Deâtel'nostnye metody obučeniâ russkomu âzyku kak inostrannomu na načal'nom ètape issledovanie opyta detej i prepodavatelej-praktikantov

Kommunikatiivisuus on ollut tärkeä osa vieraan kielen opetusta jo useiden vuosikymmenien ajan ja oppija nähdään oppimisprosessissa aktiivisena toimijana. Kokemuksellisten ja toiminnallisten työtapojen katsotaan vahvistavan motivaatiota oppia. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa jopa kehote...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Meuronen, Meija
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:rus
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47300
_version_ 1828193113826394112
author Meuronen, Meija
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Meuronen, Meija Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Meuronen, Meija Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Meuronen, Meija
datasource_str_mv jyx
description Kommunikatiivisuus on ollut tärkeä osa vieraan kielen opetusta jo useiden vuosikymmenien ajan ja oppija nähdään oppimisprosessissa aktiivisena toimijana. Kokemuksellisten ja toiminnallisten työtapojen katsotaan vahvistavan motivaatiota oppia. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa jopa kehotetaan käyttämään toiminnallisia ja vaihtelevia työtapoja vieraiden kielten opetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena on tutkia, (1) miten toiminnallisia opetusmenetelmiä voidaan määritellä (kirjallisuus ja opetusharjoittelijoiden ajatukset), (2) minkälaisia konkreettisia sovelluksia niistä toteutuu kielileirin puitteissa ja (3) millaisia kokemuksia tutkimusryhmän lapsilla ja opetusharjoittelijoilla on toiminnallisten metodien käytöstä leirin aikana. Tutkittava ryhmä koostuu yhdeksästä 9-11 -vuotiaasta lapsesta ja kolmesta Jyväskylän yliopiston venäjän kielen opetusharjoittelijasta, jotka osallistuivat Jyväskylän yliopiston Kielikampuksen ja Jyväskylän kaupungin opetuspalvelujen järjestämälle toiminnalliselle kesäleirille kesäkuussa 2014. Lapsia haastateltiin leirin toiseksi viimeisenä päivänä aamutuntien aikana ja opettajia seuraavan viikon aikana leirin päättymisestä. Opetusharjoittelijat suunnittelivat ja toteuttivat leirin sekä tuottivat kaiken oppimateriaalin itse. Tässä työssä käytettiin tutkimusmetodina puolistrukturoitua teemahaastattelua ja analysointimenetelmänä sisällönanalyysiä. Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että toiminnalisten menetelmien käytöksi voidaan määritellä sellaiset harjoitukset, jotka vaativat sisäistä ja ulkoista aktiivisuutta, joiden aikana ei pelkästään istuta pulpetissa tai lueta kirjasta ja joihin liitty jollain tavalla liike. Esimerkkejä toiminnallisten metodien käytöstä vieraiden kielten opetuksessa ovat esimerkiksi draamapedagogiset harjoitukset, leikit, taito- ja taideaineissa käytettävät tekniikat sekä erilaisten oppimisympäristöjen, kuten puistojen, ja musiikin hyödyntäminen. Opetusharjoittelijoiden ja lasten kokemuksen mukaan kouluissa tapahtuva vieraan kielen opetus on melko rajoittunutta. Opetusharjoittelijoiden mielestä toiminnalliset harjoitukset voisivat tarjota vaihtelua ja pakottomuutta vieraan kielen opiskeluun. Tämän tutkimuksen sekä kirjallisuuden perusteella voidaan sanoa, että toiminnalliset menetelmät vähentänevät pelon ja jännityksen tuntemuksia vieraan kielen tunneilla, mikä lisää motivaatiota ja intoa opiskella. Opetusharjoittelijat kuitenkin tähdentävät, että toiminnalliset metodit toimivat parhaiten, kun ne yhdistetään muihin kielenopetuksen menetelmiin ja niiden käytössä otetaan huomioon ryhmien ja oppijoiden yksilölliset tarpeet.
