Musiikin hyödyntäminen erityisopetuksessa

Musiikin positiivisia vaikutuksia ihmisen hyvinvointiin ja oppimiseen liittyen on tutkittu erityisesti musiikkiterapian saralla. Musiikin on todettu edistävän esimerkiksi psyykkistä hyvinvointia, motoriikkaa ja kielenkehitystä. Pro gradu -tutkielmassani perehdyn musiikin hyödyntämiseen ja sen mahdol...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Jääskeläinen, Auli
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47249
Kuvaus
Yhteenveto:Musiikin positiivisia vaikutuksia ihmisen hyvinvointiin ja oppimiseen liittyen on tutkittu erityisesti musiikkiterapian saralla. Musiikin on todettu edistävän esimerkiksi psyykkistä hyvinvointia, motoriikkaa ja kielenkehitystä. Pro gradu -tutkielmassani perehdyn musiikin hyödyntämiseen ja sen mahdollisuuksiin erityisopetuksen näkökulmasta. Aiempien tutkimusten lisäksi musiikin käyttömahdollisuuksia selvitettiin myös erityisopettajille teetetyn kyselyn avulla. Kyselyyn vastasi yhteensä 240 erityisopettajaa, joista 163 toimi varhaiskasvatuksessa ja 76 peruskouluikäisten lasten parissa. Vastaajien joukossa oli niin yleisopetuksen erityisopetuksessa, erityiskouluissa ja -päiväkodeissa sekä integroiduissa erityisryhmissä työskenteleviä erityisopettajia. Tutkimuksen keskeiset tavoitteet oli selvittää, kuinka paljon musiikkia käytetään osana erityiskasvatusta ja -opetusta sekä, millä taitojen osa-alueilla sen käyttäminen on erityisen suotuisaa. Tutkimuksessa selvitettiin myös musiikkiterapian roolia erityisopetuksessa sekä erityisopettajien oman musiikillisen taustan vaikutusta musiikin hyödyntämiseen erityisopetuksessa. Vastaajien omien kokemusten perusteella saatiin selville sekä positiivisia että negatiivisia kokemuksia musiikin käyttämiseen liittyen. Aiempien tutkimusten ja erityisopettajien omien kokemusten perusteella, musiikki on erittäin tärkeä elementti erityisopetuksen näkökulmasta. Sen hyödyllisyys keskittyy eri osa-alueisiin eri-ikäisten lasten ja erilaisten vaikeuksien kohdalla. Musiikin käyttämiseen liittyy myös haasteita, esimerkiksi koulutuksen ja resurssien puuttumisen vuoksi.