Yhteenlaskustrategia-intervention vaikutukset yhteenlasku- ja vähennyslaskunopeuteen sekä aritmetiikkatehtävien ratkaisunopeuteen

Aritmeettiset taidot, erityisesti yhteenlaskutaito, ovat tärkeitä taitoja opiskelun, työelämän ja arjessa selviämisen kannalta. Yhteenlaskutaito on pohja, jonka päälle muut matemaattiset taidot rakentuvat, joten yhteenlaskutaidon pulmia ja hitautta on tärkeä tukea. Tämän tutkimuksen tarkoituksena ol...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hytönen, Taina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47241
Kuvaus
Yhteenveto:Aritmeettiset taidot, erityisesti yhteenlaskutaito, ovat tärkeitä taitoja opiskelun, työelämän ja arjessa selviämisen kannalta. Yhteenlaskutaito on pohja, jonka päälle muut matemaattiset taidot rakentuvat, joten yhteenlaskutaidon pulmia ja hitautta on tärkeä tukea. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kehittyvätkö hitaasti laskevien oppilaiden yhteenlasku- ja vähennyslaskunopeus sekä aritmeettisten tehtävien ratkaisunopeus yhteenlaskustrategia-intervention avulla. Tutkimukseen osallistui 50 hitaasti laskevaa oppilasta 2.-4. -luokalta. Puolet oppilaista kuului interventioryhmään (13 tyttöä ja 12 poikaa) ja puolet vertailuryhmään (13 tyttöä ja 12 poikaa). Interventioryhmäläiset osallistuivat 12 viikon mittaiseen interventioon, jossa harjoiteltiin yhteenlaskustrategioita pienryhmässä 2x45 minuuttia/ viikko ja pelituokioissa 2x10 minuuttia/ viikko. Oppilaiden yhteenlaskunopeutta, vähennyslaskunopeutta ja aritmetiikkatehtävien ratkaisunopeutta testattiin ennen ja jälkeen intervention. Samat testaukset tehtiin samoina aikoina myös vertailuryhmäläisille, jotka eivät osallistuneet interventioon. Interventio- ja vertailuryhmän tuloksia verrattiin ja aineistoa analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Tässä tutkimuksessa interventioryhmäläiset eivät kehittyneet yhteenlasku-, vähennyslasku- ja aritmetiikkatehtävien ratkaisunopeudessa vertailuryhmäläisiä enempää. Koko osallistujajoukossa ja molempien ryhmien sisällä kehitystä sen sijaan tapahtui kaikilla osa-alueilla. Tämän tutkimuksen tulokset poikkeavat monien aikaisempien tutkimusten tuloksista, joten aihetta olisi tärkeää tutkia lisää.