Yläkoulun biologian ympäristökurssin vaikutus oppilaiden ympäristö- ja kulutusasenteisiin

Ihmiskunnan elämä maapallolla on tällä hetkellä kestämättömällä pohjalla, sillä väestönkasvun ja kasvavan kulutuksen seurauksena luontoa kuormitetaan jopa peruuttamattomalla tavalla. Kasvavan kulutuksen yhtenä syynä on konsumerismin eli kulutukseen perustuvan hyvinvointiaatteen valta-asema useissa y...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Huhtala, Päivi
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, Department of Biological and Environmental Science, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47567
_version_ 1826225784558190592
author Huhtala, Päivi
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Huhtala, Päivi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Huhtala, Päivi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Huhtala, Päivi
datasource_str_mv jyx
description Ihmiskunnan elämä maapallolla on tällä hetkellä kestämättömällä pohjalla, sillä väestönkasvun ja kasvavan kulutuksen seurauksena luontoa kuormitetaan jopa peruuttamattomalla tavalla. Kasvavan kulutuksen yhtenä syynä on konsumerismin eli kulutukseen perustuvan hyvinvointiaatteen valta-asema useissa yhteiskunnissa, minkä seurauksena kulutuksesta on tullut yksi keskeisimmistä kehityksen ja hyvinvoinnin mittareista. Kestävä elämäntapa edellyttää nuorten kulutustottumusten muuttumista, sillä myös nuoret ovat merkittäviä kuluttajia yhteiskunnassa. Käyttäytymisen takana oleviin arvoihin ja asenteisiin pyritään vaikuttamaan muun muassa peruskoulussa annettavalla ympäristökasvatuksella. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, vaikuttaako yläkoulun biologian oppiaineessa järjestettävä ympäristökurssi oppilaiden ympäristö- ja kulutusasenteisiin. Hypoteesina oli, että ympäristökasvatuksen myötä oppilaiden asenteet muuttuvat ympäristömyönteisimmiksi ja nuoret haluavat muuttaa käyttäytymistään kestävän elämäntavan mukaiseksi. Tutkimusta varten muodostettiin koe- ja kontrolliryhmät kahdesta keskisuomalaisen yläkoulun 9-luokan oppilaista. Koe-ryhmään kuuluvat oppilaat suorittivat tutkimuksen aikana ympäristökasvatukseen keskittyvän Yhteinen ympäristö –kurssin. Kontrolliryhmä puolestaan suoritti kyseisen kurssin vasta tutkimuksen jälkeen. Tutkimusmenetelminä käytettiin lomakekyselyjä ja yksilöhaastatteluja. Lomakekysely tehtiin ennen Yhteinen ympäristö –kurssia ja välittömästi sen jälkeen, haastattelut kurssin jälkeen. Yhteinen ympäristö –kurssilla oli lievä positiivinen vaikutus nuorten ympäristö- ja kulutusasenteisiin. Ympäristö- ja kulutusasenteet myös korreloivat positiivisesti keskenään. Ympäristömyönteisistä asenteistaan huolimatta nuorilla ei ollut selvää aikomusta muuttaa kulutustottumuksiaan ympäristömyönteisimmiksi. Tutkimus osoitti, että aikaisemmissa tutkimuksissa havaittu kuilu ympäristömyönteisen asenteen ja käyttäytymisen välillä on todellinen, jonka kaventamiseksi tulisi ympäristökasvatuksessa kiinnittää jatkossa erityistä huomiota. Human life on earth is currently unsustainable, because the nature is changed even in an irreversible way as a result of population growth and increased consumption. In many societies, one reason for the growing consumption is the predominance of consumerism that is a welfare principle based on consumption. As a result of this predominance, consumption has become one of the key indicators of development and prosperity of the humankind. Sustainable lifestyle requires a change of consumption habits of young people, because they are also major consumers in society. Values and attitudes behind the behavior are sought to be influenced, for example, by the environmental education given at primary schools. The aim of this study was to find out whether the environment course, being part of secondary school biology subjects, affects environmental and consuming attitudes of the pupils. It was hypothesized that following the environmental education, pupils' attitudes change greener and they want to change their behavior more sustainable. For the study, an experimental and a control group were formed from the pupils of two ninth grade classes of secondary school located in central Finland. During the study, pupils belonging to the experimental group took a course focusing on environmental issues. The control group, in turn, completed the course after the study. The study methods used were questionnaires and individual interviews. The form queries were conducted before the course and immediately after that, the interviews after the course. The course had a slightly positive impact on young people's environmental and consuming attitudes. The environmental and consuming attitudes had also a positive correlation. Despite their positive environmental attitudes, students did not have a clear intention to change their consumption habits greener. This study revealed that the gap between environmentally friendly attitude and behavior observed in previous studies is real. In future, a special attention should be paid to environmental education to narrow this gap.
