Ympäristöarvot, -asenteet ja arkikäytännöt kestävän kehityksen edistäminen Salmen koulussa

Ihmisten huoli omasta tulevaisuudestaan on nostanut ympäristökasvatuksen suuren mielenkiinnon kohteeksi tämän päivän maailmassa. Ympäristönsuojeluun ja ympäristökasvatukseen liittyvien teemojen rinnalla alettiin puhua 1980-luvun lopulla kestävästä kehityksestä, jonka keskeisin ajatus on tyydyttää ny...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Linna, Olavi
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, Department of Biological and Environmental Science, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47748
_version_ 1826225785227182080
author Linna, Olavi
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Linna, Olavi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Linna, Olavi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Linna, Olavi
datasource_str_mv jyx
description Ihmisten huoli omasta tulevaisuudestaan on nostanut ympäristökasvatuksen suuren mielenkiinnon kohteeksi tämän päivän maailmassa. Ympäristönsuojeluun ja ympäristökasvatukseen liittyvien teemojen rinnalla alettiin puhua 1980-luvun lopulla kestävästä kehityksestä, jonka keskeisin ajatus on tyydyttää nykyhetken tarpeet viemättä kuitenkaan tulevilta sukupolvilta mahdollisuutta tyydyttää omat tarpeensa. Koulutus on avainasemassa kestävän kehityksen mukaiseen elämäntapaan oppimisessa. Tällä hetkellä menossa olevassa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden uudistamistyössä kantavana ajatuksena on tukea koulujen toimintaa kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Perusopetuksessa on tavoitteena tunnistaa kestävän kehityksen ja ekososiaalisen sivistyksen välttämättömyys, toimia sen mukaisesti ja ohjata oppilaita kestävän elämäntavan omaksumiseen. Tutkimuksessa selvitettiin Salmen koulun nykytilaa kestävän kehityksen suhteen, yhdeksännen luokan oppilaiden ja opettajien asenteita kestävää kehitystä kohtaan sekä keskeisiä näkökohtia kestävän kehityksen toimintaohjelman laatimiseksi Salmen kouluun. Menetelminä käytettiin kyselyä oppilaille ja opettajille ympäristöön ja kestävään kehitykseen liittyvien arvojen ja asenteiden tutkimiseen sekä kestävän kehityksen kartoituslomakkeita koulun arkikäytäntöjen selvittämisen tueksi. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että oppilaiden keskuudessa olisi tarvetta luontosuhteen henkiin herättämiselle, sillä ainoastaan henkilökohtainen suhde luontoon mahdollistaa kestävän kehityksen mukaisen elämäntavan vaalimisen. Opettajat suhtautuivat selvästi oppilaita myönteisemmin ympäristöön ja kestävän kehityksen edistämiseen liittyviin asioihin. Opettajien positiiviset ympäristöasenteet pitää vain saada siirrettyä osaksi opetusta ja koulun arkikäytäntöjä. Tämän tutkimuksen valossa myös yksi merkittävimmistä kehityksen kohteista on koulun piha-alue, joka on tällä hetkellä virikkeetön asfalttikenttä. Kestävän kehityksen toimintaohjelman laatimiseen ei ole tämän tutkimuksen perusteella esteitä Salmen koulussa. Kestävän kehityksen kartoituksesta näkyy se, että osa koulun arkikäytännöistä on jo kestävän kehityksen ajatusten mukaisia. Nyt olisi tarpeellista tehdä kestävän kehityksen kartoitus koko koulun toimintaympäristöön, laatia koululle suunnitelmat kestävän kehityksen toimintaohjelman luomiseen sekä edetä suunnitelmien mukaan juuri Salmen koululle sopivaa kestävän kehityksen polkua pitkin. People are nowadays very concerned on their own future, and that is why environmental education is receiving an increasing attention. Sustainable development appeared to general discussion in the late 1980´s along with themes related to environmental protection and environmental education. The sustainable development stands for meeting the needs of the present generations without preventing the ability of futures generations to meet their own needs. Education is in a key position to guide people to the way of sustainable life. Currently the reformation of the national core curriculum for basic education is in progress with the core idea to support schools in building a sustainable future. The objective of basic education is to identify the necessity of sustainable development and eco-social education, to work accordingly and to guide pupils to take the way to the sustainable life. The present study focused on the current state of the Salme School from a sustainable development perspective, attitudes of the pupils in the ninth grade and the teachers to sustainable development, as well as key aspects to build a program of sustainable development for the Salme School. An inquiry for the pupils and teachers was used as the method to find out values and attitudes to natural environment and sustainable development and to survey daily practices at the school. The results showed that the nature relationship of pupils should be recreated, because only a personal relationship with nature makes it possible to cherish the sustainable way of life. The teachers had clearly more positive attitude to the environment -and the promotion of sustainable development than the pupils. The positive attitudes of the teachers should be transferred to their teaching and daily practices at the school. According to this study, one of the most important development targets is the school yard, which is currently uninspiring asphalt course. There are no obstacles to draw up a program of sustainable development for the Salme School. The present survey showed the fact that part of the daily practices at the school already conform to the ideas of sustainable development. Now it would be necessary to do a survey of sustainable development for the whole school institution, to draw up a development plan for the school, as well as to take just the right steps for the Salme School on its own path of sustainable development.
