Learning and teaching oral communication in English in vocational school learners' and teachers' views

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Englannin opetuksen tilaa ammatillisessa koulutuksessa. Suullista kielitaitoa painotetaan Ammatillisen perustutkinnon perusteissa sekä koulukohtaisissa opetussuunnitelmissa, joten myös tämä tutkimus keskittyi siihen. Vastaavia tutkimuksia on aiemmin tehty luki...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kuivamäki, Tanja
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47215
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Englannin opetuksen tilaa ammatillisessa koulutuksessa. Suullista kielitaitoa painotetaan Ammatillisen perustutkinnon perusteissa sekä koulukohtaisissa opetussuunnitelmissa, joten myös tämä tutkimus keskittyi siihen. Vastaavia tutkimuksia on aiemmin tehty lukio-opetuksesta, mutta ei ammatillisesta opetuksesta. Aihe on tärkeä koska Suomessa osallistuu vuosittain satoja tuhansia ihmisiä ammatilliseen koulutukseen. Tutkimukseen osallistui 61 kolmannen vuoden opiskelijaa ja kolme opettajaa. Oli tärkeää, että molempien osapuolten näkemykset pääsivät esiin. Opiskelijoilta data kerättiin Internet-kyselyn avulla, jossa oli sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Opettajilta data kerättiin teemahaastatteluilla. Opiskelijoilta kerätty data analysoitiin kvantitatiivisin ja opettajilta kerätty data kvalitatiivisin menetelmin. Tulokset osoittivat, että eurooppalaisen viitekehyksen painottama kommunikatiivinen kompetenssi oli oppimisen ja opetuksen tavoitteena. Sekä oppilaat että opettajat pitivät suullista kielitaitoa hyvin tärkeänä. Opiskelijat uskoivat tulevansa tarvitsemaan englantia myöhemmin työelämässä. Tuloksien mukaan opiskelijat ovat halukkaita oppimaan puhumaan englantia, ja myös opettajat olivat sitä mieltä, että oppilaiden asenne englantia kohtaan on yleisesti ottaen hyvä. Erimielisyyttä etenkin opiskelijoiden kesken oli siitä, tarjoaako ammatillinen englannin opetus tarpeeksi taitoja, jotta he selviäisivät tulevassa ammatissaan myös englantia vaativissa tilanteissa. Kuitenkin huomattavan suuri osa opiskelijoista, jotka jo olivat käyttäneet englantia työharjoittelussa, kesätöissä tms. koki että oli selviytynyt tilanteesta hyvin.