Itsenäistä opiskelua vai yhdessä oppimista? opiskelijoiden käsityksiä yliopisto-opiskelun arjesta

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kasvatus- ja aikuiskasvatustieteen pääaineopiskelijoiden käsityksiä Jyväskylän yliopistolla käytetyistä opetus- ja opiskelumenetelmistä. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti kuvailemaan itsenäisten sekä vuorovaikutteisten opetus- ja opiskelumenetelmien ilmen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Valkonen, Maria
Other Authors: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47244
_version_ 1826225714978881536
author Valkonen, Maria
author2 Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Valkonen, Maria Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Valkonen, Maria Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Valkonen, Maria
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kasvatus- ja aikuiskasvatustieteen pääaineopiskelijoiden käsityksiä Jyväskylän yliopistolla käytetyistä opetus- ja opiskelumenetelmistä. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti kuvailemaan itsenäisten sekä vuorovaikutteisten opetus- ja opiskelumenetelmien ilmenemistä opiskelijoiden arjessa. Tutkimuksen avulla kartoitettiin opiskelijoiden määritelmiä ja kokemuksia itsenäisistä ja vuorovaikutteisista opetus- ja opiskelumenetelmistä sekä opiskelijoiden käsityksiä käytettyjen menetelmien mahdollisesta kehittämisestä. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla vuosina 2012 ja 2015. Aineiston analyysissa hyödynnettiin fenomenografiaa sekä sisällönanalyysia, eli teemoittelua. Fenomenografia toimi samalla myös tutkimuksen laajempana viitekehyksenä. Tutkimustulosten mukaan opiskelijat määrittelivät itsenäiset sekä vuorovaikutteiset opetus- ja opiskelumenetelmät yhtäläisesti perustuen menetelmien vaatimaan yksin ja muiden kanssa työskentelyn määrään. Itsenäinen ja vuorovaikutteinen työskentely koettiin siten toistensa vastakohdiksi. Opiskelijoiden kokemuksissa toistuvat teemat vapaudesta, vastuusta, oppimisesta sekä yhteisöllisyydestä. Tutkittavien käsityksen mukaan opintojen kehittämiskohteita olivat vuorovaikutuksen, ohjauksen, tiedon soveltamista vaativien oppimismenetelmien, kurssien osasuoritustapojen sekä valinnanmahdollisuuksien lisääminen. Tutkittavat toivoivat opinnoissaan hyödynnettävän monipuolisesti erilaisia opetus- ja opiskelumenetelmiä itsenäisen sekä vuorovaikutteisen työskentelyn tasapaino huomioon ottaen. Tutkittavien käsitykset olivat yhteydessä aiempiin opiskelijatyytyväisyyttä sekä oppimiskokemuksia koskeviin tutkimustuloksiin. Tulokset olivat linjassa myös koulutuspolitiikkaan liittyvän ajankohtaisen keskustelun kanssa. Tutkimuksen johtopäätöksenä todettiin, että opiskelijoiden käsitykset yliopistolla käytettävistä opetus- ja opiskelumenetelmistä sekä niiden kehittämisestä tulisi ottaa paremmin huomioon yliopiston opetussuunnitelmatyössä.
first_indexed 2024-09-11T08:49:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Puolimatka, Tapio.", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "R\u00f6nk\u00e4, Anna.", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Valkonen, Maria", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-10-02T17:33:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-10-02T17:33:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1496860", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47244", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 kasvatus- ja aikuiskasvatustieteen p\u00e4\u00e4aineopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistolla k\u00e4ytetyist\u00e4 opetus- ja opiskelumenetelmist\u00e4. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti kuvailemaan itsen\u00e4isten sek\u00e4 vuorovaikutteisten opetus- ja opiskelumenetelmien ilmenemist\u00e4 opiskelijoiden arjessa. Tutkimuksen avulla kartoitettiin opiskelijoiden m\u00e4\u00e4ritelmi\u00e4 ja kokemuksia itsen\u00e4isist\u00e4 ja vuorovaikutteisista opetus- ja opiskelumenetelmist\u00e4 sek\u00e4 opiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 k\u00e4ytettyjen menetelmien mahdollisesta kehitt\u00e4misest\u00e4. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin teemahaastattelujen avulla vuosina 2012 ja 2015. Aineiston analyysissa hy\u00f6dynnettiin fenomenografiaa sek\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia, eli teemoittelua. Fenomenografia toimi samalla my\u00f6s tutkimuksen laajempana viitekehyksen\u00e4.\r\n\r\nTutkimustulosten mukaan opiskelijat m\u00e4\u00e4ritteliv\u00e4t itsen\u00e4iset sek\u00e4 vuorovaikutteiset opetus- ja opiskelumenetelm\u00e4t yht\u00e4l\u00e4isesti perustuen menetelmien vaatimaan yksin ja muiden kanssa ty\u00f6skentelyn m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n. Itsen\u00e4inen ja vuorovaikutteinen ty\u00f6skentely koettiin siten toistensa vastakohdiksi. Opiskelijoiden kokemuksissa toistuvat teemat vapaudesta, vastuusta, oppimisesta sek\u00e4 yhteis\u00f6llisyydest\u00e4. Tutkittavien k\u00e4sityksen mukaan opintojen kehitt\u00e4miskohteita olivat vuorovaikutuksen, ohjauksen, tiedon soveltamista vaativien oppimismenetelmien, kurssien osasuoritustapojen sek\u00e4 valinnanmahdollisuuksien lis\u00e4\u00e4minen. Tutkittavat toivoivat opinnoissaan hy\u00f6dynnett\u00e4v\u00e4n monipuolisesti erilaisia opetus- ja opiskelumenetelmi\u00e4 itsen\u00e4isen sek\u00e4 vuorovaikutteisen ty\u00f6skentelyn tasapaino huomioon ottaen.