Learning and teaching oral communication in English in vocational school learners' and teachers' views

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Englannin opetuksen tilaa ammatillisessa koulutuksessa. Suullista kielitaitoa painotetaan Ammatillisen perustutkinnon perusteissa sekä koulukohtaisissa opetussuunnitelmissa, joten myös tämä tutkimus keskittyi siihen. Vastaavia tutkimuksia on aiemmin tehty luki...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kuivamäki, Tanja
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47215
_version_ 1826225718708666368
author Kuivamäki, Tanja
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kuivamäki, Tanja Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kuivamäki, Tanja Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kuivamäki, Tanja
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Englannin opetuksen tilaa ammatillisessa koulutuksessa. Suullista kielitaitoa painotetaan Ammatillisen perustutkinnon perusteissa sekä koulukohtaisissa opetussuunnitelmissa, joten myös tämä tutkimus keskittyi siihen. Vastaavia tutkimuksia on aiemmin tehty lukio-opetuksesta, mutta ei ammatillisesta opetuksesta. Aihe on tärkeä koska Suomessa osallistuu vuosittain satoja tuhansia ihmisiä ammatilliseen koulutukseen. Tutkimukseen osallistui 61 kolmannen vuoden opiskelijaa ja kolme opettajaa. Oli tärkeää, että molempien osapuolten näkemykset pääsivät esiin. Opiskelijoilta data kerättiin Internet-kyselyn avulla, jossa oli sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Opettajilta data kerättiin teemahaastatteluilla. Opiskelijoilta kerätty data analysoitiin kvantitatiivisin ja opettajilta kerätty data kvalitatiivisin menetelmin. Tulokset osoittivat, että eurooppalaisen viitekehyksen painottama kommunikatiivinen kompetenssi oli oppimisen ja opetuksen tavoitteena. Sekä oppilaat että opettajat pitivät suullista kielitaitoa hyvin tärkeänä. Opiskelijat uskoivat tulevansa tarvitsemaan englantia myöhemmin työelämässä. Tuloksien mukaan opiskelijat ovat halukkaita oppimaan puhumaan englantia, ja myös opettajat olivat sitä mieltä, että oppilaiden asenne englantia kohtaan on yleisesti ottaen hyvä. Erimielisyyttä etenkin opiskelijoiden kesken oli siitä, tarjoaako ammatillinen englannin opetus tarpeeksi taitoja, jotta he selviäisivät tulevassa ammatissaan myös englantia vaativissa tilanteissa. Kuitenkin huomattavan suuri osa opiskelijoista, jotka jo olivat käyttäneet englantia työharjoittelussa, kesätöissä tms. koki että oli selviytynyt tilanteesta hyvin.
first_indexed 2023-03-22T09:59:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalaja, Paula", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuivam\u00e4ki, Tanja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-09-28T14:08:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-09-28T14:08:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1496585", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47215", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 Englannin opetuksen tilaa ammatillisessa koulutuksessa. Suullista kielitaitoa painotetaan Ammatillisen perustutkinnon perusteissa sek\u00e4 koulukohtaisissa opetussuunnitelmissa, joten my\u00f6s t\u00e4m\u00e4 tutkimus keskittyi siihen. Vastaavia tutkimuksia on aiemmin tehty lukio-opetuksesta, mutta ei ammatillisesta opetuksesta. Aihe on t\u00e4rke\u00e4 koska Suomessa osallistuu vuosittain satoja tuhansia ihmisi\u00e4 ammatilliseen koulutukseen.\r\n\r\nTutkimukseen osallistui 61 kolmannen vuoden opiskelijaa ja kolme opettajaa. Oli t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 molempien osapuolten n\u00e4kemykset p\u00e4\u00e4siv\u00e4t esiin. Opiskelijoilta data ker\u00e4ttiin Internet-kyselyn avulla, jossa oli sek\u00e4 monivalintakysymyksi\u00e4 ett\u00e4 avoimia kysymyksi\u00e4. Opettajilta data ker\u00e4ttiin teemahaastatteluilla. Opiskelijoilta ker\u00e4tty data analysoitiin kvantitatiivisin ja opettajilta ker\u00e4tty data kvalitatiivisin menetelmin.