first_indexed 2023-03-22T10:00:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Haimi, Jari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ailinpieti, Jaana", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Huhtala, P\u00e4ivi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-11-04T08:04:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-11-04T08:04:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1500924", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47567", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ihmiskunnan el\u00e4m\u00e4 maapallolla on t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 kest\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4ll\u00e4 pohjalla, sill\u00e4 v\u00e4est\u00f6nkasvun ja kasvavan kulutuksen seurauksena luontoa kuormitetaan jopa peruuttamattomalla tavalla. Kasvavan kulutuksen yhten\u00e4 syyn\u00e4 on konsumerismin eli kulutukseen perustuvan hyvinvointiaatteen valta-asema useissa yhteiskunnissa, mink\u00e4 seurauksena kulutuksesta on tullut yksi keskeisimmist\u00e4 kehityksen ja hyvinvoinnin mittareista. Kest\u00e4v\u00e4 el\u00e4m\u00e4ntapa edellytt\u00e4\u00e4 nuorten kulutustottumusten muuttumista, sill\u00e4 my\u00f6s nuoret ovat merkitt\u00e4vi\u00e4 kuluttajia yhteiskunnassa. K\u00e4ytt\u00e4ytymisen takana oleviin arvoihin ja asenteisiin pyrit\u00e4\u00e4n vaikuttamaan muun muassa peruskoulussa annettavalla ymp\u00e4rist\u00f6kasvatuksella. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, vaikuttaako yl\u00e4koulun biologian oppiaineessa j\u00e4rjestett\u00e4v\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6kurssi oppilaiden ymp\u00e4rist\u00f6- ja kulutusasenteisiin. Hypoteesina oli, ett\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6kasvatuksen my\u00f6t\u00e4 oppilaiden asenteet muuttuvat ymp\u00e4rist\u00f6my\u00f6nteisimmiksi ja nuoret haluavat muuttaa k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4\u00e4n kest\u00e4v\u00e4n el\u00e4m\u00e4ntavan mukaiseksi. Tutkimusta varten muodostettiin koe- ja kontrolliryhm\u00e4t kahdesta keskisuomalaisen yl\u00e4koulun 9-luokan oppilaista. Koe-ryhm\u00e4\u00e4n kuuluvat oppilaat suorittivat tutkimuksen aikana ymp\u00e4rist\u00f6kasvatukseen keskittyv\u00e4n Yhteinen ymp\u00e4rist\u00f6 \u2013kurssin. Kontrolliryhm\u00e4 puolestaan suoritti kyseisen kurssin vasta tutkimuksen j\u00e4lkeen. Tutkimusmenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin lomakekyselyj\u00e4 ja yksil\u00f6haastatteluja. Lomakekysely tehtiin ennen Yhteinen ymp\u00e4rist\u00f6 \u2013kurssia ja v\u00e4litt\u00f6m\u00e4sti sen j\u00e4lkeen, haastattelut kurssin j\u00e4lkeen. Yhteinen ymp\u00e4rist\u00f6 \u2013kurssilla oli liev\u00e4 positiivinen vaikutus nuorten ymp\u00e4rist\u00f6- ja kulutusasenteisiin. Ymp\u00e4rist\u00f6- ja kulutusasenteet my\u00f6s korreloivat positiivisesti kesken\u00e4\u00e4n. Ymp\u00e4rist\u00f6my\u00f6nteisist\u00e4 asenteistaan huolimatta nuorilla ei ollut selv\u00e4\u00e4 aikomusta muuttaa kulutustottumuksiaan ymp\u00e4rist\u00f6my\u00f6nteisimmiksi. Tutkimus osoitti, ett\u00e4 aikaisemmissa tutkimuksissa havaittu kuilu ymp\u00e4rist\u00f6my\u00f6nteisen asenteen ja k\u00e4ytt\u00e4ytymisen v\u00e4lill\u00e4 on todellinen, jonka kaventamiseksi tulisi ymp\u00e4rist\u00f6kasvatuksessa kiinnitt\u00e4\u00e4 jatkossa erityist\u00e4 huomiota.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Human life on earth is currently unsustainable, because the nature is changed even in an irreversible way as a result of population growth and increased consumption. In many societies, one reason for the growing consumption is the predominance of consumerism that is a welfare principle based on consumption. As a result of this predominance, consumption has become one of the key indicators of development and prosperity of the humankind. Sustainable lifestyle requires a change of consumption habits of young people, because they are also major consumers in society. Values and attitudes behind the behavior are sought to be influenced, for example, by the environmental education given at primary schools. The aim of this study was to find out whether the environment course, being part of secondary school biology subjects, affects environmental and consuming attitudes of the pupils. It was hypothesized that following the environmental education, pupils' attitudes change greener and they want to change their behavior more sustainable. For the study, an experimental and a control group were formed from the pupils of two ninth grade classes of secondary school located in central Finland. During the study, pupils belonging to the experimental group took a course focusing on environmental