\r\n\r\nTutkittavien k\u00e4sitykset olivat yhteydess\u00e4 aiempiin opiskelijatyytyv\u00e4isyytt\u00e4 sek\u00e4 oppimiskokemuksia koskeviin tutkimustuloksiin. Tulokset olivat linjassa my\u00f6s koulutuspolitiikkaan liittyv\u00e4n ajankohtaisen keskustelun kanssa. Tutkimuksen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 todettiin, ett\u00e4 opiskelijoiden k\u00e4sitykset yliopistolla k\u00e4ytett\u00e4vist\u00e4 opetus- ja opiskelumenetelmist\u00e4 sek\u00e4 niiden kehitt\u00e4misest\u00e4 tulisi ottaa paremmin huomioon yliopiston opetussuunnitelmaty\u00f6ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Maria Valkonen (lemavalk) on 2015-10-02 17:33:55.319659. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-10-02T17:33:55Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201510023304.pdf: 559077 bytes, checksum: 31d54ce15b93f37441b1c86db4d01a9c (MD5)\r\nlicense.html: 4860 bytes, checksum: d914528155450d9df413fb1e83ea6248 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-10-02T17:33:55Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201510023304.pdf: 559077 bytes, checksum: 31d54ce15b93f37441b1c86db4d01a9c (MD5)\r\nlicense.html: 4860 bytes, checksum: d914528155450d9df413fb1e83ea6248 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (88 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetusmenetelm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opiskelumenetelm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itsen\u00e4inen ty\u00f6skentely", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutteinen ty\u00f6skentely", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yliopisto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opiskelija", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Itsen\u00e4ist\u00e4 opiskelua vai yhdess\u00e4 oppimista? : opiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 yliopisto-opiskelun arjesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Opiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 yliopisto-opiskelun arjesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201510023304", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-10-02T17:33:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yliopistopedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsen\u00e4inen ty\u00f6skentely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interaktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkeakouluopiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_47244
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:21Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ffc46cca-361e-40bb-9584-16a53ce82d39\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201510023304.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Valkonen, Maria Itsenäistä opiskelua vai yhdessä oppimista? : opiskelijoiden käsityksiä yliopisto-opiskelun arjesta opetusmenetelmä opiskelumenetelmä itsenäinen työskentely vuorovaikutteinen työskentely yliopisto opiskelija Education Kasvatustiede 102 opetusmenetelmät yliopistopedagogiikka opiskelu interaktiivisuus korkeakouluopiskelu opiskelijat
title Itsenäistä opiskelua vai yhdessä oppimista? : opiskelijoiden käsityksiä yliopisto-opiskelun arjesta
title_alt Opiskelijoiden käsityksiä yliopisto-opiskelun arjesta
title_full Itsenäistä opiskelua vai yhdessä oppimista? : opiskelijoiden käsityksiä yliopisto-opiskelun arjesta
title_fullStr Itsenäistä opiskelua vai yhdessä oppimista? : opiskelijoiden käsityksiä yliopisto-opiskelun arjesta Itsenäistä opiskelua vai yhdessä oppimista? : opiskelijoiden käsityksiä yliopisto-opiskelun arjesta
title_full_unstemmed Itsenäistä opiskelua vai yhdessä oppimista? : opiskelijoiden käsityksiä yliopisto-opiskelun arjesta Itsenäistä opiskelua vai yhdessä oppimista? : opiskelijoiden käsityksiä yliopisto-opiskelun arjesta
title_short Itsenäistä opiskelua vai yhdessä oppimista?
title_sort itsenäistä opiskelua vai yhdessä oppimista opiskelijoiden käsityksiä yliopisto opiskelun arjesta
title_sub opiskelijoiden käsityksiä yliopisto-opiskelun arjesta
title_txtP Itsenäistä opiskelua vai yhdessä oppimista? : opiskelijoiden käsityksiä yliopisto-opiskelun arjesta
topic opetusmenetelmä opiskelumenetelmä itsenäinen työskentely vuorovaikutteinen työskentely yliopisto opiskelija Education Kasvatustiede 102 opetusmenetelmät yliopistopedagogiikka opiskelu interaktiivisuus korkeakouluopiskelu opiskelijat
topic_facet 102 Education Kasvatustiede interaktiivisuus itsenäinen työskentely korkeakouluopiskelu opetusmenetelmä opetusmenetelmät opiskelija opiskelijat opiskelu opiskelumenetelmä vuorovaikutteinen työskentely yliopisto yliopistopedagogiikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47244 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201510023304
work_keys_str_mv AT valkonenmaria itsenäistäopiskeluavaiyhdessäoppimistaopiskelijoidenkäsityksiäyliopistoopiskelunar