Vanhemmuuden keskiössä ja reunamilla elämää vammaisena vanhempana nykypäivän Suomessa

Tutkielmassani tarkastelen vammaisten ihmisten vanhemmuuden kokemuksia nykypäivän Suomessa sekä sitä, miten vammaiset ihmiset, kertoessaan vanhemmuudestaan, suhteuttavat oman itse kerrotun vanhemmuuden tarinansa ja kulturaalisesti konstruoidun vanhemmuuden mallitarinan toisiinsa. Vanhemmuuden m...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Nukari, Helena
Muut tekijät: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47601
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielmassani tarkastelen vammaisten ihmisten vanhemmuuden kokemuksia nykypäivän Suomessa sekä sitä, miten vammaiset ihmiset, kertoessaan vanhemmuudestaan, suhteuttavat oman itse kerrotun vanhemmuuden tarinansa ja kulturaalisesti konstruoidun vanhemmuuden mallitarinan toisiinsa. Vanhemmuuden mallitarinalla tarkoitan tässä tietyssä ajassa ja kulttuurissa määritellyksi tullutta, kaikkien kulttuurin jäsenten jakamaa käsitystä hyvästä vanhemmuudesta. Vanhemmuuden mallitarinan voi jakaa myös isyyden ja äitiyden mallitarinoiksi. Tutkielmani nojaa vammaisuuden sosiaaliskonstruktionistiseen ymmärtämiseen, jolloin vammaisuus konstruoituu muun muassa kulttuurituotteissa, medioissa sekä ammattilaisten ja maallikkojen puhetavoissa. Toisaalta vammaisuus ymmärretään tässä myös sen materialistis-historiallisen näkökulman kautta, jolloin vammaisuus syntyy ihmisten asenteissa ja sitä ilmennetään esimerkiksi esteettömyysnäkökulman huomiotta jättämisellä. Lisäksi tutkielmassa huomioidaan elimellisen vamman merkitys yksilölle itselleen. Aineistona tutkielmassani on kymmenen vammaisen vanhemman haastattelut. Aineisto jakaantuu kunkin haastateltavan kohdalla yhteen elämäkertahaastatteluun ja yhteen vanhemmuusteemahaastatteluun. Haastatteluaineisto on analysoitu narratiivisen analyysin keinoin sekä teemoittelemalla. Aineistosta muodostui neljä tyyppitarinaa. Keskustarinassa vanhemmuus rinnastuu paljolti vanhemmuden kulturaaliseen mallitarinaan, kun taas vastatarinassa ilmenee vastaan puhumista vanhemmuudelle kulturaalisesta keskuksesta annettuja määrittelyjä vastaan. Myös konfliktitarinassa ilmenee vastustusta ulkopuolelta tuleviin vanhemmuusmäärittelyihin ja pystyvyysoletuksiin, mutta siinä tämä vastakkainasettelu ilmenee vastatarinaa sanallistetummin. Selviytymistarinassa vanhempi on selvinnyt elämässään kohtaamistaan koettelemuksista, jotka ovat myös vaikuttaneet vanhemmuuteen, mutta on selviytymisen myötä tullut lähemmäs vanhemmuuden kulttuurista mallitarinaa. Tutkimustulosten perusteella vammaisten ihmisten vanhemmuuden kokemus on usein erilainen suhteessa vanhemmuutta ulkopuolelta arvioiviin tai määritteleviin tahoihin, vaikkakin tässä on vaihtelua. Vanhemmat itse määrittelevät vanhemmuuttaan pääsääntöisesti ”tavalliseksi”, jolloin määritys samaistuu vallalla oleviin vanhemmuuden (äitiyden/isyyden) mallitarinoihin. Vanhemmuudessa joudutaan kuitenkin paikoin puhumaan myös ulkopuolelta määriteltyjä vammaisen vanhemman kategorioita vastaan ja todistamaan kelpoisuuttaan vanhempana eri tavoin kuin ei-vammaisen ihmisen vanhemmuudessa.