Koulussa hyvin menestyvien 9.-luokkalaisten tyttöjen itsetunto ja sen tukeminen

TIIVISTELMÄ Kallunki, Mari. 2015. Koulussa hyvin menestyvien 9.-luokkalaisten tyttöjen itsetunto ja sen tukeminen. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen itsetunto koulussa hyvin menestyvillä 9.-luokkal...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kallunki, Mari
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47398
_version_ 1826225717049819136
author Kallunki, Mari
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kallunki, Mari Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kallunki, Mari Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kallunki, Mari
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Kallunki, Mari. 2015. Koulussa hyvin menestyvien 9.-luokkalaisten tyttöjen itsetunto ja sen tukeminen. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen itsetunto koulussa hyvin menestyvillä 9.-luokkalaisilla tytöillä on. Tutkimuksessa itsetuntoa lähestyttiin kaksiulotteisen mallin kautta, jossa itsetunnon kuvataan rakentuvan itsearvostuksesta ja minäpätevyydestä. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millä tavoin opettajat voivat vaikuttaa hyvin menestyvien oppilaiden itsetuntoon. Tavoitteena oli nuorten oman äänen kautta saada tietoa siitä, millaista apua ja tukea koulussa hyvin menestyvät 9.-luokkalaiset tytöt toivoisivat opettajiltaan lisää. Tutkimusaineisto kerättiin huhti- ja toukokuussa 2015 teemahaastatteluin. Yksilöhaastatteluihin osallistui yhteensä kuusi koulussa hyvin menestyvää 9.-luokkalaista tyttöä kahdesta keskisuomalaisesta yläkoulusta. Aineisto analysoitiin kvalitatiiviselle tutkimusotteelle sopivan aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tuloksista ilmeni, että koulussa hyvin menestyvien 9.-luokkalaisten tyttöjen itsetunto on ennemmin myönteinen kuin kielteinen. Aineistossa oli kuitenkin ristiriitaisuutta, sillä esimerkiksi kaikki tytöt kertoivat olevansa tyytyväisiä itseensä, mutta samanaikaisesti suurin osa heistä kuvasi itseensä kohdistuvia tyytymättömyyden tunteita. Hyvään itsearvostukseen viittasi kaikkien tyttöjen ylpeys itsestä sekä tyytyväisyys omaan koulumenestykseen ja ulkonäköön. Toisaalta hyvästä koulumenestyksestä huolimatta kaikki tutkittavat ilmaisivat epävarmuutta omaasta osaamisestaan, mikä voidaan tulkita viittaukseksi heikosta minäpätevyyden tunteesta. Hakusanat: itsetunto, itsearvostus, minäpätevyys, koulumenestys, yläkoulu, nuoruus, teemahaastattelu
first_indexed 2023-03-22T09:57:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Innanen, Hely", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kallunki, Mari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-10-26T08:20:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-10-26T08:20:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1498459", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47398", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\nKallunki, Mari. 2015. Koulussa hyvin menestyvien 9.-luokkalaisten tytt\u00f6jen itsetunto ja sen tukeminen. Kasvatustieteen pro gradu \u2013tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. \nTutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millainen itsetunto koulussa hyvin menestyvill\u00e4 9.-luokkalaisilla tyt\u00f6ill\u00e4 on. Tutkimuksessa itsetuntoa l\u00e4hestyttiin kaksiulotteisen mallin kautta, jossa itsetunnon kuvataan rakentuvan itsearvostuksesta ja min\u00e4p\u00e4tevyydest\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa tarkasteltiin sit\u00e4, mill\u00e4 tavoin opettajat voivat vaikuttaa hyvin menestyvien oppilaiden itsetuntoon. Tavoitteena oli nuorten oman \u00e4\u00e4nen kautta saada tietoa siit\u00e4, millaista apua ja tukea koulussa hyvin menestyv\u00e4t 9.-luokkalaiset tyt\u00f6t toivoisivat opettajiltaan lis\u00e4\u00e4. \nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin huhti- ja toukokuussa 2015 teemahaastatteluin. Yksil\u00f6haastatteluihin osallistui yhteens\u00e4 kuusi koulussa hyvin menestyv\u00e4\u00e4 9.-luokkalaista tytt\u00f6\u00e4 kahdesta keskisuomalaisesta yl\u00e4koulusta. Aineisto analysoitiin kvalitatiiviselle tutkimusotteelle sopivan aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. \nTuloksista ilmeni, ett\u00e4 koulussa hyvin menestyvien 9.