first_indexed 2023-03-22T09:59:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "L\u00e4hteenm\u00e4ki, Mika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Turunen, Natalia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ullakonoja, Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Meuronen, Meija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-10-13T14:51:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-10-13T14:51:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1497693", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47300", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kommunikatiivisuus on ollut t\u00e4rke\u00e4 osa vieraan kielen opetusta jo useiden vuosikymmenien ajan ja oppija n\u00e4hd\u00e4\u00e4n oppimisprosessissa aktiivisena toimijana. Kokemuksellisten ja toiminnallisten ty\u00f6tapojen katsotaan vahvistavan motivaatiota oppia. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa jopa kehotetaan k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n toiminnallisia ja vaihtelevia ty\u00f6tapoja vieraiden kielten opetuksessa.\r\n Tutkimuksen tavoitteena on tutkia, (1) miten toiminnallisia opetusmenetelmi\u00e4 voidaan m\u00e4\u00e4ritell\u00e4 (kirjallisuus ja opetusharjoittelijoiden ajatukset), (2) mink\u00e4laisia konkreettisia sovelluksia niist\u00e4 toteutuu kielileirin puitteissa ja (3) millaisia kokemuksia tutkimusryhm\u00e4n lapsilla ja opetusharjoittelijoilla on toiminnallisten metodien k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 leirin aikana.\r\n Tutkittava ryhm\u00e4 koostuu yhdeks\u00e4st\u00e4 9-11 -vuotiaasta lapsesta ja kolmesta Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston ven\u00e4j\u00e4n kielen opetusharjoittelijasta, jotka osallistuivat Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Kielikampuksen ja Jyv\u00e4skyl\u00e4n kaupungin opetuspalvelujen j\u00e4rjest\u00e4m\u00e4lle toiminnalliselle kes\u00e4leirille kes\u00e4kuussa 2014. Lapsia haastateltiin leirin toiseksi viimeisen\u00e4 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 aamutuntien aikana ja opettajia seuraavan viikon aikana leirin p\u00e4\u00e4ttymisest\u00e4. Opetusharjoittelijat suunnittelivat ja toteuttivat leirin sek\u00e4 tuottivat kaiken oppimateriaalin itse. T\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 k\u00e4ytettiin tutkimusmetodina puolistrukturoitua teemahaastattelua ja analysointimenetelm\u00e4n\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\r\n Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, ett\u00e4 toiminnalisten menetelmien k\u00e4yt\u00f6ksi voidaan m\u00e4\u00e4ritell\u00e4 sellaiset harjoitukset, jotka vaativat sis\u00e4ist\u00e4 ja ulkoista aktiivisuutta, joiden aikana ei pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n istuta pulpetissa tai lueta kirjasta ja joihin liitty jollain tavalla liike. Esimerkkej\u00e4 toiminnallisten metodien k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 vieraiden kielten opetuksessa ovat esimerkiksi draamapedagogiset harjoitukset, leikit, taito- ja taideaineissa k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4t tekniikat sek\u00e4 erilaisten oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen, kuten puistojen, ja musiikin hy\u00f6dynt\u00e4minen.\r\n Opetusharjoittelijoiden ja lasten kokemuksen mukaan kouluissa tapahtuva vieraan kielen opetus on melko rajoittunutta. Opetusharjoittelijoiden mielest\u00e4 toiminnalliset harjoitukset voisivat tarjota vaihtelua ja pakottomuutta vieraan kielen opiskeluun. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen sek\u00e4 kirjallisuuden perusteella voidaan sanoa, ett\u00e4 toiminnalliset menetelm\u00e4t v\u00e4hent\u00e4nev\u00e4t pelon ja j\u00e4nnityksen tuntemuksia vieraan kielen tunneilla, mik\u00e4 lis\u00e4\u00e4 motivaatiota ja intoa opiskella. Opetusharjoittelijat kuitenkin t\u00e4hdent\u00e4v\u00e4t, ett\u00e4 toiminnalliset metodit toimivat parhaiten, kun ne yhdistet\u00e4\u00e4n muihin kielenopetuksen menetelmiin ja niiden k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 otetaan huomioon ryhmien ja oppijoiden yksil\u00f6lliset tarpeet.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Meija Meuronen (meirkuik) on 2015-10-13 14:51:42.550263. