Erityisopettajien kokemuksia oppilashuoltoryhmän moniammatillisesta yhteistyöstä

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia kokemuksia erityisopetta- jilla on oppilashuoltoryhmien moniammattillisesta yhteistyöstä. Tutkimuksen avulla haluttiin saada tietoa siitä, mitkä ovat moniammatillista yhteistyötä tu- kevia käytänteitä oppilashuollossa ja siitä, miten ja mil...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rikkola, Ville-Pekka
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47755
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia kokemuksia erityisopetta- jilla on oppilashuoltoryhmien moniammattillisesta yhteistyöstä. Tutkimuksen avulla haluttiin saada tietoa siitä, mitkä ovat moniammatillista yhteistyötä tu- kevia käytänteitä oppilashuollossa ja siitä, miten ja millä tavoin moniammatil- lista yhteistyötä hyödynnetään oppilashuollossa. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tut- kimushenkilöinä oli neljä erityisopettajaa, jotka toimivat vakituisina jäseninä koulujensa oppilashuoltoryhmissä. Aineiston kerääminen tapahtui teemahaas- tatteluilla keväällä 2015. Tutkimuksen aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen löytöjen perusteella moniammatillinen yhteistyö oli oppi- lashuoltoa tukeva ja sen tuloksellisuutta parantava tekijä. Erityisopettajien mu- kaan oppilashuollon moniammatillista yhteistyötä tukevia tekijöitä ovat erityi- sesti oppilashuoltoryhmän avoin luottamuksellinen ja tasa-arvoinen ilmapiiri, tarvittava aika ja paikka sekä työn suunnitelmallisuus ja arvioiminen. Moniammatillista yhteistyötä hyödynnettiin oppilashuollon eri proses- seissa monin tavoin, erityisesti oppilaiden tilanteiden ja tuen tarpeen määritte- lyssä ja tukitoimien suunnittelussa ja toteuttamisessa. Oppilashuollon mo- niammatillisessa yhteistyössä korostui kuitenkin eri alojen väliset roolit ja nii- den rajat, jotka vaikuttivat yhteistyön intensiivisyyteen.