-luokkalaisten tytt\u00f6jen itsetunto on ennemmin my\u00f6nteinen kuin kielteinen. Aineistossa oli kuitenkin ristiriitaisuutta, sill\u00e4 esimerkiksi kaikki tyt\u00f6t kertoivat olevansa tyytyv\u00e4isi\u00e4 itseens\u00e4, mutta samanaikaisesti suurin osa heist\u00e4 kuvasi itseens\u00e4 kohdistuvia tyytym\u00e4tt\u00f6myyden tunteita. Hyv\u00e4\u00e4n itsearvostukseen viittasi kaikkien tytt\u00f6jen ylpeys itsest\u00e4 sek\u00e4 tyytyv\u00e4isyys omaan koulumenestykseen ja ulkon\u00e4k\u00f6\u00f6n. Toisaalta hyv\u00e4st\u00e4 koulumenestyksest\u00e4 huolimatta kaikki tutkittavat ilmaisivat ep\u00e4varmuutta omaasta osaamisestaan, mik\u00e4 voidaan tulkita viittaukseksi heikosta min\u00e4p\u00e4tevyyden tunteesta. \n\nHakusanat: itsetunto, itsearvostus, min\u00e4p\u00e4tevyys, koulumenestys, yl\u00e4koulu, nuoruus, teemahaastattelu", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Mari Kallunki (matukall) on 2015-10-26 08:20:36.848045. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-10-26T08:20:37Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201510263485.pdf: 2055231 bytes, checksum: 1475da10c3c5d47d1a73a91f1f2b5e4e (MD5)\nlicense.html: 4837 bytes, checksum: 44177258ced449467d2427fa4365fe0e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-10-26T08:20:37Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201510263485.pdf: 2055231 bytes, checksum: 1475da10c3c5d47d1a73a91f1f2b5e4e (MD5)\nlicense.html: 4837 bytes, checksum: 44177258ced449467d2427fa4365fe0e (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (137 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itsetunto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itsearvostus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "min\u00e4p\u00e4tevyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulumenestys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nuoruus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teemahaastettelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koulussa hyvin menestyvien 9.-luokkalaisten tytt\u00f6jen itsetunto ja sen tukeminen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201510263485", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Haastattelututkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-10-26T08:20:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsetunto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintomenestys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tyt\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoruus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_47398
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:16Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/af0a6dd5-2a8d-4692-945c-ee3ab86e0592\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201510263485.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kallunki, Mari Koulussa hyvin menestyvien 9.-luokkalaisten tyttöjen itsetunto ja sen tukeminen itsetunto itsearvostus minäpätevyys koulumenestys yläkoulu nuoruus teemahaastettelu Luokanopettajakoulutus Teacher Education Haastattelututkimus 103 opintomenestys tytöt
title Koulussa hyvin menestyvien 9.-luokkalaisten tyttöjen itsetunto ja sen tukeminen
title_full Koulussa hyvin menestyvien 9.-luokkalaisten tyttöjen itsetunto ja sen tukeminen
title_fullStr Koulussa hyvin menestyvien 9.-luokkalaisten tyttöjen itsetunto ja sen tukeminen Koulussa hyvin menestyvien 9.-luokkalaisten tyttöjen itsetunto ja sen tukeminen
title_full_unstemmed Koulussa hyvin menestyvien 9.-luokkalaisten tyttöjen itsetunto ja sen tukeminen Koulussa hyvin menestyvien 9.-luokkalaisten tyttöjen itsetunto ja sen tukeminen
title_short Koulussa hyvin menestyvien 9.-luokkalaisten tyttöjen itsetunto ja sen tukeminen
title_sort koulussa hyvin menestyvien 9 luokkalaisten tyttöjen itsetunto ja sen tukeminen
title_txtP Koulussa hyvin menestyvien 9.-luokkalaisten tyttöjen itsetunto ja sen tukeminen
topic itsetunto itsearvostus minäpätevyys koulumenestys yläkoulu nuoruus teemahaastettelu Luokanopettajakoulutus Teacher Education Haastattelututkimus 103 opintomenestys tytöt
topic_facet 103 Haastattelututkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education itsearvostus itsetunto koulumenestys minäpätevyys nuoruus opintomenestys teemahaastettelu tytöt yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47398 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201510263485
work_keys_str_mv AT kallunkimari koulussahyvinmenestyvien9luokkalaistentyttöjenitsetuntojasentukeminen