Sijaintiin perustuva mainonta mobiililaitteissa kuluttajan näkökulmasta

Kuluttajan sijaintitiedon hyödyntäminen mainonnassa on todettu tehokkaaksi tavaksi hoitaa markkinointikommunikaatio asiakkaisiin. Tämä kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkielma käsittelee sijaintiin perustuvan mainonnan piirteitä sekä määrittelee minkälainen sijaintiin perustuva mainonta vastaa k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ruhanen, Aleksi
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47260
_version_ 1826225814694264832
author Ruhanen, Aleksi
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ruhanen, Aleksi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ruhanen, Aleksi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ruhanen, Aleksi
datasource_str_mv jyx
description Kuluttajan sijaintitiedon hyödyntäminen mainonnassa on todettu tehokkaaksi tavaksi hoitaa markkinointikommunikaatio asiakkaisiin. Tämä kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkielma käsittelee sijaintiin perustuvan mainonnan piirteitä sekä määrittelee minkälainen sijaintiin perustuva mainonta vastaa kuluttajan tarpeita. Tutkielmassa käsitellään myös mobiililaitteiden roolia mainonnan välittämisessä. Tutkimustuloksena todettiin mobiililaitteiden soveltuvan hyvin sijaintiin perustuvan mainonnan toteuttamiseen niissä olevien ominaisuuksien ansiosta. Kuluttajalle taas on tärkeää, että hän voi itse kontrolloida, milloin vastaanottaa mainontaa ja mainonnan sisällön tulee taas tarjota tarpeellisia ja hyödynnettävissä olevia etuja pelkän informatiivisen sisällön sijasta. Ennen markkinointiviestien lähettämistä on oleellista myös kysyä kuluttajalta lupa mainonnalle ja muokata mainonta vastaamaa yksittäisen kuluttajan mieltymyksiä. Mainonnan negatiivisten puolten vaikutus tulee pyrkiä pitämään mahdollisimman pienenä. Suurimmaksi ongelmaksi kuluttajille muodostuu yksityisyyden menettäminen, joka muodostuu kuluttajan jatkuvasta sijainnin seurannasta sekä markkinoijien suuresta kuluttajaan liittyvästä tietomäärästä. Utilizing a consumer’s location information in advertising has proven to be effective way to communicate with customers. This literature review specifies the characteristics of location-based advertising and defines what kind of location-based advertising fulfills the customer needs. This thesis also deals with the role of mobile devices as a platform for advertising. The results reveal that, because of their characteristics, mobile devices are excellent at delivering location-based advertising. For the consumer, it is important that he or she can control when to receive advertising. The content of advertising has to be something useful and valuable, instead of only being informative content. Before the marketing messages are sent, it is essential to ask the consumer for permission to advertise, and to personalize the advertising to that consumer’s individual preferences. The effect of the negative sides of advertising should be as small as possible. For consumers, the biggest problem of location-based advertising is a loss of privacy. As consumers can often be continuously tracked, marketers can gather a large amount of data on a consumer.
first_indexed 2015-10-07T20:06:48Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Halttunen, Veikko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ruhanen, Aleksi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-10-07T08:33:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-10-07T08:33:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47260", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kuluttajan sijaintitiedon hy\u00f6dynt\u00e4minen mainonnassa on todettu tehokkaaksi tavaksi hoitaa markkinointikommunikaatio asiakkaisiin. T\u00e4m\u00e4 kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkielma k\u00e4sittelee sijaintiin perustuvan mainonnan piirteit\u00e4 sek\u00e4 m\u00e4\u00e4rittelee mink\u00e4lainen sijaintiin perustuva mainonta vastaa kuluttajan tarpeita. Tutkielmassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n my\u00f6s mobiililaitteiden roolia mainonnan v\u00e4litt\u00e4misess\u00e4.