Opettajuus perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014

Tutkimuksemme käsittelee opettajuutta vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden yleisen osan luvuissa 3, 4, 6 ja 14.1-14.3. Tutkimuksessa esitellään suomalaisen peruskoulujärjestelmän opetussuunnitelman perusteiden historiaa ja korostetaan opetussuunnitelman merkitystä opettajan ty...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lassila, Niko, Matilainen, Katariina
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47778
_version_ 1826225697516945408
author Lassila, Niko Matilainen, Katariina
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lassila, Niko Matilainen, Katariina Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lassila, Niko Matilainen, Katariina Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lassila, Niko
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksemme käsittelee opettajuutta vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden yleisen osan luvuissa 3, 4, 6 ja 14.1-14.3. Tutkimuksessa esitellään suomalaisen peruskoulujärjestelmän opetussuunnitelman perusteiden historiaa ja korostetaan opetussuunnitelman merkitystä opettajan työn ohjaajana. Laadullisessa sisällönanalyysissa tutkimusaineistosta koodataan merkitysyksiköitä. Tutkimuksen kannalta relevantti aines analysoidaan teemoittelemalla se opettajuutta ohjaaviin teemoihin, jotka perustuvat useaan aineiston lukukertaan hermeneuttisen kehäajattelun mukaisen syvällisemmän ymmärryksen saavuttamiseksi. Tutkimusprosessin eri vaiheet kuvataan mahdollisimman tarkasti, mikä on laadullisen ja tutkijan tulkinnoista kumpuavan analyysin kulmakivi. Tutkimuksen tuloksia vertaillaan aiempaan tutkimukseen pohtien samalla tutkimuksen luotettavuutta. Tutkimusaineiston analyysin perusteella opetussuunnitelman perusteiden 2014 opettajuutta ohjaavat merkitykset teemoitellaan kolmeen keskenään jokseenkin yhtä suureen yläteemaan; opettaja arvokasvattajana, opettaja oppimisympäristöjen suunnittelijana ja opettaja oppilaiden kannustajana. Opettajan pitää toimia eettisenä arvokasvattajana, tukea ja kannustaa oppilasta sekä suunnitella laajoja oppiainerajat ylittäviä oppimisympäristöjä. Opettajuutta ohjeistetaan toistuvasti kasvatuksellisesta näkökulmasta, mikä korostaa opetussuunnitelman oppimiskäsitystä aktiivisesta ja ihmisarvoltaan ainutlaatuisesta oppilaasta.
first_indexed 2023-03-22T09:59:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isosomppi, Leena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lassila, Niko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Matilainen, Katariina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-11-22T10:59:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-11-22T10:59:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1505256", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47778", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksemme k\u00e4sittelee opettajuutta vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden yleisen osan luvuissa 3, 4, 6 ja 14.1-14.3. \n\nTutkimuksessa esitell\u00e4\u00e4n suomalaisen peruskouluj\u00e4rjestelm\u00e4n opetussuunnitelman perusteiden historiaa ja korostetaan opetussuunnitelman merkityst\u00e4 opettajan ty\u00f6n ohjaajana.\n\nLaadullisessa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysissa tutkimusaineistosta koodataan merkitysyksik\u00f6it\u00e4. Tutkimuksen kannalta relevantti aines analysoidaan teemoittelemalla se opettajuutta ohjaaviin teemoihin, jotka perustuvat useaan aineiston lukukertaan hermeneuttisen keh\u00e4ajattelun mukaisen syv\u00e4llisemm\u00e4n ymm\u00e4rryksen saavuttamiseksi.\n\nTutkimusprosessin eri vaiheet kuvataan mahdollisimman tarkasti, mik\u00e4 on laadullisen ja tutkijan tulkinnoista kumpuavan analyysin kulmakivi. Tutkimuksen tuloksia vertaillaan aiempaan tutkimukseen pohtien samalla tutkimuksen luotettavuutta. \n\nTutkimusaineiston analyysin perusteella opetussuunnitelman perusteiden 2014 opettajuutta ohjaavat merkitykset teemoitellaan kolmeen kesken\u00e4\u00e4n jokseenkin yht\u00e4 suureen yl\u00e4teemaan; opettaja arvokasvattajana, opettaja oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen suunnittelijana ja opettaja oppilaiden kannustajana. \n\nOpettajan pit\u00e4\u00e4 toimia eettisen\u00e4 arvokasvattajana, tukea ja kannustaa oppilasta sek\u00e4 suunnitella laajoja oppiainerajat ylitt\u00e4vi\u00e4 oppimisymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4. Opettajuutta ohjeistetaan toistuvasti kasvatuksellisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta, mik\u00e4 korostaa opetussuunnitelman oppimisk\u00e4sityst\u00e4 aktiivisesta ja ihmisarvoltaan ainutlaatuisesta oppilaasta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Niko Lassila (nitalass) on 2015-11-22 10:59:38.553987. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-11-22T10:59:38Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201511223762.pdf: 512963 bytes, checksum: 09b2c6eaf3f33e131cf867a03aca9fb9 (MD5)\nlicense.html: 5142 bytes, checksum: c50f599ec9190f3b54bfb640361048f9 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-11-22T10:59:39Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201511223762.pdf: 512963 bytes, checksum: 09b2c6eaf3f33e131cf867a03aca9fb9 (MD5)\nlicense.html: 5142 bytes, checksum: c50f599ec9190f3b54bfb640361048f9 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (71 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetussuunnitelman perusteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laadullinen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajuus perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201511223762", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-11-22T10:59:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_47778
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:30Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7720bbd4-aabf-4ae2-a2ea-286bfaeadb80\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201511223762.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lassila, Niko Matilainen, Katariina Opettajuus perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 opetussuunnitelman perusteet laadullinen sisällönanalyysi opettajuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education Kvalitatiivinen tutkimus Sisällönanalyysi 103 opetussuunnitelmat perusopetus
title Opettajuus perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014
title_full Opettajuus perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014
title_fullStr Opettajuus perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 Opettajuus perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014
title_full_unstemmed Opettajuus perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 Opettajuus perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014
title_short Opettajuus perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014
title_sort opettajuus perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014
title_txtP Opettajuus perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014
topic opetussuunnitelman perusteet laadullinen sisällönanalyysi opettajuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education Kvalitatiivinen tutkimus Sisällönanalyysi 103 opetussuunnitelmat perusopetus
topic_facet 103 Kvalitatiivinen tutkimus Luokanopettajakoulutus Sisällönanalyysi Teacher Education laadullinen sisällönanalyysi opettajuus opetussuunnitelman perusteet opetussuunnitelmat perusopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47778 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201511223762
work_keys_str_mv AT lassilaniko opettajuusperusopetuksenopetussuunnitelmanperusteissa2014