Toiminnallinen opettaminen oppimiskokemuksen ja sisäisen motivaation rakentaja alakoulussa

Tutkimuksessa selvitetään toiminnallisen opettamisen hyötyjä ja haittoja sekä sen merkitys oppilaiden sisäisen motivaation rakentumiseen. Näiden teemojen lisäksi tutkimus johtaa lukijan sellaisten kysymysten äärelle, kuten miten opitaan, minkälainen on oppimisprosessi ja miten motivaatio rakentuu. T...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Aninko, Jaakko
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47394
Description
Summary:Tutkimuksessa selvitetään toiminnallisen opettamisen hyötyjä ja haittoja sekä sen merkitys oppilaiden sisäisen motivaation rakentumiseen. Näiden teemojen lisäksi tutkimus johtaa lukijan sellaisten kysymysten äärelle, kuten miten opitaan, minkälainen on oppimisprosessi ja miten motivaatio rakentuu. Tutkimuskysymykseen vastataan kirjallisuuskatsauksella ja empiirisellä osalla, joka on toteutettu teemahaastattelulla, videohavainnoinnilla ja kyselyllä. Näiden lisäksi tutkimuksen apuna ovat toimineet tuntisuunnitelmat ja muistiinpanot, joiden pohjalta tutkimuksen havainto-oppitunnit pidettiin. Tutkimuksessa käytettiin vertailuasetelmaa luennoitujen – ja toiminnallisten tuntien välillä. Ai- neiston analyysi tapahtui teoriasidonnaisesti kategorisoiden. Aineistossa teemahaastatteluun osallistui opettajia, videohavainnointiin ja kyselyyn puolestaan kuudennen luokan oppilaita. Tämän tutkimuksen tutkimusote on etnografinen toimintatutkimus, jolle useat erilaiset aineistonkeruumenetelmät eivät ole mitenkään poikkeuksellisia. Tutkimuksessa ilmeni, että toiminnallinen opettaminen tukee monipuolisesti erilaisia oppijoita. Toiminnallinen opettaminen tuki myös sisäisen motivaation rakentumista paremmin kuin siihen verrattu luennoiva opetustyyli. Toiminnallisuuden heikkoutena koettiin sen opettajaa kuormittava vaikutus ja mahdolliset työrauhaongelmat.