\n\nTutkimustuloksena todettiin mobiililaitteiden soveltuvan hyvin sijaintiin perustuvan mainonnan toteuttamiseen niiss\u00e4 olevien ominaisuuksien ansiosta. Kuluttajalle taas on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 h\u00e4n voi itse kontrolloida, milloin vastaanottaa mainontaa ja mainonnan sis\u00e4ll\u00f6n tulee taas tarjota tarpeellisia ja hy\u00f6dynnett\u00e4viss\u00e4 olevia etuja pelk\u00e4n informatiivisen sis\u00e4ll\u00f6n sijasta. Ennen markkinointiviestien l\u00e4hett\u00e4mist\u00e4 on oleellista my\u00f6s kysy\u00e4 kuluttajalta lupa mainonnalle ja muokata mainonta vastaamaa yksitt\u00e4isen kuluttajan mieltymyksi\u00e4. Mainonnan negatiivisten puolten vaikutus tulee pyrki\u00e4 pit\u00e4m\u00e4\u00e4n mahdollisimman pienen\u00e4. Suurimmaksi ongelmaksi kuluttajille muodostuu yksityisyyden menett\u00e4minen, joka muodostuu kuluttajan jatkuvasta sijainnin seurannasta sek\u00e4 markkinoijien suuresta kuluttajaan liittyv\u00e4st\u00e4 tietom\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Utilizing a consumer\u2019s location information in advertising has proven to be effective way to communicate with customers. This literature review specifies the characteristics of location-based advertising and defines what kind of location-based advertising fulfills the customer needs. This thesis also deals with the role\nof mobile devices as a platform for advertising.\n\nThe results reveal that, because of their characteristics, mobile devices are excellent at delivering location-based advertising. For the consumer, it is important that he or she can control when to receive advertising. The content of advertising has to be something useful and valuable, instead of only being informative content. Before the marketing messages are sent, it is essential to ask the consumer for permission to advertise, and to personalize the advertising to that consumer\u2019s individual preferences. The effect of the negative sides of advertising should be as small as possible. For consumers, the biggest problem of location-based advertising is a loss of privacy. As consumers can often be continuously tracked, marketers can gather a large amount of data on a consumer.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Aleksi Ruhanen (mialruha) on 2015-10-07 08:33:13.435245. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-10-07T08:33:13Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201510073319.pdf: 1051122 bytes, checksum: eed87b557c9193efdf0fcfddd685ddac (MD5)\nlicense.html: 4818 bytes, checksum: 7a9afaf1f3d1d056a0b7a3756c7afbf0 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-10-07T08:33:13Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201510073319.pdf: 1051122 bytes, checksum: eed87b557c9193efdf0fcfddd685ddac (MD5)\nlicense.html: 4818 bytes, checksum: 7a9afaf1f3d1d056a0b7a3756c7afbf0 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "29", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sijaintiin perustuva mainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sijaintiin perustuvat palvelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mobiilimarkkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuluttaja", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mobiililaitteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sijainnin paikannus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sijaintiin perustuva mainonta mobiililaitteissa kuluttajan n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201510073319", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-10-07T08:33:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_47260
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:32Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/33fc815c-ecc5-414c-8a4a-8978322859a4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201510073319.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ruhanen, Aleksi Sijaintiin perustuva mainonta mobiililaitteissa kuluttajan näkökulmasta sijaintiin perustuva mainonta sijaintiin perustuvat palvelut mobiilimarkkinointi kuluttaja mobiililaitteet sijainnin paikannus Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Sijaintiin perustuva mainonta mobiililaitteissa kuluttajan näkökulmasta
title_full Sijaintiin perustuva mainonta mobiililaitteissa kuluttajan näkökulmasta
title_fullStr Sijaintiin perustuva mainonta mobiililaitteissa kuluttajan näkökulmasta Sijaintiin perustuva mainonta mobiililaitteissa kuluttajan näkökulmasta
title_full_unstemmed Sijaintiin perustuva mainonta mobiililaitteissa kuluttajan näkökulmasta Sijaintiin perustuva mainonta mobiililaitteissa kuluttajan näkökulmasta
title_short Sijaintiin perustuva mainonta mobiililaitteissa kuluttajan näkökulmasta
title_sort sijaintiin perustuva mainonta mobiililaitteissa kuluttajan näkökulmasta
title_txtP Sijaintiin perustuva mainonta mobiililaitteissa kuluttajan näkökulmasta
topic sijaintiin perustuva mainonta sijaintiin perustuvat palvelut mobiilimarkkinointi kuluttaja mobiililaitteet sijainnin paikannus Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede kuluttaja mobiililaitteet mobiilimarkkinointi sijainnin paikannus sijaintiin perustuva mainonta sijaintiin perustuvat palvelut
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47260 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201510073319
work_keys_str_mv AT ruhanenaleksi sijaintiinperustuvamainontamobiililaitteissakuluttajannäkökulmasta