Luokanopettajien käsityksiä lukemisesta, kriittisestä lukutaidosta ja niiden merkityksistä

Tässä tutkielmassa tarkasteltiin opettajien käsityksiä lukemisesta, kriittisestä lukutaidosta ja niiden merkityksistä. Tutkimusaihe perustui huoleen lukutaidon muutoksen vaatimuksesta, koska median ja teknologian merkitys on kasavanut yhteiskunnassa. Tarkoituksena oli selvittää, miten kriittinen...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hyytiä, Minna, Saloranta, Sofia
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47328
_version_ 1826225696907722752
author Hyytiä, Minna Saloranta, Sofia
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hyytiä, Minna Saloranta, Sofia Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hyytiä, Minna Saloranta, Sofia Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hyytiä, Minna
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tarkasteltiin opettajien käsityksiä lukemisesta, kriittisestä lukutaidosta ja niiden merkityksistä. Tutkimusaihe perustui huoleen lukutaidon muutoksen vaatimuksesta, koska median ja teknologian merkitys on kasavanut yhteiskunnassa. Tarkoituksena oli selvittää, miten kriittinen lukutaito on opetuksessa esillä ja minkälaisia merkityksiä opettajat sille antavat. Tutkimus oli laadullinen ja perustui fenomenologis-hermeneuttiseen tutkimusotteeseen. Tutkimusaineisto koostui yhdeksän luokanopettajan teemahaastatteluista, jotka analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia käyttäen. Opettajat käsittivät kriittisen lukutaidon yhdeksi lukutaidon osaalueeksi, jonka merkitys tulevaisuudessa korostuu median kasvun myötä. Kriittisen lukutaidon kehittämisessä opettajat painottivat olennaisen tiedon löytä- mistä, oman ajattelun arviointia sekä sen suhteuttamista uuteen tietoon. Kriittinen lukutaito käsitteenä oli monelle opettajalle hankala, mutta kriittisyyden opettaminen ymmärrettiin kuitenkin jokaisen oppiaineen opetussisällöksi. Opettajat korostivat omaa valtaa ja vastuuta valita opetussuunnitelman puitteissa opetettavat asiat luokassaan. Yleisenä johtopäätöksenä on, että opettajat pitivät tärkeänä lukutaidolle ja kriittiselle lukutaidolle sekä niiden monipuoliselle osaamiselle. Opettajilla ei kuitenkaan ollut yhtenäistä linjaa kriittisyyden tukemisessa.
first_indexed 2024-09-11T08:50:08Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tarnanen, Mirja.", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hyyti\u00e4, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saloranta, Sofia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-10-19T12:23:32Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-10-19T12:23:32Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1498359", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47328", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkasteltiin opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 lukemisesta, kriittisest\u00e4\r\nlukutaidosta ja niiden merkityksist\u00e4. Tutkimusaihe perustui huoleen lukutaidon\r\nmuutoksen vaatimuksesta, koska median ja teknologian merkitys on kasavanut\r\nyhteiskunnassa. Tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten kriittinen lukutaito on\r\nopetuksessa esill\u00e4 ja mink\u00e4laisia merkityksi\u00e4 opettajat sille antavat. Tutkimus\r\noli laadullinen ja perustui fenomenologis-hermeneuttiseen tutkimusotteeseen.\r\nTutkimusaineisto koostui yhdeks\u00e4n luokanopettajan teemahaastatteluista, jotka\r\nanalysoitiin teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia k\u00e4ytt\u00e4en.\r\nOpettajat k\u00e4sittiv\u00e4t kriittisen lukutaidon yhdeksi lukutaidon osaalueeksi,\r\njonka merkitys tulevaisuudessa korostuu median kasvun my\u00f6t\u00e4. Kriittisen\r\nlukutaidon kehitt\u00e4misess\u00e4 opettajat painottivat olennaisen tiedon l\u00f6yt\u00e4-\r\nmist\u00e4, oman ajattelun arviointia sek\u00e4 sen suhteuttamista uuteen tietoon. Kriittinen\r\nlukutaito k\u00e4sitteen\u00e4 oli monelle opettajalle hankala, mutta kriittisyyden\r\nopettaminen ymm\u00e4rrettiin kuitenkin jokaisen oppiaineen opetussis\u00e4ll\u00f6ksi.\r\nOpettajat korostivat omaa valtaa ja vastuuta valita opetussuunnitelman puitteissa\r\nopetettavat asiat luokassaan.\r\nYleisen\u00e4 johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 on, ett\u00e4 opettajat pitiv\u00e4t t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 lukutaidolle\r\nja kriittiselle lukutaidolle sek\u00e4 niiden monipuoliselle osaamiselle. Opettajilla\r\nei kuitenkaan ollut yhten\u00e4ist\u00e4 linjaa kriittisyyden tukemisessa.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Minna Hyyti\u00e4 (minkarhy) on 2015-10-19 12:23:32.170069. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-10-19T12:23:32Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201510193413.pdf: 501610 bytes, checksum: 06a53735cb4f166995404fd68bf2537f (MD5)\r\nlicense.html: 5168 bytes, checksum: 62c756685dc4014e4ee2c3f429276a8f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-10-19T12:23:32Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201510193413.pdf: 501610 bytes, checksum: 06a53735cb4f166995404fd68bf2537f (MD5)\r\nlicense.html: 5168 bytes, checksum: 62c756685dc4014e4ee2c3f429276a8f (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (82 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriittinen lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monilukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 lukemisesta, kriittisest\u00e4 lukutaidosta ja niiden merkityksist\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201510193413", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-10-19T12:23:33Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mediakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_47328
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:25Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d04e1b8f-6a2b-4019-bbc0-ef269f908501\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201510193413.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hyytiä, Minna Saloranta, Sofia Luokanopettajien käsityksiä lukemisesta, kriittisestä lukutaidosta ja niiden merkityksistä kriittinen lukutaito monilukutaito Luokanopettajakoulutus Teacher Education Kvalitatiivinen tutkimus 103 lukutaito lukeminen mediakasvatus
title Luokanopettajien käsityksiä lukemisesta, kriittisestä lukutaidosta ja niiden merkityksistä
title_full Luokanopettajien käsityksiä lukemisesta, kriittisestä lukutaidosta ja niiden merkityksistä
title_fullStr Luokanopettajien käsityksiä lukemisesta, kriittisestä lukutaidosta ja niiden merkityksistä Luokanopettajien käsityksiä lukemisesta, kriittisestä lukutaidosta ja niiden merkityksistä
title_full_unstemmed Luokanopettajien käsityksiä lukemisesta, kriittisestä lukutaidosta ja niiden merkityksistä Luokanopettajien käsityksiä lukemisesta, kriittisestä lukutaidosta ja niiden merkityksistä
title_short Luokanopettajien käsityksiä lukemisesta, kriittisestä lukutaidosta ja niiden merkityksistä
title_sort luokanopettajien käsityksiä lukemisesta kriittisestä lukutaidosta ja niiden merkityksistä
title_txtP Luokanopettajien käsityksiä lukemisesta, kriittisestä lukutaidosta ja niiden merkityksistä
topic kriittinen lukutaito monilukutaito Luokanopettajakoulutus Teacher Education Kvalitatiivinen tutkimus 103 lukutaito lukeminen mediakasvatus
topic_facet 103 Kvalitatiivinen tutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education kriittinen lukutaito lukeminen lukutaito mediakasvatus monilukutaito
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47328 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201510193413
work_keys_str_mv AT hyytiäminna luokanopettajienkäsityksiälukemisestakriittisestälukutaidostajaniidenmerkityksistä