Opettajien kokemuksia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kokonaisvaltaisesta tukemisesta

Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä suomalaisissa kouluissa kasvaa jatkuvasti. Oppimistuloksissa on jo havaittavissa eroja ensimmäisen ja toisen sukupolven maahanmuuttajien sekä muiden oppilaiden välillä. Yksi selitys oppimistulosten eroihin saattaa olla se, että maahanmuuttajataustaiset oppi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ranta, Susanna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47541
_version_ 1828193114364313600
author Ranta, Susanna
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ranta, Susanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ranta, Susanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ranta, Susanna
datasource_str_mv jyx
description Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä suomalaisissa kouluissa kasvaa jatkuvasti. Oppimistuloksissa on jo havaittavissa eroja ensimmäisen ja toisen sukupolven maahanmuuttajien sekä muiden oppilaiden välillä. Yksi selitys oppimistulosten eroihin saattaa olla se, että maahanmuuttajataustaiset oppilaat eivät saa riittävästi tukea koulussa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten opettajat kertovat tukevansa maahanmuuttajataustaisia oppilaita. Tutkimuksessa tarkasteltiin erilaisia tukimuotoja ja niiden kehittämistä, opettajien suhtautumista opetukseen monikulttuurisessa ja inklusiivisessa ryhmässä sekä kodin ja koulun välistä yhteistyötä. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää opettajaa kahdesta länsi- suomalaisesta koulusta talvella 2015. Laadullisen aineiston analyysiä on ohjannut aineistolähtöinen sisällönanalyysi, jota on tukenut myös teoriatieto. Tutkimuksessa opettajien käyttämät tuen keinot jakautuivat institutionaalisiin, aktuaalisiin sekä informaalisiin keinoihin. Näiden lisäksi opettajat mainitsivat merkittävinä tukimuotoina lapselle valmistavan opetuksen, vanhempien aktiivisen roolin lapsen koulunkäynnissä sekä opettajan kulttuurisen tietämyksen. Tämän tutkimuksen perusteella huomiota pitäisi kiinnittää jatkossa erityisesti valmistavan, oman äidinkielen ja suomi toisena kielenä - opetuksen kehittämiseen ja resurssien riittävyyteen, opettajien kulttuurisen tietämyksen lisäämiseen sekä maahanmuuttajataustaisten lasten ja perheiden tukemiseen koulun ulkopuolella. Hakusanat: maahanmuuttajataustaiset oppilaat, monikulttuurisuus, kolmiportainen tuki, kokonaisvaltainen tuki, opettajuus
first_indexed 2023-03-22T09:58:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tarnanen, Mirja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ranta, Susanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-11-02T14:58:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-11-02T14:58:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1499029", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47541", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden m\u00e4\u00e4r\u00e4 suomalaisissa kouluissa kasvaa jatkuvasti. Oppimistuloksissa on jo havaittavissa eroja ensimm\u00e4isen ja toisen sukupolven maahanmuuttajien sek\u00e4 muiden oppilaiden v\u00e4lill\u00e4. Yksi selitys oppimistulosten eroihin saattaa olla se, ett\u00e4 maahanmuuttajataustaiset oppilaat eiv\u00e4t saa riitt\u00e4v\u00e4sti tukea koulussa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten opettajat kertovat tukevansa maahanmuuttajataustaisia oppilaita. Tutkimuksessa tarkasteltiin erilaisia tukimuotoja ja niiden kehitt\u00e4mist\u00e4, opettajien suhtautumista opetukseen monikulttuurisessa ja inklusiivisessa ryhm\u00e4ss\u00e4 sek\u00e4 kodin ja koulun v\u00e4list\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla seitsem\u00e4\u00e4 opettajaa kahdesta l\u00e4nsi- suomalaisesta koulusta talvella 2015. Laadullisen aineiston analyysi\u00e4 on ohjannut aineistol\u00e4ht\u00f6inen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi, jota on tukenut my\u00f6s teoriatieto. Tutkimuksessa opettajien k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4t tuen keinot jakautuivat institutionaalisiin, aktuaalisiin sek\u00e4 informaalisiin keinoihin. N\u00e4iden lis\u00e4ksi opettajat mainitsivat merkitt\u00e4vin\u00e4 tukimuotoina lapselle valmistavan opetuksen, vanhempien aktiivisen roolin lapsen koulunk\u00e4ynniss\u00e4 sek\u00e4 opettajan kulttuurisen tiet\u00e4myksen. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella huomiota pit\u00e4isi kiinnitt\u00e4\u00e4 jatkossa erityisesti valmistavan, oman \u00e4idinkielen ja suomi toisena kielen\u00e4 - opetuksen kehitt\u00e4miseen ja resurssien riitt\u00e4vyyteen, opettajien kulttuurisen tiet\u00e4myksen lis\u00e4\u00e4miseen sek\u00e4 maahanmuuttajataustaisten lasten ja perheiden tukemiseen koulun ulkopuolella. \nHakusanat: maahanmuuttajataustaiset oppilaat, monikulttuurisuus, kolmiportainen tuki, kokonaisvaltainen tuki, opettajuus", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Susanna Ranta (suemelra) on 2015-11-02 14:58:27.930548. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-11-02T14:58:28Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201511023575.pdf: 966198 bytes, checksum: daf50d45378e8de3949428c874a16570 (MD5)\nlicense.html: 4846 bytes, checksum: 8f6370dbe708c1b8b2174eb98266d442 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-11-02T14:58:28Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201511023575.pdf: 966198 bytes, checksum: daf50d45378e8de3949428c874a16570 (MD5)\nlicense.html: 4846 bytes, checksum: 8f6370dbe708c1b8b2174eb98266d442 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (130 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien kokemuksia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kokonaisvaltaisesta tukemisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201511023575", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-11-02T14:58:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajatausta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_47541
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:37Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f2c25817-1385-44e1-a2b3-0d74ba6d87bd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201511023575.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ranta, Susanna Opettajien kokemuksia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kokonaisvaltaisesta tukemisesta Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 maahanmuuttajat maahanmuuttajatausta oppilaat alakoulu monikulttuurisuus kolmiportainen tuki opettajuus
title Opettajien kokemuksia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kokonaisvaltaisesta tukemisesta
title_full Opettajien kokemuksia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kokonaisvaltaisesta tukemisesta
title_fullStr Opettajien kokemuksia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kokonaisvaltaisesta tukemisesta Opettajien kokemuksia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kokonaisvaltaisesta tukemisesta
title_full_unstemmed Opettajien kokemuksia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kokonaisvaltaisesta tukemisesta Opettajien kokemuksia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kokonaisvaltaisesta tukemisesta
title_short Opettajien kokemuksia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kokonaisvaltaisesta tukemisesta
title_sort opettajien kokemuksia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kokonaisvaltaisesta tukemisesta
title_txtP Opettajien kokemuksia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kokonaisvaltaisesta tukemisesta
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 maahanmuuttajat maahanmuuttajatausta oppilaat alakoulu monikulttuurisuus kolmiportainen tuki opettajuus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu kolmiportainen tuki maahanmuuttajat maahanmuuttajatausta monikulttuurisuus opettajuus oppilaat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47541 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201511023575
work_keys_str_mv AT rantasusanna opettajienkokemuksiamaahanmuuttajataustaistenoppilaidenkokonaisvaltaisestatukemises