first_indexed 2024-09-11T08:48:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Haimi, Jari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nilivaara, Anja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Linna, Olavi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-11-19T10:51:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-11-19T10:51:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1504268", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47748", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ihmisten huoli omasta tulevaisuudestaan on nostanut ymp\u00e4rist\u00f6kasvatuksen suuren mielenkiinnon kohteeksi t\u00e4m\u00e4n p\u00e4iv\u00e4n maailmassa. Ymp\u00e4rist\u00f6nsuojeluun ja ymp\u00e4rist\u00f6kasvatukseen liittyvien teemojen rinnalla alettiin puhua 1980-luvun lopulla kest\u00e4v\u00e4st\u00e4 kehityksest\u00e4, jonka keskeisin ajatus on tyydytt\u00e4\u00e4 nykyhetken tarpeet viem\u00e4tt\u00e4 kuitenkaan tulevilta sukupolvilta mahdollisuutta tyydytt\u00e4\u00e4 omat tarpeensa. Koulutus on avainasemassa kest\u00e4v\u00e4n kehityksen mukaiseen el\u00e4m\u00e4ntapaan oppimisessa. T\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 menossa olevassa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden uudistamisty\u00f6ss\u00e4 kantavana ajatuksena on tukea koulujen toimintaa kest\u00e4v\u00e4n tulevaisuuden rakentamisessa. Perusopetuksessa on tavoitteena tunnistaa kest\u00e4v\u00e4n kehityksen ja ekososiaalisen sivistyksen v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myys, toimia sen mukaisesti ja ohjata oppilaita kest\u00e4v\u00e4n el\u00e4m\u00e4ntavan omaksumiseen. Tutkimuksessa selvitettiin Salmen koulun nykytilaa kest\u00e4v\u00e4n kehityksen suhteen, yhdeks\u00e4nnen luokan oppilaiden ja opettajien asenteita kest\u00e4v\u00e4\u00e4 kehityst\u00e4 kohtaan sek\u00e4 keskeisi\u00e4 n\u00e4k\u00f6kohtia kest\u00e4v\u00e4n kehityksen toimintaohjelman laatimiseksi Salmen kouluun. Menetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin kysely\u00e4 oppilaille ja opettajille ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n ja kest\u00e4v\u00e4\u00e4n kehitykseen liittyvien arvojen ja asenteiden tutkimiseen sek\u00e4 kest\u00e4v\u00e4n kehityksen kartoituslomakkeita koulun arkik\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen selvitt\u00e4misen tueksi. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, ett\u00e4 oppilaiden keskuudessa olisi tarvetta luontosuhteen henkiin her\u00e4tt\u00e4miselle, sill\u00e4 ainoastaan henkil\u00f6kohtainen suhde luontoon mahdollistaa kest\u00e4v\u00e4n kehityksen mukaisen el\u00e4m\u00e4ntavan vaalimisen. Opettajat suhtautuivat selv\u00e4sti oppilaita my\u00f6nteisemmin ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n ja kest\u00e4v\u00e4n kehityksen edist\u00e4miseen liittyviin asioihin. Opettajien positiiviset ymp\u00e4rist\u00f6asenteet pit\u00e4\u00e4 vain saada siirretty\u00e4 osaksi opetusta ja koulun arkik\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen valossa my\u00f6s yksi merkitt\u00e4vimmist\u00e4 kehityksen kohteista on koulun piha-alue, joka on t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 virikkeet\u00f6n asfalttikentt\u00e4. Kest\u00e4v\u00e4n kehityksen toimintaohjelman laatimiseen ei ole t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella esteit\u00e4 Salmen koulussa. Kest\u00e4v\u00e4n kehityksen kartoituksesta n\u00e4kyy se, ett\u00e4 osa koulun arkik\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ist\u00e4 on jo kest\u00e4v\u00e4n kehityksen ajatusten mukaisia. Nyt olisi tarpeellista tehd\u00e4 kest\u00e4v\u00e4n kehityksen kartoitus koko koulun toimintaymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n, laatia koululle suunnitelmat kest\u00e4v\u00e4n kehityksen toimintaohjelman luomiseen sek\u00e4 edet\u00e4 suunnitelmien mukaan juuri Salmen koululle sopivaa kest\u00e4v\u00e4n kehityksen polkua pitkin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "People are nowadays very concerned on their own future, and that is why environmental education is receiving an increasing attention. Sustainable development appeared to general discussion in the late 1980\u00b4s along with themes related to environmental protection and environmental education. The sustainable development stands for meeting the needs of the present generations without preventing the ability of futures generations to meet their own needs. Education is in a key position to guide people to the way of sustainable life. Currently the reformation of the national core curriculum for basic education is in progress with the core idea to support schools in building a sustainable future. The objective of basic education is to identify the necessity of sustainable development and eco-social education, to work accordingly and to guide pupils to take the way to the sustainable life. The present study focused on the current state of the Salme School from a sustainable development perspective, attitudes of the pupils in the ninth grade and the teachers to sustainable development, as well as key aspects to build a program of sustainable development for the Salme School. An inquiry for the pupils and teachers was used as the method to find out values and attitudes to natural environment and sustainable development and to survey daily practices at the school. The results showed that the nature relationship of pupils should be recreated, because only a personal relationship with nature makes it possible to