjät hyödyntävät liikunnallisia mobiilihyvinvointisovelluksia, miten he seuraavat omaa liikunta-aktiivisuuttaan sovelluksia hyödyntäen ja vaikuttaako sovellusten käyttö heidän liikuntamotivaatioonsa. Tutkielmassa ollaan erityisesti kiinnostuneita tarkastelemaan sovelluksissa hyödynnettävän pelillistämisen vaikutusta liikuntamotivaatioon. Tutkimusmenetelminä tutkielmassa käytetään kirjallisuuskatsausta sekä teemahaastattelua. Tutkielman tulokset antavat käsityksen liikunnallisten mobiilihyvinvointisovellusten hyödyntämisestä käyttäjien toimesta. Tuloksissa todetaan, että käyttäjät hyödyntävät sovelluksia seuratakseen liikuntasuorituksissaan kulkemaansa matkaa, suoritukseen käyttämäänsä aikaa ja nopeuttaan. Käyttäjät eivät koe, että sovellus saisi heidät harrastamaan liikuntaa enemmän, mutta sovelluksen käyttö voi vaikuttaa liikuntasuoritukselle annettuun intensiteettiin. Sovellusten käyttö mahdollistaa oman kehityksen seuraamisen ja kehittyminen fyysisessä suorituksessa voi olla liikuntamotivaatiota suurestikin lisäävä tekijä. The aim of this thesis is to find out the use of mobile health applications and the effects that the use of these applications have to the motivation towards exercising. The objective of this study is to examine how the users utilize mobile applications designed for physical exercising, how they monitor their physical activity using the applications and do the use of the applications reflect to their motivation toward exercising. In this study the main interest is examining the possible motivational effects of the use of gamification in these applications. The methods used in this study are literature research and theme interviews. The results give an insight how mobile health applications are utilized by the users. The results show that users use the applications to monitor the dis-tance, time and speed concerning their exercise. The users do not feel that the use of the application makes them to be more physically active, but the use of the application can rather affect the intensity they give to a specific workout. The applications enable to monitor one’s physical improvement and to see yourself improve physically can be motivating indeed.
first_indexed 2024-09-11T08:49:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Frank, Lauri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Romo, Mira", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-11-26T09:27:33Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-11-26T09:27:33Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1504650", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47841", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 liikunnallisten mobiilihyvinvointisovellusten k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ja sovellusten k\u00e4yt\u00f6n vaikutusta liikuntamotivaatioon. Tutkimustavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 miten k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t liikunnallisia mobiilihyvinvointisovelluksia, miten he seuraavat omaa liikunta-aktiivisuuttaan sovelluksia hy\u00f6dynt\u00e4en ja vaikuttaako sovellusten k\u00e4ytt\u00f6 heid\u00e4n liikuntamotivaatioonsa. Tutkielmassa ollaan erityisesti kiinnostuneita tarkastelemaan sovelluksissa hy\u00f6dynnett\u00e4v\u00e4n pelillist\u00e4misen vaikutusta liikuntamotivaatioon. Tutkimusmenetelmin\u00e4 tutkielmassa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n kirjallisuuskatsausta sek\u00e4 teemahaastattelua.\r\nTutkielman tulokset antavat k\u00e4sityksen liikunnallisten mobiilihyvinvointisovellusten hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4jien toimesta. Tuloksissa todetaan, ett\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t sovelluksia seuratakseen liikuntasuorituksissaan kulkemaansa matkaa, suoritukseen k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4ns\u00e4 aikaa ja nopeuttaan. K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t eiv\u00e4t koe, ett\u00e4 sovellus saisi heid\u00e4t harrastamaan liikuntaa enemm\u00e4n, mutta sovelluksen k\u00e4ytt\u00f6 voi vaikuttaa liikuntasuoritukselle annettuun intensiteettiin. Sovellusten k\u00e4ytt\u00f6 mahdollistaa oman kehityksen seuraamisen ja kehittyminen fyysisess\u00e4 suorituksessa voi olla liikuntamotivaatiota suurestikin lis\u00e4\u00e4v\u00e4 tekij\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of this thesis is to find out the use of mobile health applications and the effects that the use of these applications have to the motivation towards exercising. The objective of this study is to examine how the users utilize mobile applications designed for physical exercising, how they monitor their physical activity using the applications and do the use of the applications reflect to their motivation toward exercising. In this study the main interest is examining the possible motivational effects of the use of gamification in these applications. The methods used in this study are literature research and theme interviews.