Toiminnallinen opettaminen oppimiskokemuksen ja sisäisen motivaation rakentaja alakoulussa

Tutkimuksessa selvitetään toiminnallisen opettamisen hyötyjä ja haittoja sekä sen merkitys oppilaiden sisäisen motivaation rakentumiseen. Näiden teemojen lisäksi tutkimus johtaa lukijan sellaisten kysymysten äärelle, kuten miten opitaan, minkälainen on oppimisprosessi ja miten motivaatio rakentuu. T...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Aninko, Jaakko
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47394
_version_ 1828193113878822912
author Aninko, Jaakko
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Aninko, Jaakko Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Aninko, Jaakko Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Aninko, Jaakko
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa selvitetään toiminnallisen opettamisen hyötyjä ja haittoja sekä sen merkitys oppilaiden sisäisen motivaation rakentumiseen. Näiden teemojen lisäksi tutkimus johtaa lukijan sellaisten kysymysten äärelle, kuten miten opitaan, minkälainen on oppimisprosessi ja miten motivaatio rakentuu. Tutkimuskysymykseen vastataan kirjallisuuskatsauksella ja empiirisellä osalla, joka on toteutettu teemahaastattelulla, videohavainnoinnilla ja kyselyllä. Näiden lisäksi tutkimuksen apuna ovat toimineet tuntisuunnitelmat ja muistiinpanot, joiden pohjalta tutkimuksen havainto-oppitunnit pidettiin. Tutkimuksessa käytettiin vertailuasetelmaa luennoitujen – ja toiminnallisten tuntien välillä. Ai- neiston analyysi tapahtui teoriasidonnaisesti kategorisoiden. Aineistossa teemahaastatteluun osallistui opettajia, videohavainnointiin ja kyselyyn puolestaan kuudennen luokan oppilaita. Tämän tutkimuksen tutkimusote on etnografinen toimintatutkimus, jolle useat erilaiset aineistonkeruumenetelmät eivät ole mitenkään poikkeuksellisia. Tutkimuksessa ilmeni, että toiminnallinen opettaminen tukee monipuolisesti erilaisia oppijoita. Toiminnallinen opettaminen tuki myös sisäisen motivaation rakentumista paremmin kuin siihen verrattu luennoiva opetustyyli. Toiminnallisuuden heikkoutena koettiin sen opettajaa kuormittava vaikutus ja mahdolliset työrauhaongelmat.
first_indexed 2024-09-11T08:51:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kepler-Uotinen Kaili", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aninko, Jaakko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-10-25T09:25:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-10-25T09:25:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1498430", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47394", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n toiminnallisen opettamisen hy\u00f6tyj\u00e4 ja haittoja sek\u00e4 sen merkitys oppilaiden sis\u00e4isen motivaation rakentumiseen. N\u00e4iden teemojen lis\u00e4ksi tutkimus johtaa lukijan sellaisten kysymysten \u00e4\u00e4relle, kuten miten opitaan, mink\u00e4lainen on oppimisprosessi ja miten motivaatio rakentuu.\nTutkimuskysymykseen vastataan kirjallisuuskatsauksella ja empiirisell\u00e4 osalla, joka on toteutettu teemahaastattelulla, videohavainnoinnilla ja kyselyll\u00e4. N\u00e4iden lis\u00e4ksi tutkimuksen apuna ovat toimineet tuntisuunnitelmat ja muistiinpanot, joiden pohjalta tutkimuksen havainto-oppitunnit pidettiin. Tutkimuksessa k\u00e4ytettiin vertailuasetelmaa luennoitujen \u2013 ja toiminnallisten tuntien v\u00e4lill\u00e4. Ai- neiston analyysi tapahtui teoriasidonnaisesti kategorisoiden. Aineistossa teemahaastatteluun osallistui opettajia, videohavainnointiin ja kyselyyn puolestaan kuudennen luokan oppilaita. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tutkimusote on etnografinen toimintatutkimus, jolle useat erilaiset aineistonkeruumenetelm\u00e4t eiv\u00e4t ole mitenk\u00e4\u00e4n poikkeuksellisia.\nTutkimuksessa ilmeni, ett\u00e4 toiminnallinen opettaminen tukee monipuolisesti erilaisia oppijoita. Toiminnallinen opettaminen tuki my\u00f6s sis\u00e4isen motivaation rakentumista paremmin kuin siihen verrattu luennoiva opetustyyli. Toiminnallisuuden heikkoutena koettiin sen opettajaa kuormittava vaikutus ja mahdolliset ty\u00f6rauhaongelmat.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jaakko Aninko (jajoanin) on 2015-10-25 09:25:36.010299. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-10-25T09:25:37Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201510253483.pdf: 4895016 bytes, checksum: 53257d5506f17c7c12906ec875516541 (MD5)\nlicense.html: 4848 bytes, checksum: dcb3c285b217c0890d9439dfd85a8db7 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-10-25T09:25:37Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201510253483.pdf: 4895016 bytes, checksum: 53257d5506f17c7c12906ec875516541 (MD5)\nlicense.html: 4848 bytes, checksum: dcb3c285b217c0890d9439dfd85a8db7 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (139 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Toiminnallinen opettaminen oppimiskokemuksen ja sis\u00e4isen motivaation rakentaja alakoulussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201510253483", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-10-25T09:25:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnalliset menetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimistyylit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_47394
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:22Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1df2d6b2-8c2a-4d62-9b9d-4cf393f2f79c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201510253483.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aninko, Jaakko Toiminnallinen opettaminen oppimiskokemuksen ja sisäisen motivaation rakentaja alakoulussa minäpystyvyys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 toiminnalliset menetelmät oppimistyylit opetus motivaatio itsemäärääminen
title Toiminnallinen opettaminen oppimiskokemuksen ja sisäisen motivaation rakentaja alakoulussa
title_full Toiminnallinen opettaminen oppimiskokemuksen ja sisäisen motivaation rakentaja alakoulussa
title_fullStr Toiminnallinen opettaminen oppimiskokemuksen ja sisäisen motivaation rakentaja alakoulussa Toiminnallinen opettaminen oppimiskokemuksen ja sisäisen motivaation rakentaja alakoulussa
title_full_unstemmed Toiminnallinen opettaminen oppimiskokemuksen ja sisäisen motivaation rakentaja alakoulussa Toiminnallinen opettaminen oppimiskokemuksen ja sisäisen motivaation rakentaja alakoulussa
title_short Toiminnallinen opettaminen oppimiskokemuksen ja sisäisen motivaation rakentaja alakoulussa
title_sort toiminnallinen opettaminen oppimiskokemuksen ja sisäisen motivaation rakentaja alakoulussa
title_txtP Toiminnallinen opettaminen oppimiskokemuksen ja sisäisen motivaation rakentaja alakoulussa
topic minäpystyvyys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 toiminnalliset menetelmät oppimistyylit opetus motivaatio itsemäärääminen
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education itsemäärääminen minäpystyvyys motivaatio opetus oppimistyylit toiminnalliset menetelmät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47394 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201510253483
work_keys_str_mv AT aninkojaakko toiminnallinenopettaminenoppimiskokemuksenjasisäisenmotivaationrakentajaalakoulussa