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-10-13T14:51:43Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201510133367.pdf: 747724 bytes, checksum: e9701d2deadf27bc1eaa4980b485a348 (MD5)\r\nlicense.html: 4910 bytes, checksum: 538e4ee1cdd67e2f86ca9bae89deb9b7 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-10-13T14:51:43Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201510133367.pdf: 747724 bytes, checksum: e9701d2deadf27bc1eaa4980b485a348 (MD5)\r\nlicense.html: 4910 bytes, checksum: 538e4ee1cdd67e2f86ca9bae89deb9b7 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (74 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "rus", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Ven\u00e4j\u00e4 vieraana kielen\u00e4 \u2013opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vieraan kielen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetusmetodit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnalliset metodit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnallinen tapa oppia kieli\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kokemusoppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kieli toiminnassa", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunteet ja kielenopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Dea\u0302tel'nostnye metody obuc\u030cenia\u0302 russkomu a\u0302zyku kak inostrannomu na nac\u030cal'nom e\u0300tape : issledovanie opyta detej i prepodavatelej-praktikantov", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201510133367", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ven\u00e4j\u00e4n kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Russian Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-10-13T14:51:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "312", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ven\u00e4j\u00e4n kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnalliset menetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemusoppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_47300
language rus
last_indexed 2025-03-31T20:02:22Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5c450088-7c45-410f-bb49-43ce63515b56\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201510133367.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Meuronen, Meija Deâtel'nostnye metody obučeniâ russkomu âzyku kak inostrannomu na načal'nom ètape : issledovanie opyta detej i prepodavatelej-praktikantov Venäjä vieraana kielenä –opetus vieraan kielen opetus opetusmetodit toiminnalliset metodit toiminnallinen tapa oppia kieliä kokemusoppiminen kieli toiminnassa tunteet ja kielenopetus Venäjän kieli ja kulttuuri Russian Language and Culture 312 venäjän kieli kielet opetus opetusmenetelmät toiminnalliset menetelmät kielen oppiminen tunteet
title Deâtel'nostnye metody obučeniâ russkomu âzyku kak inostrannomu na načal'nom ètape : issledovanie opyta detej i prepodavatelej-praktikantov
title_full Deâtel'nostnye metody obučeniâ russkomu âzyku kak inostrannomu na načal'nom ètape : issledovanie opyta detej i prepodavatelej-praktikantov
title_fullStr Deâtel'nostnye metody obučeniâ russkomu âzyku kak inostrannomu na načal'nom ètape : issledovanie opyta detej i prepodavatelej-praktikantov Deâtel'nostnye metody obučeniâ russkomu âzyku kak inostrannomu na načal'nom ètape : issledovanie opyta detej i prepodavatelej-praktikantov
title_full_unstemmed Deâtel'nostnye metody obučeniâ russkomu âzyku kak inostrannomu na načal'nom ètape : issledovanie opyta detej i prepodavatelej-praktikantov Deâtel'nostnye metody obučeniâ russkomu âzyku kak inostrannomu na načal'nom ètape : issledovanie opyta detej i prepodavatelej-praktikantov
title_short Deâtel'nostnye metody obučeniâ russkomu âzyku kak inostrannomu na načal'nom ètape
title_sort deâtel nostnye metody obučeniâ russkomu âzyku kak inostrannomu na načal nom ètape issledovanie opyta detej i prepodavatelej praktikantov
title_sub issledovanie opyta detej i prepodavatelej-praktikantov
title_txtP Deâtel'nostnye metody obučeniâ russkomu âzyku kak inostrannomu na načal'nom ètape : issledovanie opyta detej i prepodavatelej-praktikantov
topic Venäjä vieraana kielenä –opetus vieraan kielen opetus opetusmetodit toiminnalliset metodit toiminnallinen tapa oppia kieliä kokemusoppiminen kieli toiminnassa tunteet ja kielenopetus Venäjän kieli ja kulttuuri Russian Language and Culture 312 venäjän kieli kielet opetus opetusmenetelmät toiminnalliset menetelmät kielen oppiminen tunteet
topic_facet 312 Russian Language and Culture Venäjä vieraana kielenä –opetus Venäjän kieli ja kulttuuri kielen oppiminen kielet kieli toiminnassa kokemusoppiminen opetus opetusmenetelmät opetusmetodit toiminnallinen tapa oppia kieliä toiminnalliset menetelmät toiminnalliset metodit tunteet tunteet ja kielenopetus venäjän kieli vieraan kielen opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47300 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201510133367
work_keys_str_mv AT meuronenmeija deatelnostnyemetodyobuceniarusskomuazykukakinostrannomunanacalnometapeissledovanie