\r\nThe results give an insight how mobile health applications are utilized by the users. The results show that users use the applications to monitor the dis-tance, time and speed concerning their exercise. The users do not feel that the use of the application makes them to be more physically active, but the use of the application can rather affect the intensity they give to a specific workout. The applications enable to monitor one\u2019s physical improvement and to see yourself improve physically can be motivating indeed.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Mira Romo (mirikaro) on 2015-11-26 09:27:33.278137. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-11-26T09:27:33Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201511263837.pdf: 822240 bytes, checksum: 0f49ef4971819e704a59c78323007b2a (MD5)\r\nlicense.html: 4830 bytes, checksum: 1b7417c0e57e43e5a39a11ddb60770bd (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-11-26T09:27:33Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201511263837.pdf: 822240 bytes, checksum: 0f49ef4971819e704a59c78323007b2a (MD5)\r\nlicense.html: 4830 bytes, checksum: 1b7417c0e57e43e5a39a11ddb60770bd (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (59 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pelillist\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mobiilihyvinvointisovellus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntamotivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tavoiteorientaatioteoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pelillist\u00e4misen hy\u00f6dynt\u00e4minen liikunnallisissa mobiilihyvinvointisovelluksissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201511263837", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Tietojenk\u00e4sittelytieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Computer Science and Information Systems", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-11-26T09:27:34Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelillist\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mobiilisovellukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_47841
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:21Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/45815706-1b6c-4768-a80e-4b11cd8d9902\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201511263837.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Romo, Mira Pelillistämisen hyödyntäminen liikunnallisissa mobiilihyvinvointisovelluksissa pelillistäminen mobiilihyvinvointisovellus fyysinen aktiivisuus liikuntamotivaatio itsemääräämisteoria tavoiteorientaatioteoria Information Systems Science Tietojärjestelmätiede 601 mobiilisovellukset hyvinvointi liikunta motivaatio
title Pelillistämisen hyödyntäminen liikunnallisissa mobiilihyvinvointisovelluksissa
title_full Pelillistämisen hyödyntäminen liikunnallisissa mobiilihyvinvointisovelluksissa
title_fullStr Pelillistämisen hyödyntäminen liikunnallisissa mobiilihyvinvointisovelluksissa Pelillistämisen hyödyntäminen liikunnallisissa mobiilihyvinvointisovelluksissa
title_full_unstemmed Pelillistämisen hyödyntäminen liikunnallisissa mobiilihyvinvointisovelluksissa Pelillistämisen hyödyntäminen liikunnallisissa mobiilihyvinvointisovelluksissa
title_short Pelillistämisen hyödyntäminen liikunnallisissa mobiilihyvinvointisovelluksissa
title_sort pelillistämisen hyödyntäminen liikunnallisissa mobiilihyvinvointisovelluksissa
title_txtP Pelillistämisen hyödyntäminen liikunnallisissa mobiilihyvinvointisovelluksissa
topic pelillistäminen mobiilihyvinvointisovellus fyysinen aktiivisuus liikuntamotivaatio itsemääräämisteoria tavoiteorientaatioteoria Information Systems Science Tietojärjestelmätiede 601 mobiilisovellukset hyvinvointi liikunta motivaatio
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede fyysinen aktiivisuus hyvinvointi itsemääräämisteoria liikunta liikuntamotivaatio mobiilihyvinvointisovellus mobiilisovellukset motivaatio pelillistäminen tavoiteorientaatioteoria
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47841 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201511263837
work_keys_str_mv AT romomira pelillistämisenhyödyntäminenliikunnallisissamobiilihyvinvointisovelluksissa