Laaja-alaiset osaamistavoitteet opetus- ja kasvatustyön perusteina perusopetuksen opettajien näkökulmia

Lindfors, Krista ja Rahikainen, Tiia. 2015 LAAJA-ALAISET OSAAMISTAVOITTEET KASVATUSTYÖN PERUSTANA. PERUSOPETUKSEN OPETTAJIEN NÄKÖKULMIA. Perusopetuksen opettajien näkökulma. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos. Erityispedagogiikan laitos ja Opett...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lindfors, Krista, Rahikainen, Tiia
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Kasvatustieteiden laitos, Department of Teacher Education, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47673
Description
Summary:Lindfors, Krista ja Rahikainen, Tiia. 2015 LAAJA-ALAISET OSAAMISTAVOITTEET KASVATUSTYÖN PERUSTANA. PERUSOPETUKSEN OPETTAJIEN NÄKÖKULMIA. Perusopetuksen opettajien näkökulma. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos. Erityispedagogiikan laitos ja Opettajankoulutuslaitos. 78 sivua. Tämän tutkimuksen lähtökohtana oli Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden voimaan tuleminen vuonna 2016. Tutkimuksemme päätarkoituksena oli saada käsitys siitä, kuinka perusopetuksen opettajat huomioivat laaja-alaisten osaamistavoitteiden saavuttamisen omassa opetuksessaan. Tämän lisäksi halusimme selvittää, millaisia vaikeuksia ja kehitysideoita opettajat olivat havainneet liittyen laaja-alaisten osaamistavoitteiden opettamiseen. Tämän fenomenologis-hermeneuttisen tutkimuksen aineisto kerättiin sekä haastatteluna että sähköpostikyselynä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tämän tutkimuksen perusteella opettajat mainitsivat keskeisimmiksi asioiksi opetustyössään avoimen keskustelun sekä yhteiset toimintaperiaatteet koulun ja kodin välillä. Ongelmallisena opettajat kokivat erityisesti oppilaiden yksilöllisen huomioinnin sekä koulun ja kodin epäjohdonmukaiset kasvatuskäytännöt. Ratkaisuideoina mainittiin avoin keskustelu vanhempien ja oppilaiden kanssa. Hakusanat: laaja-alainen osaaminen, kasvatustyö, kodin ja koulun yhteistyö, yksilöllisyys, perusopetus