Alle kouluikäisten lasten varhaisten matemaattisten taitojen tukeminen Nallematikka-ohjelmalla

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Nallematikka-intervention soveltuvuutta niiden 5-vuotiaiden lasten tukemiseksi, joilla arveltiin olevan heikot matemaattiset taidot, riski matematiikan oppimisvaikeuteen ja tarve saada varhaisiin matemaattisiin taitoihinsa tukea. Nallematikalla viitata...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Launiala, Kristiina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47776
_version_ 1828193114452393984
author Launiala, Kristiina
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Launiala, Kristiina Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Launiala, Kristiina Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Launiala, Kristiina
datasource_str_mv jyx
description Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Nallematikka-intervention soveltuvuutta niiden 5-vuotiaiden lasten tukemiseksi, joilla arveltiin olevan heikot matemaattiset taidot, riski matematiikan oppimisvaikeuteen ja tarve saada varhaisiin matemaattisiin taitoihinsa tukea. Nallematikalla viitataan lasten varhaisten matemaattisten taitojen ryhmämuotoiseen opetusohjelmaan. Tutkimus toteutettiin viidessä pirkanmaalaisessa päiväkotiryhmässä syksyn 2013–kevään 2014 välisenä aikana. Koeryhmään valikoitui 18 ja verrokkiryhmään 6 lasta. Seulontamenetelmänä lasten valinnassa käytettiin Nallematikka-ohjelman ”Lapsen oppimisvalmiuksien kartoitus”- tehtäviä. Varhaisia matemaattisia taitoja mitattiin lukukäsitetestin avulla. Sekä koe- että verrokkiryhmälle suoritettiin kolme mittausta; alkumittaus, loppumittaus välittömästi intervention jälkeen ja viivästetty loppumittaus kolme kuukautta intervention päättymisestä. Koe- ja verrokkiryhmän välinen ero matemaattisissa taidoissa oli ennen interventiota tilastollisesti merkitsevä. Interventio tuotti positiivisia tuloksia. Koeryhmän taidot paranivat tilastollisesti merkitsevästi kaikkien mittauskertojen välillä. Verrokkiryhmän kohdalla parannusta tapahtui toki myös, mutta ero loppumittauksen ja viivästetyn mittauksen välillä ei ollut enää tilastollisesti merkitsevä. Tyttöjen ja poikien välillä ei tässä tutkimuksessa ollut tilastollisesti merkitsevää eroa. Tämän tutkimusten tulosten perusteella näyttäisi siltä, että Nallematikka soveltuu erinomaisesti tukimuodoksi niille 5-vuotiaille lapsille, joilla arvioidaan olevan heikot matemaattiset taidot.
first_indexed 2023-03-22T10:00:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Bj\u00f6rn, Piia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leskinen, Markku", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Launiala, Kristiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-11-21T13:58:08Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-11-21T13:58:08Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1504415", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47776", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n opinn\u00e4ytety\u00f6n tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 Nallematikka-intervention soveltuvuutta niiden 5-vuotiaiden lasten tukemiseksi, joilla arveltiin olevan heikot matemaattiset taidot, riski matematiikan oppimisvaikeuteen ja tarve saada varhaisiin matemaattisiin taitoihinsa tukea. Nallematikalla viitataan lasten varhaisten matemaattisten taitojen ryhm\u00e4muotoiseen opetusohjelmaan.\r\nTutkimus toteutettiin viidess\u00e4 pirkanmaalaisessa p\u00e4iv\u00e4kotiryhm\u00e4ss\u00e4 syksyn 2013\u2013kev\u00e4\u00e4n 2014 v\u00e4lisen\u00e4 aikana. Koeryhm\u00e4\u00e4n valikoitui 18 ja verrokkiryhm\u00e4\u00e4n 6 lasta. Seulontamenetelm\u00e4n\u00e4 lasten valinnassa k\u00e4ytettiin Nallematikka-ohjelman \u201dLapsen oppimisvalmiuksien kartoitus\u201d- teht\u00e4vi\u00e4. Varhaisia matemaattisia taitoja mitattiin lukuk\u00e4sitetestin avulla. Sek\u00e4 koe- ett\u00e4 verrokkiryhm\u00e4lle suoritettiin kolme mittausta; alkumittaus, loppumittaus v\u00e4litt\u00f6m\u00e4sti intervention j\u00e4lkeen ja viiv\u00e4stetty loppumittaus kolme kuukautta intervention