Summary: | Lindfors, Krista ja Rahikainen, Tiia. 2015 LAAJA-ALAISET
OSAAMISTAVOITTEET KASVATUSTYÖN PERUSTANA.
PERUSOPETUKSEN OPETTAJIEN NÄKÖKULMIA. Perusopetuksen
opettajien näkökulma. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän
yliopiston kasvatustieteiden laitos. Erityispedagogiikan laitos ja
Opettajankoulutuslaitos. 78 sivua.
Tämän tutkimuksen lähtökohtana oli Perusopetuksen opetussuunnitelman
perusteiden voimaan tuleminen vuonna 2016. Tutkimuksemme
päätarkoituksena oli saada käsitys siitä, kuinka perusopetuksen opettajat
huomioivat laaja-alaisten osaamistavoitteiden saavuttamisen omassa
opetuksessaan. Tämän lisäksi halusimme selvittää, millaisia vaikeuksia ja
kehitysideoita opettajat olivat havainneet liittyen laaja-alaisten
osaamistavoitteiden opettamiseen. Tämän fenomenologis-hermeneuttisen
tutkimuksen aineisto kerättiin sekä haastatteluna että sähköpostikyselynä.
Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tämän tutkimuksen perusteella opettajat mainitsivat keskeisimmiksi asioiksi
opetustyössään avoimen keskustelun sekä yhteiset toimintaperiaatteet koulun
ja kodin välillä. Ongelmallisena opettajat kokivat erityisesti oppilaiden
yksilöllisen huomioinnin sekä koulun ja kodin epäjohdonmukaiset
kasvatuskäytännöt. Ratkaisuideoina mainittiin avoin keskustelu vanhempien ja
oppilaiden kanssa.
Hakusanat: laaja-alainen osaaminen, kasvatustyö, kodin ja koulun yhteistyö,
yksilöllisyys, perusopetus
|