issues. The control group, in turn, completed the course after the study. The study methods used were questionnaires and individual interviews. The form queries were conducted before the course and immediately after that, the interviews after the course. The course had a slightly positive impact on young people's environmental and consuming attitudes. The environmental and consuming attitudes had also a positive correlation. Despite their positive environmental attitudes, students did not have a clear intention to change their consumption habits greener. This study revealed that the gap between environmentally friendly attitude and behavior observed in previous studies is real. In future, a special attention should be paid to environmental education to narrow this gap.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by P\u00e4ivi Huhtala (paihanhu) on 2015-11-04 08:04:28.825858. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-11-04T08:04:29Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201511043592.pdf: 1541211 bytes, checksum: 113f5d1aefebfdfa37e66e248a9f77d3 (MD5)\nlicense.html: 4852 bytes, checksum: b02098b598cc31d2870dcc2f57014c5c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-11-04T08:04:29Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201511043592.pdf: 1541211 bytes, checksum: 113f5d1aefebfdfa37e66e248a9f77d3 (MD5)\nlicense.html: 4852 bytes, checksum: b02098b598cc31d2870dcc2f57014c5c (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (54 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kest\u00e4v\u00e4 kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kulutusasenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kulutustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6kurssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yl\u00e4koulun biologian ymp\u00e4rist\u00f6kurssin vaikutus oppilaiden ymp\u00e4rist\u00f6- ja kulutusasenteisiin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201511043592", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Bio- ja ymp\u00e4rist\u00f6tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Biological and Environmental Science", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Biologian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Biology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-11-04T08:04:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4014", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kest\u00e4v\u00e4 kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulutustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_47567
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:05Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b17c7416-0bed-48aa-a106-8b5b0e07127b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201511043592.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Huhtala, Päivi Yläkoulun biologian ympäristökurssin vaikutus oppilaiden ympäristö- ja kulutusasenteisiin kestävä kehitys kulutusasenteet kulutustutkimus ympäristöasenteet ympäristökasvatus ympäristökurssi Biologian opettajankoulutus Teacher education programme in Biology 4014 nuoret kulutus asenteet
title Yläkoulun biologian ympäristökurssin vaikutus oppilaiden ympäristö- ja kulutusasenteisiin
title_full Yläkoulun biologian ympäristökurssin vaikutus oppilaiden ympäristö- ja kulutusasenteisiin
title_fullStr Yläkoulun biologian ympäristökurssin vaikutus oppilaiden ympäristö- ja kulutusasenteisiin Yläkoulun biologian ympäristökurssin vaikutus oppilaiden ympäristö- ja kulutusasenteisiin
title_full_unstemmed Yläkoulun biologian ympäristökurssin vaikutus oppilaiden ympäristö- ja kulutusasenteisiin Yläkoulun biologian ympäristökurssin vaikutus oppilaiden ympäristö- ja kulutusasenteisiin
title_short Yläkoulun biologian ympäristökurssin vaikutus oppilaiden ympäristö- ja kulutusasenteisiin
title_sort yläkoulun biologian ympäristökurssin vaikutus oppilaiden ympäristö ja kulutusasenteisiin
title_txtP Yläkoulun biologian ympäristökurssin vaikutus oppilaiden ympäristö- ja kulutusasenteisiin
topic kestävä kehitys kulutusasenteet kulutustutkimus ympäristöasenteet ympäristökasvatus ympäristökurssi Biologian opettajankoulutus Teacher education programme in Biology 4014 nuoret kulutus asenteet
topic_facet 4014 Biologian opettajankoulutus Teacher education programme in Biology asenteet kestävä kehitys kulutus kulutusasenteet kulutustutkimus nuoret ympäristöasenteet ympäristökasvatus ympäristökurssi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47567 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201511043592
work_keys_str_mv AT huhtalapäivi yläkoulunbiologianympäristökurssinvaikutusoppilaidenympäristöjakulutusasenteisiin