p\u00e4\u00e4ttymisest\u00e4. \r\nKoe- ja verrokkiryhm\u00e4n v\u00e4linen ero matemaattisissa taidoissa oli ennen interventiota tilastollisesti merkitsev\u00e4. Interventio tuotti positiivisia tuloksia. Koeryhm\u00e4n taidot paranivat tilastollisesti merkitsev\u00e4sti kaikkien mittauskertojen v\u00e4lill\u00e4. Verrokkiryhm\u00e4n kohdalla parannusta tapahtui toki my\u00f6s, mutta ero loppumittauksen ja viiv\u00e4stetyn mittauksen v\u00e4lill\u00e4 ei ollut en\u00e4\u00e4 tilastollisesti merkitsev\u00e4. Tytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lill\u00e4 ei t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa ollut tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 eroa. T\u00e4m\u00e4n tutkimusten tulosten perusteella n\u00e4ytt\u00e4isi silt\u00e4, ett\u00e4 Nallematikka soveltuu erinomaisesti tukimuodoksi niille 5-vuotiaille lapsille, joilla arvioidaan olevan heikot matemaattiset taidot.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Kristiina Launiala (ankrlann) on 2015-11-21 13:58:07.890033. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-11-21T13:58:08Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201511213760.pdf: 608005 bytes, checksum: 5ac75d93f7eae63785c8f4ef1001f588 (MD5)\r\nlicense.html: 4862 bytes, checksum: b37044ae09b1013e0551128e473f5176 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-11-21T13:58:08Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201511213760.pdf: 608005 bytes, checksum: 5ac75d93f7eae63785c8f4ef1001f588 (MD5)\r\nlicense.html: 4862 bytes, checksum: b37044ae09b1013e0551128e473f5176 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (54 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Nallematikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Alle kouluik\u00e4isten lasten varhaisten matemaattisten taitojen tukeminen Nallematikka-ohjelmalla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201511213760", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-11-21T13:58:08Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interventio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_47776
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:41Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/db8f6aa0-2ff5-4cbf-add7-5c6d27210863\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201511213760.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Launiala, Kristiina Alle kouluikäisten lasten varhaisten matemaattisten taitojen tukeminen Nallematikka-ohjelmalla Nallematikka Erityispedagogiikka Special Education 101 matemaattiset taidot matematiikka lapset oppimisvaikeudet varhainen tuki interventio
title Alle kouluikäisten lasten varhaisten matemaattisten taitojen tukeminen Nallematikka-ohjelmalla
title_full Alle kouluikäisten lasten varhaisten matemaattisten taitojen tukeminen Nallematikka-ohjelmalla
title_fullStr Alle kouluikäisten lasten varhaisten matemaattisten taitojen tukeminen Nallematikka-ohjelmalla Alle kouluikäisten lasten varhaisten matemaattisten taitojen tukeminen Nallematikka-ohjelmalla
title_full_unstemmed Alle kouluikäisten lasten varhaisten matemaattisten taitojen tukeminen Nallematikka-ohjelmalla Alle kouluikäisten lasten varhaisten matemaattisten taitojen tukeminen Nallematikka-ohjelmalla
title_short Alle kouluikäisten lasten varhaisten matemaattisten taitojen tukeminen Nallematikka-ohjelmalla
title_sort alle kouluikäisten lasten varhaisten matemaattisten taitojen tukeminen nallematikka ohjelmalla
title_txtP Alle kouluikäisten lasten varhaisten matemaattisten taitojen tukeminen Nallematikka-ohjelmalla
topic Nallematikka Erityispedagogiikka Special Education 101 matemaattiset taidot matematiikka lapset oppimisvaikeudet varhainen tuki interventio
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Nallematikka Special Education interventio lapset matemaattiset taidot matematiikka oppimisvaikeudet varhainen tuki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47776 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201511213760
work_keys_str_mv AT launialakristiina allekouluikäistenlastenvarhaistenmatemaattistentaitojentukeminennallematikkaoh