"Elämänpituinen matkahan tää on." ohjausalan opiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentuminen opintojen aikana

Alakarhu, Mirva. 2015. ”Elämänpituinen matkahan tää on.” Ohjausalan opis-kelijoiden ammatillisen identiteetin rakentuminen opintojen aikana. Kasva-tustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee ohjausalan opiskelijoiden ammat...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Alakarhu, Mirva
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47747
Kuvaus
Yhteenveto:Alakarhu, Mirva. 2015. ”Elämänpituinen matkahan tää on.” Ohjausalan opis-kelijoiden ammatillisen identiteetin rakentuminen opintojen aikana. Kasva-tustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee ohjausalan opiskelijoiden ammatillisen identiteetin rakentumista opintojen aikana. Tutkimuksessa selvitetään myös, kuinka opiskelijat suhteuttavat kehittyvää ohjaaja-identiteettiään opettajan ammatti-identiteettiin. Aineisto on kerätty teemahaastattelumenetelmällä ja analysoitu laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen aineisto koostuu neljän opinto-ohjaajan erilliskoulutuksessa ja kahden ohjausalan maisteriohjelmassa opiskelevan tulevan ohjaajan haastatteluista. Kukin haastateltava haastateltiin opintojen aikana kaksi kertaa, ensimmäisen kerran opintojen alussa ja toisen kerran opintojen loppuvaiheessa. Haastattelupuheesta nostetaan esiin kaksi rajapintaa, joita vasten haastateltavat kehittyvää ammatti-identiteettiään pohtivat: ohjausalan koulutuksen rajapinta sekä opettajuuden ja ohjaajuuden rajapinta. Sisällönanalyysin keinoin kuvataan, kuinka ohjaajaopiskelijat hahmottavat ammatillista kehittymistään suhteessa näihin rajapintoihin pohtimalla esimerkiksi koulutuksen teoreettista sisältöä, työmuotoja sekä ohjausharjoitteluja. Opettajan ja ohjaajan ammattiroo-leja haastateltavat hahmottavat toisistaan selkeästi erillisinä, helposti yhdistet-tävinä rooleina tai täysin yhtenevinä rooleina. Opettajan ammatissa toimivat haastateltavat myös katsoivat koulutuksen parantaneen heidän pedagogisia valmiuksiaan. Sisällönanalyysi antoi monipuolisen kuvan ohjaajaopiskelijoiden ammatillisen identiteetin kehittymisestä opintojen aikana. Jatkotutkimuksella voitaisiin tutkia esimerkiksi ohjaajan ammatillisen identiteetin muotoutumista edelleen työelämään siirtymisen jälkeen.