Opettajuus perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014

Tutkimuksemme käsittelee opettajuutta vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden yleisen osan luvuissa 3, 4, 6 ja 14.1-14.3. Tutkimuksessa esitellään suomalaisen peruskoulujärjestelmän opetussuunnitelman perusteiden historiaa ja korostetaan opetussuunnitelman merkitystä opettajan ty...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Lassila, Niko, Matilainen, Katariina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47778
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksemme käsittelee opettajuutta vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden yleisen osan luvuissa 3, 4, 6 ja 14.1-14.3. Tutkimuksessa esitellään suomalaisen peruskoulujärjestelmän opetussuunnitelman perusteiden historiaa ja korostetaan opetussuunnitelman merkitystä opettajan työn ohjaajana. Laadullisessa sisällönanalyysissa tutkimusaineistosta koodataan merkitysyksiköitä. Tutkimuksen kannalta relevantti aines analysoidaan teemoittelemalla se opettajuutta ohjaaviin teemoihin, jotka perustuvat useaan aineiston lukukertaan hermeneuttisen kehäajattelun mukaisen syvällisemmän ymmärryksen saavuttamiseksi. Tutkimusprosessin eri vaiheet kuvataan mahdollisimman tarkasti, mikä on laadullisen ja tutkijan tulkinnoista kumpuavan analyysin kulmakivi. Tutkimuksen tuloksia vertaillaan aiempaan tutkimukseen pohtien samalla tutkimuksen luotettavuutta. Tutkimusaineiston analyysin perusteella opetussuunnitelman perusteiden 2014 opettajuutta ohjaavat merkitykset teemoitellaan kolmeen keskenään jokseenkin yhtä suureen yläteemaan; opettaja arvokasvattajana, opettaja oppimisympäristöjen suunnittelijana ja opettaja oppilaiden kannustajana. Opettajan pitää toimia eettisenä arvokasvattajana, tukea ja kannustaa oppilasta sekä suunnitella laajoja oppiainerajat ylittäviä oppimisympäristöjä. Opettajuutta ohjeistetaan toistuvasti kasvatuksellisesta näkökulmasta, mikä korostaa opetussuunnitelman oppimiskäsitystä aktiivisesta ja ihmisarvoltaan ainutlaatuisesta oppilaasta.