cherish the sustainable way of life. The teachers had clearly more positive attitude to the environment -and the promotion of sustainable development than the pupils. The positive attitudes of the teachers should be transferred to their teaching and daily practices at the school. According to this study, one of the most important development targets is the school yard, which is currently uninspiring asphalt course. There are no obstacles to draw up a program of sustainable development for the Salme School. The present survey showed the fact that part of the daily practices at the school already conform to the ideas of sustainable development. Now it would be necessary to do a survey of sustainable development for the whole school institution, to draw up a development plan for the school, as well as to take just the right steps for the Salme School on its own path of sustainable development.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Olavi Linna (olmajoli) on 2015-11-19 10:51:16.005400. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-11-19T10:51:16Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201511193726.pdf: 2790351 bytes, checksum: d94c54f73de3bfc902e9ca89f95b10de (MD5)\r\nlicense.html: 4853 bytes, checksum: a9c30e9167697f6a1226318e8a3b83b9 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-11-19T10:51:16Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201511193726.pdf: 2790351 bytes, checksum: d94c54f73de3bfc902e9ca89f95b10de (MD5)\r\nlicense.html: 4853 bytes, checksum: a9c30e9167697f6a1226318e8a3b83b9 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (54 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Kest\u00e4v\u00e4 kehitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kest\u00e4v\u00e4n kehityksen toimintaohjelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetussuunnitelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6arvot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6asenteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6kasvatus.", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ymp\u00e4rist\u00f6arvot, -asenteet ja arkik\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t : kest\u00e4v\u00e4n kehityksen edist\u00e4minen Salmen koulussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "kest\u00e4v\u00e4n kehityksen edist\u00e4minen Salmen koulussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201511193726", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Bio- ja ymp\u00e4rist\u00f6tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Biological and Environmental Science", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Biologian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Biology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-11-19T10:51:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4014", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kest\u00e4v\u00e4 kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintaohjelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6arvot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_47748
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:11Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/105b9666-458c-4830-9cb1-6b75d7428023\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201511193726.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Linna, Olavi Ympäristöarvot, -asenteet ja arkikäytännöt : kestävän kehityksen edistäminen Salmen koulussa Kestävä kehitys kestävän kehityksen toimintaohjelma opetussuunnitelma ympäristöarvot ympäristöasenteet ympäristökasvatus. Biologian opettajankoulutus Teacher education programme in Biology 4014 koulu kestävä kehitys toimintaohjelmat opetussuunnitelmat ympäristökasvatus
title Ympäristöarvot, -asenteet ja arkikäytännöt : kestävän kehityksen edistäminen Salmen koulussa
title_alt kestävän kehityksen edistäminen Salmen koulussa
title_full Ympäristöarvot, -asenteet ja arkikäytännöt : kestävän kehityksen edistäminen Salmen koulussa
title_fullStr Ympäristöarvot, -asenteet ja arkikäytännöt : kestävän kehityksen edistäminen Salmen koulussa Ympäristöarvot, -asenteet ja arkikäytännöt : kestävän kehityksen edistäminen Salmen koulussa
title_full_unstemmed Ympäristöarvot, -asenteet ja arkikäytännöt : kestävän kehityksen edistäminen Salmen koulussa Ympäristöarvot, -asenteet ja arkikäytännöt : kestävän kehityksen edistäminen Salmen koulussa
title_short Ympäristöarvot, -asenteet ja arkikäytännöt
title_sort ympäristöarvot asenteet ja arkikäytännöt kestävän kehityksen edistäminen salmen koulussa
title_sub kestävän kehityksen edistäminen Salmen koulussa
title_txtP Ympäristöarvot, -asenteet ja arkikäytännöt : kestävän kehityksen edistäminen Salmen koulussa
topic Kestävä kehitys kestävän kehityksen toimintaohjelma opetussuunnitelma ympäristöarvot ympäristöasenteet ympäristökasvatus. Biologian opettajankoulutus Teacher education programme in Biology 4014 koulu kestävä kehitys toimintaohjelmat opetussuunnitelmat ympäristökasvatus
topic_facet 4014 Biologian opettajankoulutus Kestävä kehitys Teacher education programme in Biology kestävä kehitys kestävän kehityksen toimintaohjelma koulu opetussuunnitelma opetussuunnitelmat toimintaohjelmat ympäristöarvot ympäristöasenteet ympäristökasvatus ympäristökasvatus.
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47748 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201511193726
work_keys_str_mv AT linnaolavi ympäristöarvotasenteetjaarkikäytännötkestävänkehityksenedistäminensalmenkoulussa