Summary: | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia kokemuksia erityisopetta-
jilla on oppilashuoltoryhmien moniammattillisesta yhteistyöstä. Tutkimuksen
avulla haluttiin saada tietoa siitä, mitkä ovat moniammatillista yhteistyötä tu-
kevia käytänteitä oppilashuollossa ja siitä, miten ja millä tavoin moniammatil-
lista yhteistyötä hyödynnetään oppilashuollossa.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tut-
kimushenkilöinä oli neljä erityisopettajaa, jotka toimivat vakituisina jäseninä
koulujensa oppilashuoltoryhmissä. Aineiston kerääminen tapahtui teemahaas-
tatteluilla keväällä 2015. Tutkimuksen aineisto analysoitiin sisällönanalyysin
avulla.
Tutkimuksen löytöjen perusteella moniammatillinen yhteistyö oli oppi-
lashuoltoa tukeva ja sen tuloksellisuutta parantava tekijä. Erityisopettajien mu-
kaan oppilashuollon moniammatillista yhteistyötä tukevia tekijöitä ovat erityi-
sesti oppilashuoltoryhmän avoin luottamuksellinen ja tasa-arvoinen ilmapiiri,
tarvittava aika ja paikka sekä työn suunnitelmallisuus ja arvioiminen.
Moniammatillista yhteistyötä hyödynnettiin oppilashuollon eri proses-
seissa monin tavoin, erityisesti oppilaiden tilanteiden ja tuen tarpeen määritte-
lyssä ja tukitoimien suunnittelussa ja toteuttamisessa. Oppilashuollon mo-
niammatillisessa yhteistyössä korostui kuitenkin eri alojen väliset roolit ja nii-
den rajat, jotka vaikuttivat yhteistyön intensiivisyyteen.
|