\r\n\r\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 eurooppalaisen viitekehyksen painottama kommunikatiivinen kompetenssi oli oppimisen ja opetuksen tavoitteena. Sek\u00e4 oppilaat ett\u00e4 opettajat pitiv\u00e4t suullista kielitaitoa hyvin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. Opiskelijat uskoivat tulevansa tarvitsemaan englantia my\u00f6hemmin ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Tuloksien mukaan opiskelijat ovat halukkaita oppimaan puhumaan englantia, ja my\u00f6s opettajat olivat sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 oppilaiden asenne englantia kohtaan on yleisesti ottaen hyv\u00e4. \r\n\r\nErimielisyytt\u00e4 etenkin opiskelijoiden kesken oli siit\u00e4, tarjoaako ammatillinen englannin opetus tarpeeksi taitoja, jotta he selvi\u00e4isiv\u00e4t tulevassa ammatissaan my\u00f6s englantia vaativissa tilanteissa. Kuitenkin huomattavan suuri osa opiskelijoista, jotka jo olivat k\u00e4ytt\u00e4neet englantia ty\u00f6harjoittelussa, kes\u00e4t\u00f6iss\u00e4 tms. koki ett\u00e4 oli selviytynyt tilanteesta hyvin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tanja Kuivam\u00e4ki (takamaku) on 2015-09-28 14:08:42.490481. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-09-28T14:08:42Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201509283277.pdf: 975942 bytes, checksum: 12c39936d3644df852d3fa8784e6d7fd (MD5)\r\nlicense.html: 4865 bytes, checksum: f6e1746dc7c950371276e2b1906d3a4b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-09-28T14:08:42Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201509283277.pdf: 975942 bytes, checksum: 12c39936d3644df852d3fa8784e6d7fd (MD5)\r\nlicense.html: 4865 bytes, checksum: f6e1746dc7c950371276e2b1906d3a4b (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (80 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Oral communication", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vocational school", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "students\u2019 views", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teachers\u2019 views", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Learning and teaching oral communication in English in vocational school : learners' and teachers' views", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201509283277", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-09-28T14:08:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattikoululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_47215
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:39Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e188a292-3272-423a-b86f-a1eaca84651c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201509283277.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kuivamäki, Tanja Learning and teaching oral communication in English in vocational school : learners' and teachers' views Oral communication vocational school students’ views teachers’ views Englannin kieli English 301 suullinen kielitaito englannin kieli kielet opetus ammatillinen koulutus opettajat ammattikoululaiset
title Learning and teaching oral communication in English in vocational school : learners' and teachers' views
title_full Learning and teaching oral communication in English in vocational school : learners' and teachers' views
title_fullStr Learning and teaching oral communication in English in vocational school : learners' and teachers' views Learning and teaching oral communication in English in vocational school : learners' and teachers' views
title_full_unstemmed Learning and teaching oral communication in English in vocational school : learners' and teachers' views Learning and teaching oral communication in English in vocational school : learners' and teachers' views
title_short Learning and teaching oral communication in English in vocational school
title_sort learning and teaching oral communication in english in vocational school learners and teachers views
title_sub learners' and teachers' views
title_txtP Learning and teaching oral communication in English in vocational school : learners' and teachers' views
topic Oral communication vocational school students’ views teachers’ views Englannin kieli English 301 suullinen kielitaito englannin kieli kielet opetus ammatillinen koulutus opettajat ammattikoululaiset
topic_facet 301 Englannin kieli English Oral communication ammatillinen koulutus ammattikoululaiset englannin kieli kielet opettajat opetus students’ views suullinen kielitaito teachers’ views vocational school
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47215 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201509283277
work_keys_str_mv AT kuivamäkitanja learningandteachingoralcommunicationinenglishinvocationalschoollearnersandteacher